Hjälp med val av turbo

En plats för olje-brännare!
gammal gubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm

Hjälp med val av turbo

Inlägg av gammal gubbe »

Skulle behöva hjälp med val av turbo, har en gammal Nissan King-Cab 720 från 86 med SD 25 motor och skulle vilja ha liiite mer effekt,
ingen fortåkar bil jag är ute efter utan lite mera styrka vore trevligt. Måste bli en turbo som är liten i formatet pga utrymmesbrist.
Förslag någon ?
/ Göran
The
Forumsberoende
Inlägg: 5042
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hjälp med val av turbo

Inlägg av The »

Någonting typ en gt25 eller liknande borde väl funka.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Hjälp med val av turbo

Inlägg av Enok »

Turbo från en Vw/Volvo 2,5 tdi borde ju bli alldeles utmärkt. Är bättre ta en turbo från en "likvärdig" motor än någon universal.
Peter Olson
gammal gubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm

Re: Hjälp med val av turbo

Inlägg av gammal gubbe »

Tack för förslagen, får se vad jag hittar för något.

Skickat från min BV5000 via Tapatalk
chrillekrakan
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 02, 2016 12:50 pm

Re: Hjälp med val av turbo

Inlägg av chrillekrakan »

SD25 har liknande avstånd mellan avgasportarna som Volvo B230 och B23, kanske du kan få glädje av att utgå från sådant grenrör?

På Palmturbo finns nya Diesel (turbo) aggregat till Nissan från c:a 1995sek beroende av modell.

Någon effektökning blir det inte förrän du har kontroll över bränslemängden, enkelt uttryckt så "gasar" man med bränslemängden på en Diesel, detta gör att effekten inte ökar, mer knappt märkbart, när man ökar luftmängden (med exempelvis turbo eller portning)

På Ottomotorer gasar man däremot med luftmängden, där blir det tydlig effektökning när man ökar luftmängden.

Hoppas detta enkla sätt att förklara kan hjälpa många att förstå skillnaden
Skriv svar