Sida 1 av 3

Kjelle & Rolles Opel & Renault projekt

Postat: sön jul 23, 2006 10:06 pm
av Mats A
Ni som varit med ett tag på forumet kanske kommer ihåg den blåa opeln från Lycksele. Träffade byggherrna under dagen och det blev då nämnt att det hänt en del på bilen och visst har det . se länk för dom gamla bilderna http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... arage+tour
Lite från dagen .

Bild
Karossen är sig lik men vart är chassiet ? :wink:
Bild
Ja titta där , det har som synes hänt en del sen sist .
Bild
Motorn är densamma PRV-6:an . insuget är för närvarande det grymma edelwood hig performance :wink: :) . det rätta insuget ligger hos jensG och skall kolla om inte jag har en bild på det (ser helgrymt ut)
Bild
Dogh nash låda
Bild
Ford bakaxel som är kortad
Bild
Det grymma grenröret
Bild
Stooor intercooler ...

Postat: sön jul 23, 2006 10:12 pm
av Steve
Man kan inte vara annat än grymt imponerad!

Postat: sön jul 23, 2006 10:13 pm
av 142 TiXeR
håller PRV6 för hög effekt? man ser ju aldrig nå sådant bygge annars :)

fränt värre!

Postat: mån jul 24, 2006 4:46 am
av Jens Gustavsson
142 TiXeR skrev:håller PRV6 för hög effekt? man ser ju aldrig nå sådant bygge annars :)

fränt värre!

det är en mycket stabil motor som rätt många har trimmat genom tiderna!

fård anglian från skelefteå tex, 9.6/230 med stort sätt bara orginal delar (prata med han i förra vekan i fälfors)


kul att se bilder från lycksele iallafall!

Postat: mån jul 24, 2006 12:02 pm
av Mats A
Lite mer från Opeln.

Bild
Insuget
Bild
en av topparna

Postat: mån jul 24, 2006 1:58 pm
av Magoo
hur görs med foderna har inte dom en tendens att sjunka samt är kam smörjningen e den bra. de äldre prv 6orna (volvos varianter var ju lite mariga)
men om d e en B280 kanske d e fixxat?!

Har själv en gammal 264 -75 ståendes i ett hörn med orginal rova (väntar på bättre tider).....
nedgångna kammar e d iaf på den..

Postat: mån jul 24, 2006 4:15 pm
av Amazon221
snacka om ballt bygge, längtar att få se denna skapelse klar

Postat: mån jul 24, 2006 5:07 pm
av Jens Gustavsson
Magoo skrev:hur görs med foderna har inte dom en tendens att sjunka samt är kam smörjningen e den bra. de äldre prv 6orna (volvos varianter var ju lite mariga)
men om d e en B280 kanske d e fixxat?!

Har själv en gammal 264 -75 ståendes i ett hörn med orginal rova (väntar på bättre tider).....
nedgångna kammar e d iaf på den..

på nyare motorer så sitter det stålskims istället för pappskims det gör så att fodren står stabilare.


sen får de inte heller kokas! (helaluminium motor)


att det är problem med nedgångna kammar på dessa motorer beror offtast på slarv med oljebyterna då gammal skitig olja täpper till olje mynstyckerna i röret ovanför kammen som spräjar kammen.


topparna flödar föresten bra och om ägarna läser detta så kan vi göra nått flödes expriment på dem nu då bänken nu fungerar och är kalibrerad (flödar 8% mer nu än vad jag sa förut :) )

Postat: mån jul 24, 2006 5:51 pm
av AFFE
Dom åkte med dessa motorer på det glada turbo talet (80) i formel 1 så dåliga som folk vill påstå e dom inte för det e presis som Jens säger byter man olja regelbundet så funkar dom länge Vet av en 265a som har gått 32000 mil utan några större miss öden

Postat: mån jul 24, 2006 5:56 pm
av Mats A
Kan visa lite mer av dessa motorer som är rätt intressanta .

Bild
Om ni kollar via pilarna så kanske ni får något att diskutera om
Bild
Som synes så drar överfallen från utsidan av motorn via den stora plattan eller vad man skall kalla det , bör bli stadigt

Postat: mån jul 24, 2006 7:08 pm
av Jens Gustavsson
veven är en så kallad evenfiger. den har samma tids intervall mellan tändpunkterna kommer från en B280 skulle jag gissa.

äldre B27-B28 motorer var oddfiger där 2 st stakat bor på varje vevtapp.


blocket har heltäckande ramlaer brygga som gör bottendelen mycket stark. (så skulle det varit på CSB V8:or också om jag fick bestämma :) )

Postat: mån jul 24, 2006 8:23 pm
av Mats A
Blev inte så förvånad att Jens skulle komma med svaren :wink:

Postat: mån jul 24, 2006 8:38 pm
av Johnny
Ser jävligt kaxigt ut! 8)

Postat: mån jul 24, 2006 8:38 pm
av Steve
Är blocket dom ska använda från Peugeot 605 eller vad det nu var? Har för mig att det var från en sån han sa dom hade en motor

Postat: mån jul 24, 2006 10:19 pm
av Kjelle
Blev till slut tvungen att registrera mig...känns som man till slut retar nån om man aldrig svarar,men det är inte lätt när man är blyg...Ja, 3.0 litersblocket kommer från en Peugeot. Topparna möjligen från samma motor,eller en Citroen,vet inte så noga,precis samma grejor. Vi har gjort en lättare uppdatering av kanaler och förbränningsrum på helt amatörmässig nivå,flödesbänk vad är det för nåt?Har också Mirafräst ventilsätena till god standard.Måste försöka hitta en lösning på kamaxelfrågan, lyfthöjden på nockarna är så liten att man måste ha mätinstrument för att se var dom är,grundcirkeln är nästan 360 grader även om kammen inte råkar vara utnött. Det verkar som om fransmännen var rädda att motorn skulle råka ge för mycket pulver.. Vevaxeln är en smidd pjäs som enligt vissa källor fungerade utmärkt i Lemansmotorer på ca 1k hk..De motorerna hade fina 24v toppar men blocket var i princip standard. Som kuriosa kan nämnas att det absoluta hastighetsrekordet på Le Mans,som knappast går att slå pga.banan är ombyggd,innehavs av en Pegga med just en sån motor.