Sida 1 av 2

Trasig B230 - Vad göra?

Postat: tor maj 10, 2018 7:22 pm
av mekluuba
Hej,

Jag vet att det finns massa bra erfarenhet här på forumet så jag slänger upp lite blandade frågor om mitt motorras från dagen banracing på kinnekulle.
När vi öppnade huven så rann det vatten ut genom spjällhuset...?

Oklart vad som är nya skador och vad som är sen gammalt. Lägger frågor under bilderna...

(Det är en gammal långloppsbil och det mesta är skruvat på men fråga så ska jag se om jag kan fota eller mäta om det är något som kan hjälpa?)
Motor:
B230 E
Toppdeckat tror jag, kolvarna vänder precis i kanten.
405-topp med mycket portning och fixade förbränningsrum? (se bilder) Även planad.
Extraktorgrenrör.
Tändning toyota celica 1972?
Sprut LH2.4? volvosprut ser det ut som?
Gula bosch-spridare.
Vassare kam (oklart vilken modell)
Hög komp, ca 16kg? med biltemas kompmätare.
Tänding ca 10 grader på tomgång. 20 grader på 3500rpm och ytterligare högre på fullvarv (endast mätt vid torrvarvning)

Raset gick till enl. följande. (Från in-car-film)
1. Stabil temp vid körning ca 80 grader. Vatten läcker ut ur korken på behållaren. Oklart om det kokar lokalt eller om locket är kass så att övertrycket pyser ut.
2. Vattentempen i toppen stiger vid accelerationer och sjunker vid inbromsningar. ca 110-90 grader.
3. Motorn tappar kraft efter ca 1 minut med maxtemp på mätaren oavsett acceleration eller broms.
4. jag kör sakta tillbaka till depå ca 30s med slö motor och stänger sedan av...

När vi rev motorn såg vi detta:
Bild

Bild
Toppackningen har gått mellan cylinder och vattenkanal på 3 cylindrar.

Bild
Det verkar som att material har släppt i förbränningsrummet är det normalt? varför? Ser det ut att ha gått onormalt varmt?

Bild
En liten flisa är ur 1ans kolv uppe i högre hörnet. Vad göra?

Bild
Bild på portningen.

Vi ska riva bottendelen nästa garagekväll.

Hur kommer det vatten till spjällhuset?
Kan man renovera toppen eller är det bara att skrota?
Kassa kolven, nån som känner igen kolvmodell? Kan man byta bara en om ringar osv. är ok på de andra?
Vad hade ni gjort i min situation? (Vore kul att köra denna säsongen men vill inte hafsa ihop något som rasar snart igen..

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: tor maj 10, 2018 8:19 pm
av loop
Är det en trimmad motor med ett standardpsrut som inte är ommappat på bränsle? Och skilj på kompressionsförhållande och kompressionstryck. Det du vill veta är kompressionsförhållandet. En trimmad motor har i regel max tändning vid 3500.

Jag gillar den här artikeln om tändning
http://www.firstfives.org/faq/timing/ti ... ngines.PDF

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: tor maj 10, 2018 8:38 pm
av mekluuba
Vet inte om sprutet är om-mappat. Den gick utan problem hela förra säsongen, några hundra varv totalt på bana. Men visst blir det inte lika bra som att ett eftermarknassprut som är riktigt mappat... Ser det ut att ha gått fett/snålt tycker du?

Kompressionsförhållandet kan jag räkna ut. Får mäta upp förbränningsrummen i så fall. Ville mest indikera att den har högre komp än en vanlig motor om det kan vara för betydelse....?

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: fre maj 11, 2018 8:08 am
av Enok
Ser ut som den spikat. Har ni koll på Lamdavärde?

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: fre maj 11, 2018 9:55 am
av mekluuba
Nej, ingen koll på lambda så det kan mycket väl ha spikat. Är kolven körd eller är det bara köra vidare?

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: lör maj 12, 2018 8:31 am
av MassaRosti
Ser dåligt svetsad ut i förbränningsrummen . Porer i svetsen och inte smällt som de ska så de flagnar av.
Toppen ser ut att vara pland med vinkelslip ju hehe ;) ..
jag hade plant toppen . Skitigt i kolven den klarar sig nog . Svetsat toppen bättre. Och provat där ifrån.

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: lör maj 12, 2018 8:49 am
av mekluuba
Så plocka ur kam och ventiler, svetsa ordentligt och fila till det efteråt och sedan plana och sätta ihop....?

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: mån maj 14, 2018 4:10 pm
av MassaRosti
Japp ;) .. spännfast den i något så den inte slår sig för mycket. Värm upp den .innan svetsning då.
Eller så hittar du en annan topp ..

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: tis maj 15, 2018 4:37 pm
av Erland Cox
Det ser ut som den har spikat på hur förbränningsrummet ser ut vid packningen.
Sätt på dubbla Weber eller skaffa ett justerbart sprut.
Att den är lite dåligt svetsad tror jag inte har så stor betydelse, funkar ändå.

Erland

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: ons maj 16, 2018 7:52 pm
av mekluuba
Tack Erland, är det någon som kan gissa på detta så är det du ;)

Då är vi nere på att fila till de fula kanterna, i med bredbandslambda och upp i bänk för att se hur illa det är. Om det räcker att justera soppatryck eller om vi behöver i med större spridare eller t.om. nytt sprut.

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: fre maj 18, 2018 6:56 am
av StefanM
Om packningen sitter fast på toppen på bilden så ser det ju även ut som hela packningen rört sig på ett stort område. Måste vara ganska så oplant om man säger så....

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: tis maj 22, 2018 7:49 pm
av mekluuba
Näe, packningen satt fast i botten. Höll den på plats när jag fotade för att man skulle se åt vilket håll det skjutit...

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: mån maj 28, 2018 8:30 pm
av mauser240
Kanalen du fotade, den ser ju ut att vara full med sprickor!?

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: mån jun 04, 2018 9:48 pm
av mekluuba
Mauser240 - banan, det har du rätt i. Har jag inte sett. Det gick vatten i insugskanalerna efter att den rasat så får hoppas att det är avlagringar från det... annars ser det mörkt ut.

Vi rev iaf botten förra veckan och allt där ser bra ut. Så nu ska vi kolla om toppen är plan och om inte, plana den. Även kolla om det är sprickor eller annat konstigt på den.

Re: Trasig B230 - Vad göra?

Postat: tis jun 05, 2018 8:21 am
av The
En ny volvotopp är väl inte svårt eller jättedyrt även om det är en tråkig utgift?