Sida 1 av 4
vad är grejen med b230?
Postat: fre mar 02, 2018 2:04 pm
av jompazx
Hej, Min fråga är egentligen grejen med volvo b230? varför är den bra att trimma? liksom vad är det som är bra med den om man jämnför alla 10tals 4cyl motorer på cirka 2 liter med 2 ventiler per cyl (oftast). är det bara att det är en välbeprövad plattform att trimma på och varför ändra på ett vinnande koncept? eller är det någe särskilt design mässigt? hoppas ni fattar min fråga. /Jonathan
Re: vad är grejen med b230?
Postat: fre mar 02, 2018 2:10 pm
av The
Det är den inte.
Det är ju mest för att den varit lättillgänglig I Sverige pga att b2x suttit i Volvo från mitten av sjuttiotalet fram till mitten av nittiotalet och man kört mycket motorsport med just Volvo.
I andra länder är det helt andra märken och motorer man använder, dvs de som varit vanligt förekommande där.
Re: vad är grejen med b230?
Postat: fre mar 02, 2018 6:09 pm
av Jonas Enderlein
Det finns nog ingen annan motor som har det utbudet av trimdelar som just B2x. Man får ut hög effekt, det finns flera olika topplock både 2 och 4 ventils toppar standard plus Evo toppen....
Det är desutom en järnspis som tål mycket stryk!! Den har vunnit många tävlingar, inte bara i sverige, du kan se tävlingsbilar i europa av annat fabrikat som monterat i en rödblockare....
Den är väl utprovad från b18 från 1961, har suttit i bilar, båtar och lantbruksmaskiner.
/ Jonas Enderlein
Re: vad är grejen med b230?
Postat: sön mar 04, 2018 9:15 pm
av Erland Cox
Den är motorernas konung.
Enkel, bra, robust och billig att få bra effekt ur.
Europas Chevrolet smallblock.
Erland
Re: vad är grejen med b230?
Postat: sön mar 04, 2018 9:35 pm
av Kadett4wd
haha... tillåt mig små-le lite.
Kika utanför gränserna lite =)
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 9:34 am
av Jens Gustavsson
enkel att jobba med, relativt billiga delar, stort borr så man kan få hög effekt med 2 ventils teknik, jättebra ventilmekanism där man kan få upp mot 16.5mm lyft utan större problem eller pengar eller förlust av hållbarhet (18-19mm lyft med lite mer special grejor men då är det inte billigt), de är hållbara också i bottendelen och vinner tävlingar i nästan alla sorters motorsporter
= en motor man kan tävla och vinna med i verkliga världen utan att va bankrånare eller super-motorbyggare.
även en riktigt frän sug/turbo-motor med 4v toppen! men dyrare och mycket mer svårmekat. man rymmer upp till 39mm ventiler med mer eller mindre standard grejor det gör man inte med många andra fyror?
lätt och ganska billigt att göra denna motor större eller mindre också för olika klasser. finns borr från 88.9mm till 97mm med billiga standard delar och upp till 101mm med race block. sen slag från 68mm till över 100mm med prisvärda vevaxlar men ett bra max slag är 94mm tycker jag om man vill varva mycket och ha lång hållbarhet.
mvh jens
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 5:21 pm
av Kadett4wd
*Host,, harkel*
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 6:18 pm
av Jonas Enderlein
Jag förstår att du hostar å mår dåligt när du lägger fram en sådan motor, men det finns medicin (Rödblockare) slår allt!!!
Mvh Jonas E
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 6:22 pm
av Robert Markström
Jo den är ju fin Patrick men då kostar den ju 50k> motför 1000:- för en B324F

Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 6:57 pm
av The
Den blev stor
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 7:15 pm
av Thunderbo1t
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 7:48 pm
av Kadett4wd
Jonas Enderlein skrev:Jag förstår att du hostar å mår dåligt när du lägger fram en sådan motor, men det finns medicin (Rödblockare) slår allt!!!
Mvh Jonas E
haha,, jo just.
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 7:51 pm
av Kadett4wd
Robert Markström skrev:Jo den är ju fin Patrick men då kostar den ju 50k> motför 1000:- för en B324F

Motorn på bilden får du inte för 50k
Men en standardmotor får du betydligt billigare än 50k, typ 10-15k för en maskin att börja bygga på är nog normalt.
Ska man upp i mycket fläsk i en B230 så är ju blocken i mina ögon rätt sunkiga.
Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 8:05 pm
av Steve
Kadett4wd skrev:Robert Markström skrev:Jo den är ju fin Patrick men då kostar den ju 50k> motför 1000:- för en B324F

Motorn på bilden får du inte för 50k
Men en standardmotor får du betydligt billigare än 50k, typ 10-15k för en maskin att börja bygga på är nog normalt.
Ska man upp i mycket fläsk i en B230 så är ju blocken i mina ögon rätt sunkiga.
Några exempel på vars man kan köpa en?

Re: vad är grejen med b230?
Postat: mån mar 05, 2018 8:29 pm
av Kadett4wd
Skroten

I eller utanför Sverige.
Man kan ju köpa 2.3l modellen och byta vevaxel i också, eller helt enkelt köra på 2.3liter.
Motorn finns ju även i 8v utförande om man behöver reservblock =)