Trasig B230 - Vad göra?
Postat: tor maj 10, 2018 7:22 pm
Hej,
Jag vet att det finns massa bra erfarenhet här på forumet så jag slänger upp lite blandade frågor om mitt motorras från dagen banracing på kinnekulle.
När vi öppnade huven så rann det vatten ut genom spjällhuset...?
Oklart vad som är nya skador och vad som är sen gammalt. Lägger frågor under bilderna...
(Det är en gammal långloppsbil och det mesta är skruvat på men fråga så ska jag se om jag kan fota eller mäta om det är något som kan hjälpa?)
Motor:
B230 E
Toppdeckat tror jag, kolvarna vänder precis i kanten.
405-topp med mycket portning och fixade förbränningsrum? (se bilder) Även planad.
Extraktorgrenrör.
Tändning toyota celica 1972?
Sprut LH2.4? volvosprut ser det ut som?
Gula bosch-spridare.
Vassare kam (oklart vilken modell)
Hög komp, ca 16kg? med biltemas kompmätare.
Tänding ca 10 grader på tomgång. 20 grader på 3500rpm och ytterligare högre på fullvarv (endast mätt vid torrvarvning)
Raset gick till enl. följande. (Från in-car-film)
1. Stabil temp vid körning ca 80 grader. Vatten läcker ut ur korken på behållaren. Oklart om det kokar lokalt eller om locket är kass så att övertrycket pyser ut.
2. Vattentempen i toppen stiger vid accelerationer och sjunker vid inbromsningar. ca 110-90 grader.
3. Motorn tappar kraft efter ca 1 minut med maxtemp på mätaren oavsett acceleration eller broms.
4. jag kör sakta tillbaka till depå ca 30s med slö motor och stänger sedan av...
När vi rev motorn såg vi detta:
![Bild](https://lh3.googleusercontent.com/MG9Mc6OkkwXU8xL_lYgsiomVjhHKfNFIXY-DADoykOmDAellUVYBNhrFEPmU9bpVgis7hopkksRIwqlgPgenE6ruuo7hcEe7_ThHX4fTGUxfDpqspp7-HtsjSwNolLL1sTaaQuV2e6U2Z6cz3Noc62G9IpciCuM3ccisQZ7jwkcG5hF2ocIfs1eJrcMaXbZnjaWFRvNiprsmSK79letMcFzVkXbfiAWj-Ff8yfXE4SZoDz0NwFMspPA06pw-8Nj2EPKBLoo44Drzho7-ZlGp056HF_KOqw46YO38reCNeutDOeS-TQ27818dI5Tf4_dAM3y-qk0haxBGoKQ301K5dXtzHiNnhHhU4KKXUf-uFsVpoPzKCdPPNV_Vf1QsqmDtXEGed6EgtXoa7S0eY7TdrVuU4467zn2uCcbNJ0ltOIPqaL0BT2eNHL7U_0hDJzXiIo_J471yaCISIPskA81BbWal4XOmgrkPU-RWGz5B6h5Lr6zqX4uWseZjhlVIl0PdhjGyjJ8C4cGBvzuVHnfD6-s5Q6tD0fskrX0QyDAubNn1oZjE29tpwPND9Nsmzoc9fbZVV8MBA_XxDIC3bcC0JTTSRXu_q3f4pcH-Vbmpi932sCOF_PDuELjtuSiZudisfSFrQ5wB5_YB35ln7DS1G_zrmA-R6EeioQ=w1558-h876-no)
![Bild](https://lh3.googleusercontent.com/T_5RNvS2zVGqM5DwHc3e2-cM4qRAl46KC3xLc2OJ4ianHQ2GfIVX_JLpg2FKEvTnLI0cwazIghk5ihGmn6dtggp7ias5BHUhWTMLsVAjOK25yaYDUWbvV61Lken0o7WAw6GDBM0fgPZPGrAkiVz3_chtG0-VMCIgwL9GIeCQ7PEJ7wXpmRf7xN6VYiUStVyCWekwqLsMwON7KdJttnPUNAgEIEpG8ud0ePQhtIjC_zKIBYAJ4EK6SJk7sIheLnRBHa8tS0-VnOhkhVpYbckxeQGgJBBIzhlwYg93FrU4YYgjrE13wW0MPvqFbsrQ4S2ME3S7i1MshRlgTixBtekzooUbz_nMCqX0__deZG4KFfj3IwQAbrzrq_1g4SjBe2qjClS53m8tKnDLIRvdAhJ2PoVU6x7SqwY3yw1kdPzPXofqZD_h1hlvVkTA-_tHTWPrUYvvXpEgrlCd8YcvG0qY3t96LX5-Xq98s--wCJtANXHkePZ0B6mP9JLYq13ZsoPxV7E7Hd2d0390nQx1L_ZgC-HKatRbnJrpdWD4DGB-M7OPurPpJOYSbZnPyrdkueJqnGHLbZqfngXcSJIW9aTEV3EVcjg8QowLtGKZd4ZAFwpZ19vB61xCGkdq8-ORCjCHMqRzLM8ze58gKw5zy2vQ7C2ZdI4lRZkjsg=w1558-h876-no)
Toppackningen har gått mellan cylinder och vattenkanal på 3 cylindrar.
![Bild](https://lh3.googleusercontent.com/OFZ9kGwV4vjftouZzYLzFtNgcJH8KQbECL3hMDoFJfaxMPyE6TQCOELhv9EXWqIaLYJFyL53MGjusX8xDOVWfSLl9ZW3zieXNSb6XkRJQAXrGmGhG0gGU1s16WtWTYuIsfsCEbJefkolUtY25VFk8g42V1gQcxGoDFYPS0MX-OaYPbRXRP8xvDh4EjoLIJIXULSnvvFgi8g5OHEO6ZYpe8Y66sShsyym-ulDnoAXV0kXBne2VijQGv3g9-pCNXcWpqVIOvEzyns9W8stLbpaXf8Vc-5VEMWuUA_M4827CtNnzQ3tiohTlEpP6uLdQi3LOY1lM4IcT2186KHOk0zZJ0OKqkXoYpTKf1WpAcJn_HeUFNCkRvHlmzfhaPev3rXrFgp_EjwhHqZM03mD3KzK_owHmMJLdiLZbvTm03lBgtL4tmG0JH4FSgvnkQBJdrxN99zb2E8vD3ynPP1eKf-_ymlNFAb6tAOGWVJSKLllpyVUz42ndIX6c2-nskFqsJ_hNWdzvIeT6h7oAG5gCo5NtLCM9TMFQ7ifVA9LrCjdyJYn18u4-EyqsaLtaWtOZCTrGz-7yMk-5Q3xP6IjYmXUl6oeN_H7GNmZLjR3-bWiMcfBpwUrVOyEW12CjqzE0tnnybY1POinbFg_gtiIpJIH_73OExJg3q86Sw=w1558-h876-no)
Det verkar som att material har släppt i förbränningsrummet är det normalt? varför? Ser det ut att ha gått onormalt varmt?
![Bild](https://lh3.googleusercontent.com/fZwy7_nmqNQHOrNM52rMBm62FJz39dvxIaJzORham4i1S5aalSfuEk8hoE5hP4KUtGPiX54Iw2ZNGhnM4lNxcpPulMMU_Ge07DgB0oBv_Cf5qqlcSScraHaBUa6Y2boxMFb7gUVrWLVVEtWIm01Z1k986ip9OXDaeFWypXkfxuw7en7bnZbfd2J7NtcFbL6ZgiqKVlKfF_1HohRONpoYEY2ri5w-NngJKxbSVgrAWMilEymZ_jQsHrsGMne73hdsEUsyOMrOA0BwuNpsw29K0nCv40IA-InRCPFB_t77K74QEOk5ub5Fq6CMQRYaccaZ9QP2ffiiy59UaGWam9NJEdfWQVCIQDy2zBKgI92KOtMGYWVqGIad99oMvRZPNf0S8-9lyst9IWLOWfo4xt9cBSf3Iq0XJ3kAXR3YRmtYodZ77BEEgi76fBAgr7MQtIPtFixrHtS0zxjZ1A7lUuIonbIGJKQgKt2G_qFg_VcGryqcGcHMrgFZAr0_iveo_BnKPUbx7XonREG4Xn8wtrQAaQhUw4CJEueuMc9Hbso6w3pFZXNwDs0Mj5yxd3gK6JSgJ6ZbHnLgbrNw1L51mohhkl8KPihQMlQgp05mqT1v5aY6sTZX49vee1Zu3UL4AwMuVRhEZk7np6GJn16yoZ5L7O68sI_opHbUoQ=w1558-h876-no)
En liten flisa är ur 1ans kolv uppe i högre hörnet. Vad göra?
![Bild](https://lh3.googleusercontent.com/wdoRUrqgHuBwZ43vSAIu9dKUOMZCxARLNKeY8gil1eDszcOVJPqiU2nCdQM967fzCRP9DqQJCiFbhtx1TNBfefqSFetQqP5OykHQrFfk8kAcYIo0qF46DflIATAkMRxO1SjqxjPbTI-zKSfxfiSEz0xa-zOK71EEmHcveb1wzEB9zpAD9iSU8mEf4a7yKo1mvgWAe190LncZk-phR0XOqCdk8P7PppYDFt8k0dZoYU4SLz_E_JMA1p-9bm_72N2JEvd_ROpbJ8ah82z2IBp-ILiLHIqmmvEIOy0WFBnFk1AZr4A0TgDusOcM9UboYjkm_FRz5-HRKUiGtYGvAOhG66rlS8bcLruoj45lR3NFjMyK78wLkuW9Bl0JKNaU31jnbjyV1Nkuvdgn1TbqdBsTZMjtm3kqjEQ6k7Tce10jyXpzfh2s2SRD-vftFgwkQzWYpOjjW7FYc92Tj0ITDRjsFl0BEPkr8W1bqodsUkMfa7ja6ld3eBLFtHLqwlkheyVtpQzJ5H8O8yJiwIG3E_7zhMHf0v403QlYEY8xriuM3cYBgZUNhniCWv0bIPB60eFFR9PutAUMpQ3MS2quRRZZFartwo85E5jwOTx0GhZylDjm3HRMAvw70VCIqFoItMbn1DYS9b0iQy3riNK-xn1Bj1f2l3oXkFodYg=w1558-h876-no)
Bild på portningen.
Vi ska riva bottendelen nästa garagekväll.
Hur kommer det vatten till spjällhuset?
Kan man renovera toppen eller är det bara att skrota?
Kassa kolven, nån som känner igen kolvmodell? Kan man byta bara en om ringar osv. är ok på de andra?
Vad hade ni gjort i min situation? (Vore kul att köra denna säsongen men vill inte hafsa ihop något som rasar snart igen..
Jag vet att det finns massa bra erfarenhet här på forumet så jag slänger upp lite blandade frågor om mitt motorras från dagen banracing på kinnekulle.
När vi öppnade huven så rann det vatten ut genom spjällhuset...?
Oklart vad som är nya skador och vad som är sen gammalt. Lägger frågor under bilderna...
(Det är en gammal långloppsbil och det mesta är skruvat på men fråga så ska jag se om jag kan fota eller mäta om det är något som kan hjälpa?)
Motor:
B230 E
Toppdeckat tror jag, kolvarna vänder precis i kanten.
405-topp med mycket portning och fixade förbränningsrum? (se bilder) Även planad.
Extraktorgrenrör.
Tändning toyota celica 1972?
Sprut LH2.4? volvosprut ser det ut som?
Gula bosch-spridare.
Vassare kam (oklart vilken modell)
Hög komp, ca 16kg? med biltemas kompmätare.
Tänding ca 10 grader på tomgång. 20 grader på 3500rpm och ytterligare högre på fullvarv (endast mätt vid torrvarvning)
Raset gick till enl. följande. (Från in-car-film)
1. Stabil temp vid körning ca 80 grader. Vatten läcker ut ur korken på behållaren. Oklart om det kokar lokalt eller om locket är kass så att övertrycket pyser ut.
2. Vattentempen i toppen stiger vid accelerationer och sjunker vid inbromsningar. ca 110-90 grader.
3. Motorn tappar kraft efter ca 1 minut med maxtemp på mätaren oavsett acceleration eller broms.
4. jag kör sakta tillbaka till depå ca 30s med slö motor och stänger sedan av...
När vi rev motorn såg vi detta:
Toppackningen har gått mellan cylinder och vattenkanal på 3 cylindrar.
Det verkar som att material har släppt i förbränningsrummet är det normalt? varför? Ser det ut att ha gått onormalt varmt?
En liten flisa är ur 1ans kolv uppe i högre hörnet. Vad göra?
Bild på portningen.
Vi ska riva bottendelen nästa garagekväll.
Hur kommer det vatten till spjällhuset?
Kan man renovera toppen eller är det bara att skrota?
Kassa kolven, nån som känner igen kolvmodell? Kan man byta bara en om ringar osv. är ok på de andra?
Vad hade ni gjort i min situation? (Vore kul att köra denna säsongen men vill inte hafsa ihop något som rasar snart igen..