BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400)

Inlägg av Erik Samuelsson »

Tack! Jo du är inne på rätt spår. Jag kommer att rulla in i prestage, där kommer jag sedan att lägga fullt tryck på både fotbroms och den hydrauliska handbromsen.

När detta är gjort kommer jag att ge så mycket gas jag kan och försöka rulla in bilen i stage med en hel del laddtryck.

Väl inne i stage så trycker jag in transbraken och släpper alla bromsar, bygger upp det sista laddtrycket och är då förhoppningsvis klar att sticka så fort det glimmar i gula lampan

Detta startförfarande kommer nog ta en hel säsong innan man bemästrar fullt ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Davveberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tor feb 18, 2021 7:01 am

BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400)

Inlägg av Davveberg »

Aha! Oj, Ja det lät som att det kan ta typ en sommar att bemästra.. Jag sitter och läser på om bump-boxar, och blir mer och mer sugen. Dock tar ju allt sånt här stryk på lådan, och jag är ju inte jättesugen på att bygga om den så värst många gånger.. Har du nån 2-step eller ”rev-limiter ” när du bygger boost? Kanske det finns nån inställning i Linksystemet?..

David
⚔️Violent|Clique⚔️
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag

✖️Edge Street Customs✖️
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/

Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400)

Inlägg av Erik Samuelsson »

Har ingen 2-step eller revlimiter inkopplad än. Den här säsongen får bli på en låg nivå.

Sen får jag utvärdera och utveckla i vinter få se vad man ska göra för förbättringar.

Jag var inne på att köra med bumpbox men tänkte att det borde vara väldigt brutalt för lådan.

Men fungerar inte det här bra så kanske man får prova bumpbox i framtiden ändå


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) it’s alive!

Inlägg av Erik Samuelsson »

Efter lite hjälp från min kompis Lennie hoppade bilen igång.

Motorn låter bra och enda problemet som uppstod är ett oljeläckage från oljetrycksgivarna.

Nästa steg blev att skicka upp bilen på pallbockar och köra igenom växlarna.

Enda som återstod var nu att provköra bilen.
Så brorsan fick följa efter i sin bil fullastad med brandsläckare och en brandfilt Bild

Provturen gick bra. Inga temperaturproblem, växellådan växlade som den skulle, inga konstiga vibrationer i drivlinan och bilen kändes stabil överlag.

Helt fantastiskt! Jag har inte kört bilen sedan 2014 Bild

Bild


Liten filmsnutt tagen strax efter provturen.
https://youtu.be/dLQVKL4qfv0


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Sent laddtryck!

Inlägg av Erik Samuelsson »

Har hunnit med några tester med bilen nu och jag har problem med att få upp laddet när transbrake är intryckt.

https://youtu.be/Y_c43u973XI


Så nu har jag plockat av grenröret för att svetsa om det till pulssplitt.

Bild



Bild


Bild


Annars känns bilen bra. Det skottar på bra med slicksen även fast det är ett lågt laddtryck (iaf för en som är så ringrostig som jag) Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Sent laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att höra om det blir nån skilnad. ska försöka hinna kolla på loggen i kväll. vilket program ska man ha för att se på loggarna? https://linkecu.com/software-support/pc-link-downloads/

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Sent laddtryck!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blev stor skilnad på de låga varven så du kommer nog se samma sak. blir kul att höra!
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Pulssplitt = it works

Inlägg av Erik Samuelsson »

Optimeringen utav grenröret blev bra.
Tur man jobbar på en firma som har en svetsavdelning. Min duktiga kollega fick tigga ihop kollektorn igen tillsammans med nya delningsväggen.

Bild

Bild


Bild

Bild



Efter lite handslipning utav svetsar och kanter i kollektorn konstaterade jag att kollektorn slagit sig rejält efter svetsningen.

För att åtgärda detta så fick grenröret monteras upp i min planslip som jag slipar toppar i.
Min uppspänning var dock otillräcklig Bild
Grenröret lossnade med ett djupt spår i flänsen som följd Bild

Fram med svetsen för att fylla upp spåret sen prova en ny taktik med uppspänningen.
Nu funkade det fint och flänsen blev rak och fin

Bild


Farsan hjälpte mig sedan skruva tillbaka grenrör och turbo igen för nu var det bråttom.

Klubbarna som ska arrangera tävlingen Dala Street Open https://m.facebook.com/groups/265469545462453/about/
Ville att jag skulle ställa ut bilen på Västerdalsträffen i Malung.
Min bil är långt ifrån någon utställningsbil Bild Men efter lite tvättande och putsande körde vi upp till träffen där den ställdes ut tillsammans med en hel del häftiga bilar.

Bild

Bild

Bild

Bild


Idag har jag ägnat dagen åt att få generatorn att ge den ström den ska. Detta åtgärdades med en extra jordkabel till höljet på generatorn.

Sen lite test efter vägen som fick avbrytas rätt snart eftersom det var hårt trafikerat.
Mina första intryck av motorn nu är att pulssplitten funkar ypperligt.
Motorn stoppade upp på 3000rpm förr och nu ökade den istället upp förbi 4000rpm (Där jag avbröt) trots att det var närmare 34grader varmt här hemma idag.
Fick till och med känna hur bilen ”klev iväg ” lite när TB-knappen släpptes.

Ska bli roligt att göra lite mer seriöst testande och loggande nu få se Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Pulssplitt = it works

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att det är på gång :thumbright:
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Bilder, film och test med Dragyn.

Inlägg av Erik Samuelsson »

Fick äntligen provgasa lite på riktigt. Det blev en stor testdag med loggning och användning utav Dragyn, större delen utav familjen var med. Farsan vattnade slicksen, brorsan och min brorson fick följa efter i bilen med brandsläckare och min flickvän skötte kameran.
Laddtrycket idag låg på strax under 1.1bar

Bild



Testet utfördes på infarten till en timmerterminal och asfalten var varken ren eller optimal på något sätt.
Väl på plats började dock problemen. Efter en varmkörning var det dags för första testet. Då gav startmotorn upp. Den tredje i den här bilen Bild
Alla startmotorer var gamla och välanvända men konstigt ändå varför detta sker.
Jag hade ju som tur var en ny startmotor men den var så klart 7 kilometer bort från våran testplats. Så i väg och hämta den, en domkraft och lite andra verktyg.

Bild

Med nya startmotorn på plats hoppade bilen igång och vi kunde börja testa. Men mycket tid hade gått förlorad.


Bild på när jag försöker lära mig nya fempunktsbältet Bild
Bild


Blev absolut inga imponerande tider men jag skyndar långsamt nu.

Bild

Det stora problemet var att det var dåligt grepp.
Hade velat gjort flera tester med lite olika åtgärder för att få bilen att hugga men det hanns tyvärr inte med idag. Bland annat hade jag velat provat att sänka däcktrycket från 1 kilo till 0.8.

Har en del tankar om varför det inte funkade.
1: Slicks från 2015 (antagligen största boven)
2: Jag var väldigt ringrostig och orutinerad.
(Hade vid en provstart 1.15bar i däcken. )
3: Har inte gjort någon riktig koll utav pinjongvinkeln.
4: Bilstein stötdämparna som jag bytt till är kanske för hårda. Var inte mycket till chassireaktion när man ser på filmen.
Men jag väntar en stund med att byta ut dessa och provar då hellre lite andra saker först.

Bild

Här är bästa tiderna för idag. Lite roligt att jag i princip tangerar min bästa 201m tid på 8.33 som gjordes på klistrad bana med manuella lådan och då låg 60foten på 1.83 sekunder.
Viss skillnad mot 2.09 som jag hade nu Bild
Så det känns då som det finns potential. Bild
Ni som är duktiga på att se hur en bil ska bete sig optimalt får gärna ge lite tips efter att ni sett filmen Bild


https://youtu.be/u4AqwAGjTPo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Bilder, film och test med Dragyn.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej kul att se att den är igång! först startmotor problemen beror på vinkeln på startmotorn det blir kondens i soleniden. du behöver borra ett drenerigs hål på lägsta punkt där (har själv haft samma problem men löst nu).

sen på sånt underlag är det rätt knepigt och inte jämförbart med tävlings banor men ändå väl invensterad tid då viktigt att få köra lite och se vad som fungerar och inte...

jag skulle säga att fel nr 1 är helt enkelt för mycket effekt första 2 sek. sänk laddtrycket och kanske start varvet då ska du se 60 fot blir bättre. på sån typ av väg och lite gammla däck så går det fortast då det spinner nära noll%.

sen som du säger mixtra lite med lufttryck i däcken.

visst däcken kanske inte är super bra men är man lite försiktig med värmarna så håller de många år. blir de fjälliga byt sida på dem.

en bra grund tune på sån bana skulle jag säga gissa är 4500rpm, 0.7bar laddtryck, 0.75 bar däck tryck. bör gå 1.85 i 60 fot då.


sen ställ in dragyn så du ser 330 fot (100m) det och 60 fot är viktigaste. kör inte för fort då hamnar du i diket i värsta fall.

mvh jens
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Bilder, film och test med Dragyn.

Inlägg av Erik Samuelsson »

Tack för bra input Jens


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Bilder, film och test med Dragyn.

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det? några nya provkörnigar?
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Bilder, film och test med Dragyn.

Inlägg av Erik Samuelsson »

Har inte blivit något mer test än.
Ska byta ut plåt-tråget på automatlådan till ett i aluminium, i det tänkte jag montera en givare så att jag kan hålla koll på hur temperaturen i lådan håller sig. Beställde en gängtapp från järnaffären för två veckor sedan för att kunna montera givaren men den hade inte dykt upp när jag var in där i fredags. Så istället började jag gå igenom bilen lite vad gäller säkerhet.

Har konstruerat en ”blöja” utav två gamla snökaror i aluminium. Blöjan går från kylaren och slutar strax bakom bakre packboxen i lådan.
Nu håller jag på och ser över torpedväggen för att se till att den är helt tät.
En ordentlig fastsättning utav batteriet måste även det ordnas.

Sen tror jag att jag är redo för ett till test och även besiktningen på Dala Street Open 27-28/8
https://www.facebook.com/groups/2654695 ... &fs=e&s=cl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Test nr.2. Film och personbästa

Inlägg av Erik Samuelsson »

Testrapport med film från den lokala strippen/flygfältet.
Blev en bra dag med fint väder och en hel del data.
Enda strulet idag var att transbrake-kabeln hoppade av kontakten i lådan efter burnouten.
Men det var snart åtgärdat.

Bild

Laddtrycket fick ligga på samma som förra testet, 1.07bar.
Nu var jag mest nyfiken på hur chassit skulle reagera på en bättre bana.

Bild


Det var mycket gummi på banan. En streetweek deltävling kördes här i början utav juli och det blev preppat före.
Bilen står på startlinjen fortfarande med dom gamla slicksen på.
Tänkte att här lär det ju hugga fast ändå, jag hade fel Bild

Släpper ut luft till ca. 1kg i slicksen och sedan ut första rundan och detta blev resultatet med Dragyn.

Bild

Jag känner att bakdelen vandrar runt lite på första delen utav banan vilket borde betyda att det spinner, men eftersom jag inte är bekant med hur bilen ska uppföra sig än så var jag osäker.
Som tur var så var min flickvän med och filmade. Filmen visade det jag misstänkte, det spinner även på denna banan med så lågt laddtryck Bild

Sänker däcktrycket till 0.90kg och ut igen.

Bild

Blev en klar förbättring så nu sänkte jag däcktrycket ännu mer till 0.8kg

Bild

Detta blev bästa tiden idag. Är faktiskt sjukt nöjd då jag förbättrade mitt person bästa med en sekund på 201m. BildBild

Men faktum kvarstår att det trots 0.8kg i slicksen skriker rejält i däcken, inte bara i starten och sedan ett efterföljande litet pip vid växling till tvåans växel utan hela ettan och sedan en bit ut på tvåan.
Nu tuggar det ju på rätt bra ändå men det känns ju inte aktuellt att höja något laddtryck än iaf Bild

Ser lite tendenser till studsande i framvagnen vid start ögonblicket så den ska få sig en rejäl översyn i vinter. Ni får gärna ge lite åsikter om vad ni tror efter att ha sett på filmen.

Så här såg däcket ut efter sista draget.

Bild

Några stora förändringar kommer jag inte hinna innan racet den 27-28/8 då jag även är med och arrangerar själva tävlingen.

Största jobbet som ska utföras är att byta till ett aluminium-tråg med givare i till lådan så att jag kan hålla koll på temperaturen.

Ska byta till mina nya slicks så får vi se vad som händer med greppet då.


Sen ska jag sätta dit sista kabelgenomföringen i torpeden så tror jag att bilen ska vara redo för besiktning.

En liten översyn så att allt forfarande är åtdraget och ser bra ut.

Ska även se över min egen utrustning och fylla verktygslådorna så hoppas jag att jag ska vara redo. Sist jag stod på strippen var 2010 så nu är det spännande Bild

https://youtu.be/pmWZkuWokL0


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar