Sida 1 av 2
B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: lör feb 10, 2018 11:20 pm
av DreRacing@
Hej, har monterat en hx35, 12 avgashus på en kompsänkad b230ft med k-kam
egengjord grenrör med pulsesplit, tial 44mm wastegate.
den vil bara ladda 1.6bar ved 4500, sen så sjunker laddet ner mot 1.2.... värför?
har kollat läckage på trycksidan och wastegate. är turbon för tungdriven?
jag körde med slang från innsug direkt på ovansidan WG
ändast 285hk på hjulen

Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: sön feb 11, 2018 11:57 am
av Jens Gustavsson
kan bero på många olika saker.
kan va en kina kopia turbo?
kan va stora lekage nånstans?
motorn kan va byggd och ihopsatt fel på nått sätt.
fel i mappningen....
kan va ca 1000 andra fel också bara att söka metodiskt och kolla så allt är bra.
ska gå att ladda nästan hur mycket som helst i den turbon normalt... 3 bar pik inga problem men över 520 riktiga hk så börjar den få jobba lite väl hårt
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: sön feb 11, 2018 12:15 pm
av DreRacing@
Vi har bara bytt turbo på motorn från en turbonetics och originalrör, då gav den 320whp. så motorn och mappningen är okey kan man säga.
lägger vid graf av den andra turbon, följer perfekt helt tils laddet kommer
skulle tro turbon är äkta
jag ska kolla upp lite mer i dag med WG, men om det är läckage där så skulle den ju inte tappa mer i ladd över registret...
den peakar 1.6 bar så ner till 1.2
Postat: sön feb 11, 2018 7:49 pm
av Big Al
-
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: sön feb 11, 2018 7:57 pm
av Steve
Bilderna funkade första gången jag tittade på dom, men inte nu längre
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: sön feb 11, 2018 8:28 pm
av DreRacing@
jag ska kolla för papper intercooler och kolla turbinhjulet i morgon
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: sön feb 18, 2018 3:05 pm
av DreRacing@
fick i gång laddet. måste varit v-band klämman på WG som inte satt helt ok då.
laddar 1.7bar nu. B230 530 topp, K-kam, E-insug.
ger bara 330 whp

Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 9:48 am
av Jens Gustavsson
låter som om nått är fel fortfarande. vi körde 330hk vid 1.1 bar om jag mins rätt i en helst standard B230A från 1985 (A kam och 530topp) med bara weber 45 och 98 oktan, pulssplittat grenrör och en liten holset.
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 12:44 pm
av CÅ
Om det försvinner 30 hk från motoreffekt så blir det ju 360÷2,7=133,3 och så mycket mera är nog svårt att få förutsatt att toppen är orörd och original E insug.
5-10hk till som sugmotor borde dock kunna gå hitta tycker jag.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=390
En liknande motor 352whp vid 1,78 bar med 530 och V kam.
Med samma 30 hk förlust 385÷2,78=137,4 sug hk
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 1:04 pm
av DreRacing@
Jens Gustavsson skrev:låter som om nått är fel fortfarande. vi körde 330hk vid 1.1 bar om jag mins rätt i en helst standard B230A från 1985 (A kam och 530topp) med bara weber 45 och 98 oktan, pulssplittat grenrör och en liten holset.
hur klarar du få dessa effekter? låter med som det är nogot fel med din bänk?
330/2.1= hur fasiken ska en B230A gje 160hk
I min bänk ger en FT motor på 0.7 i ladd 175hhk (t-kam)
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 1:05 pm
av DreRacing@
CÅ skrev:Om det försvinner 30 hk från motoreffekt så blir det ju 360÷2,7=133,3 och så mycket mera är nog svårt att få förutsatt att toppen är orörd och original E insug.
5-10hk till som sugmotor borde dock kunna gå hitta tycker jag.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=390
En liknande motor 352whp vid 1,78 bar med 530 och V kam.
Med samma 30 hk förlust 385÷2,78=137,4 sug hk
Det här låter vettigt. 30 hk jag brukar räkna också
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 3:49 pm
av Jens Gustavsson
DreRacing@ skrev:Jens Gustavsson skrev:låter som om nått är fel fortfarande. vi körde 330hk vid 1.1 bar om jag mins rätt i en helst standard B230A från 1985 (A kam och 530topp) med bara weber 45 och 98 oktan, pulssplittat grenrör och en liten holset.
hur klarar du få dessa effekter? låter med som det är nogot fel med din bänk?
330/2.1= hur fasiken ska en B230A gje 160hk
I min bänk ger en FT motor på 0.7 i ladd 175hhk (t-kam)
först så är A kamaxeln betydligt vassare sen så ger nog weber 45:orna 10-20hk mer sug effekt. fint grenrör också. mer kompa i en B230A också kring 10.0:1. låg friktion i den motorn också
sen va det en motor som än fast den va snikig va lagt mycket kärlek på.
hur mycket tändning har ni vid toppeffekt? tror vi körde ca 28-30 grader ungefär.
skulle tro att den motorn ändå gav en 155-160sug hk inte så konstigt att den ger en 300++hk då vid 1.1 bar men ska kolla exakta siffror om det är intresant kan minnas lite fel då det va 10 år sen snart

bänken va i ett tidigt/enkelt utförande men den gav inga glädje hk.
mvh jens
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 4:01 pm
av DreRacing@
vi har 18 grader vid 1.7
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 4:02 pm
av Jens Gustavsson
här är en kul film med lite ironi 2009 tror jag det va?
https://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A
Re: B230 + hx35, dårligt ladd
Postat: mån feb 19, 2018 4:15 pm
av Jens Gustavsson
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=15 här är tråden
va 311hk vid 0.98 bar med helt standard B230A oöppnad motor ser jag nu.