Sida 1 av 1

Planing fresing av topp

Postat: mån feb 19, 2018 12:43 pm
av Torbo
Jeg skal ta av topplokket noe på en PV B18 Sport og sette inn en K-kam.
Er usikker på hvor mye man kan plane av eller hva som er vanlig for å få grei kompresjon på ca. 10:1, ikke over det.

Tenkte å ta av 2,5 mm? Hvordan låter det?

Re: Planing fresing av topp

Postat: mån feb 19, 2018 1:29 pm
av DreRacing@
hvor mye komp er det originalt? 2.5 høres mye ut!
du kan enkelt regne her:
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Re: Planing fresing av topp

Postat: mån feb 19, 2018 1:36 pm
av Torbo
Ifølge boken er det 8,7:1 og da jeg regnet litt på det ser det ut som jeg ikke kan ta av mer enn 1,5 for å holde meg under 10:1 ? Men det topplokket som skal på er et A-motor-topplokk, og her er kompresjonen 8,5:1

Re: Planing fresing av topp

Postat: mån feb 19, 2018 2:11 pm
av StefanM
Annars kanske det är bättre att spara originaltoppen och sen köpa nåt som redan är planat? Original B18 grejer börjar på bli svårt det också.

Re: Planing fresing av topp

Postat: mån feb 19, 2018 7:42 pm
av Erland Cox
Hur långt under decket vänder kolven?
Om den går jäms med decket så kan du köra en packning som är 0,8mm tjock.
Jag brukar slipa upp lite i förbränningsrummet runt ventilerna och då tar jag 2mm.

Erland

Re: Planing fresing av topp

Postat: tor feb 22, 2018 2:20 am
av Torbo
Tenkte også å gjøre litt mer plass rundt innsugsventilene. Skal også lage en fin kurve ved innsugsventilene slik at luften vender inn mot senter av ventlene. Et prinsipp som Gordini lyktes med. Toppen er fortsatt på, så jeg gjør istand en reservetopp. Sparer originaltoppen som du Erland sier.
Tar utgångspunkt i at stempelet vender i plan med toppen på blokka...?
Skal også forskyve kamakslingen med en kile slik at jeg får litt mer effekt på lavere turtall, selv om det går litt på bekosting av toppeffekten som er i et turtallsområde jeg ikke bruker uansett.

Men hvor får jeg tak i toppakning til B18 i 0,8 mm tykkelse? Har problemer med å få tak i standard også. VP-Autoparts var utsolgt.
Kan en Biltemapakning gå?

Hvordan låter dette Erlend?

Re: Planing fresing av topp

Postat: tor feb 22, 2018 2:25 am
av Erland Cox
Det ska finnas en 0,85 mm:s packning, KG trimning borde ha.
Det låter bra.
Synd att det är så svårt att flytta kammen jämfört med B21 och nyare.

Erland

Re: Planing fresing av topp

Postat: tor feb 22, 2018 11:16 am
av Torbo
Takkar!
Svårt at flytta kammen ja. Pedersen Racing i Norge har slike kile, men jeg vet ikke eksakt hvor mange grader den flytter. Tror det er ca 3 (6 på veiva).?
Litt tenking for å få den på riktig vei også...

Re: Planing fresing av topp

Postat: tor feb 22, 2018 11:26 am
av The
Rent tekniskt är det väl inte något problem att tillverka ett ställbart kamdrev till en b18/20?

Re: Planing fresing av topp

Postat: tor feb 22, 2018 12:24 pm
av dundersmurfen
Man kan ju köra utan kil också å använda ögonmått. Kilstål är mjukt och meningen är att det inte ska kunna skada axel eller drev om något händer. Det är klämkraften som håller saker på plats inte kilar, dom bara underlättar monteringen :)

Har gjort så på många olika drev på olika motorer där jag ville flytta på nåt. Drar alltid åt med molyfett sedan så allt moment ger klämkraft. Håller mig undan loctite. Då avänder jag hellre en svetsloppa eller nordlock eller najtråd så skruven inte kan släppa

Re: Planing fresing av topp

Postat: tor feb 22, 2018 8:46 pm
av Torbo
Takk for info!

Re: Planing fresing av topp

Postat: fre mar 02, 2018 9:24 pm
av Torbo
Erland Cox skrev:Hur långt under decket vänder kolven?
Om den går jäms med decket så kan du köra en packning som är 0,8mm tjock.
Jag brukar slipa upp lite i förbränningsrummet runt ventilerna och då tar jag 2mm.

Erland

Takkar! Kanskje stempelet ligger 0,2 mm under toppplan? Men med litt sot, så blir det vel lite å regne på?
Kommer til at 1,5 er bra uten å slipe rundt innsugsventilen, og 2,0 som du sier med litt slip?

Tror jeg ender på 1,5 mm slipt bort?
Her ahr jeg tatt med litt som slipes vekk rundt innsugsventilen:
Rimer dette?
Bild