Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tjena, Startar om min projekttråd då även orken startade om efter ett eller två år, har nu haft bilen och pillat med den till och från sedan 2014 tror jag.

Om vi tar det från början då så köpte jag en 244:a -76:a, och även en B6304 i okänt skick. De vanliga postorderprylarna inhandlades, så som motorfästen, växellådsbalk för zf osv.
Samlade på mig delar samtidigt som jag successivt rev bilen mer och mer för varje dag (Månad)..
Och nu sitter man väl på de vanliga beprövade prylarna, som en omsvetsad zf låda och allt det där vanliga.
Mycket har blivit gjort, men det är ändå en hel del kvar såklart. Har iaf lyckats laga all rost som var på bilen och spacklat upp aset, så den står i skrivande stund i en lackbox sägs det.

Var ner för ett par veckor sedan och fyndade en ny motor till vofflan. Dök upp en B6304S3 som tydligen stått som demostrationsmotor på skola enligt tidigare ägare aldrig skruvad och aldrig monterad i bil. Alltså 0 mil, 1200:- :thumbright:

tanken med kärran är väl att få den i gott skick utseendemässigt och något lagomt att sladda runt korvmojen med. Det blir ingen överladdning utan istället ett dugligt insug, grenrör och ett par schyssta kamaxlar. Men när det sker vet ingen än. Prio är att kunna starta den en vacker dag, så jag lägger stålarna och tiden dit till att börja med, och får väl lägga energi på trim nån gång i framtiden.

Släpper lite bilder här och låter dom visa lite av det som är gjort. Och hoppas att det underhåller nån.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild





En lång tid senare...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Finns mer bilder på vad som är gjort, men jag stannar här. Återkommer när jag får hem karossen från lacken vilket borde bli nån gång under kommande veckan. Sen blir det till att inhandla lamell och tryckplatta så kanske man kan få sänka ner motor och växellåda snart. Som ni ser så har jag börjat överallt samtidigt. Men sån är jag.
Volvo 244 - B6304
viking
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av viking »

Good job :thumbright:
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av robinb3rgsten »

Fräckt funderat på nåt liknande men aldrig kommit te skott
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Kastar in lite bilder så som bilen står nu, dom har mycket jobb på lacken så 240:in är väl inte topp prio. Men jag fick komma förbi och kika på den efter grundning. Samt kika ut lite färgkoder. Försökte hitta någon snygg grå solid färg att köra den i. Pekade ut nån snygg grå i en färgbok som dom sedan sprayade upp på en provbit, såg först jättebra ut, tills jag jämförde den med en annan bil. Tydligen så existerar inte svart och vitt på det sätt man tror. Alla kulörer har alltid ett innehåll av andra kulörer. I mitt fall så innehöll min grå färg som jag pekat ut lite grönt, vilket inte alls syntes när jag såg färgprovet. Men höll sedan upp den mot grundlacken (som går i lite blått) och plötsligt blev färgprovet väldigt grönt...

Vi enades om att försöka hitta en annan grå som är lite mer neutral, så vi bröt en ny med en svart som innehöll lite blått i istället, då det är lite mer förlåtande. Men då man sedan jämförde den med den tidigare (gröna) så upplevdes den nya färgen otroligt blå... Suck.. Dom skulle iaf försöka bryta en så neutral som möjlig och återkomma nån dag nu.

Anledningen till att jag bara inte rycker en färg från en befintlig bruksbil är för att man tydligen slutade lacka med solida färger nån gång på 80-talet.. Har försökt spanat efter lite gråa bilar men de få jag sett har varit för ljusa. Vi klurar vidare.



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Jo just det! Jag söker två dörrar till höger sida, årsmodell -75 till -78.. Har ju bara två dörrar i nuläget. Om någon vet av ett par i dugligt skick i närheten av Sundsvall, så kasta gärna iväg ett PM

/nicke
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av thomass »

Grymt!
En färg vi målar återkommande på jobbet (pulver förvisso) är RAL 7024, men nog har man blivit sugen att dra 240:in i den kulören.

Vet inte om du är ute efter en ljus eller mörk grå, men 7024 är i mitt tycke riktigt rå och borde ju finnas någon översättningstabell mot bilfärg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av subw000fer »

Bra jobbat, du har ju gjort hela den tyngsta biten iallafall!
Solid grå låter som ett utmärkt val :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

thomass skrev:Grymt!
En färg vi målar återkommande på jobbet (pulver förvisso) är RAL 7024, men nog har man blivit sugen att dra 240:in i den kulören.

Vet inte om du är ute efter en ljus eller mörk grå, men 7024 är i mitt tycke riktigt rå och borde ju finnas någon översättningstabell mot bilfärg Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi stod faktiskt och skulle bryta exakt den färgen då dom sa att dom kör den mycket på pulverlack. Det blev dessvärre inte av, men det lutar lite åt det hållet, den är däremot lite för blå. Men något snarlikt iaf :) Den ska iaf bli mörk.
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

subw000fer skrev:Bra jobbat, du har ju gjort hela den tyngsta biten iallafall!
Solid grå låter som ett utmärkt val :thumbright:

Ja du vet väl ungefär hur det känns? :hihi:
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av thomass »

Nicke H skrev:
thomass skrev:Grymt!
En färg vi målar återkommande på jobbet (pulver förvisso) är RAL 7024, men nog har man blivit sugen att dra 240:in i den kulören.

Vet inte om du är ute efter en ljus eller mörk grå, men 7024 är i mitt tycke riktigt rå och borde ju finnas någon översättningstabell mot bilfärg Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi stod faktiskt och skulle bryta exakt den färgen då dom sa att dom kör den mycket på pulverlack. Det blev dessvärre inte av, men det lutar lite åt det hållet, den är däremot lite för blå. Men något snarlikt iaf :) Den ska iaf bli mörk.
Haha jaså Bild Kommer bli sjukt snyggt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Var iväg till lacken idag, dom har haft så mycket att göra att dom inte haft tid med vofflan. Nu fick dom lite tid över och körde igång med den, dom började med motorutrymmet och skuff, och skall köra resten när det är torrt. Så jag fick en sneakpeak via messenger för en stund sedan. Ser ut att bli nice.

Bild


Bild
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av thomass »

Helrätt färgval! Vad blev det för kulör?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

thomass skrev:Helrätt färgval! Vad blev det för kulör?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dom blandade den själv efter lite önskemål från mig, den gröna tonen gick bort, och en blåare trädde fram. Jag jämförde sedan med Ral 7024 som du nämde. Och den blev nästan identisk lustigt nog :)
Bilderna lurar ögat lite då lackboxen är fruktansvärt ljus, och bilden är tagen med mobiltelefon. Lacken är mycket mörkare egentligen. Får återkomma med mer bilder när jag får hem bilen och kan bjuda på bilder i mer normal ljusmiljö och med en bättre kamera.
Volvo 244 - B6304
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Joakim Borg »

snyggt och frächt!
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av thomass »

En fröjd för ögat


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Skriv svar