CDA20det motorprojektet
CDA20det motorprojektet
Tänkte dela med mig av mitt lilla motor projekt.
Det hela började för ganska länge sedan. Jag köpte en Nissan 200sx s13 och skulle bygga en lekbil. Tanken var från början att CA18det motorn skulle få ersättas av en SAAB B204 motor.
Växellåda svetsades om, motorfästen byggdes, oljetråg byggdes från grunden m.m.
Men tiden gick och fler gjorde lika, allt stannade av och en till Nissan hade köpts in och vart ett rullande "bruksbil" projekt under tiden det riktiga projektet inte var klart.
Jag började få lite kärlek till CA18det motorn alla hatar och tänkte att vi bygger en tuff sån istället.
En dag satt jag och en vän och kollade på div CA18 projekt och upptäckte att det finns en dieselmotor som är besläktad med CA18 motorn.
En sådan motor inhandlades och revs.
Allt passade bara för bra. Oljetråg passade, likaså motorfästen, oljepump, svänghjul även växellådan passade (vilket det sällan gör mellan RWD/FWD Nissan).
Dieselblocket ser stabilare ut och är 20mm högre, har bättre vevhusvent (som ofta är ett problem på CA), 12mm toppbult (CA18 har 11mm).
Veven är med större vevlager och med bubbla motvikter.
Började räkna på kolvar och stakar. Även toppackning behöves göras egen.
Med ett slag på 88mm. Vettigt rod/stroke ratio verkar vara 1,75 blir staken 154mm. Blockhöjd 227,8. En CA18det kolv har 30mm komphöjd. Vänta nu... det stämmer ju!!! kolven vänder 0,2mm över deck då
Detta måste jag göra!
Till en början kollades alla möjliga CA besläktade motorer efter passande toppackning men det avfärdades och jakten på någon som kunde göra en custom åt mig började.
Athena ville minst göra ganska många, Cometic var svåra att ha att göra med osv, tillslut fick jag en rekommendation att höra av mig till Appelgren.
Mailade. Han kunde hjälpa mig. Åkte dit visade block och topp. Han trodde nog inte jag var frisk men han skulle göra en prototyp efter hur jag ville ha den.
Snart fanns en prototyp och jag åkte upp igen. Hade med mig vev och så denna gång och nu lät det som att han tyckte detta var ett roligt projekt.
Appelgren sa ok på packning och jag började jaga leverantör på kolvar, mailade med div men ingen var intresserad av att hjälpa till när det vart lite custom.
Fick iaf tag på en ritning på ventiluttag och ultramotors kunde hjälpa mig tillslut.
Vill inte krångla till det och vill göra ganska likt en CA18det kolv. dvs plan kolvtopp, ca 30mm komphöjd (blev 29,8 tillsist). Men ville absolut gå upp till 22mm kolvbult.
Mätte och inget under kolv kommer man behöva ta hänsyn till var det gäller oljemunstycken osv. JE hade ett asymmetriskt ämne jag gillade så det blev det.
Sähär är det tänkt: http://www.zealautowerks.com/advanced-c ... 00,1500,30
Karossen motorn kommer hamna i:
CA18det vev VS dieselvev:
Varför dieselpackning ej passar. Blå kanal skiljer, behöver lagga till material på topp. Grön och gul är mer vevhusvent än CA18 som kommer dras externt/pluggas.
Lyckades hitta en annan nissanmotor som har samma dimension på vevlager som dieselveven och där det finns "racelager" och lager med extra spel osv från flera leverantörer.
Kamrem ser ut att gå att använda trots högre block.
Kolvar är klara från JE, stakar är på gång hos verdi.
Där är vi i stora drag idag. RB26 toppbultar verkade vara melodin men visade sig väl hemma vara lite för korta, så ska leta på något längre, och dieseloljepump ska synas och ev användas
Det hela började för ganska länge sedan. Jag köpte en Nissan 200sx s13 och skulle bygga en lekbil. Tanken var från början att CA18det motorn skulle få ersättas av en SAAB B204 motor.
Växellåda svetsades om, motorfästen byggdes, oljetråg byggdes från grunden m.m.
Men tiden gick och fler gjorde lika, allt stannade av och en till Nissan hade köpts in och vart ett rullande "bruksbil" projekt under tiden det riktiga projektet inte var klart.
Jag började få lite kärlek till CA18det motorn alla hatar och tänkte att vi bygger en tuff sån istället.
En dag satt jag och en vän och kollade på div CA18 projekt och upptäckte att det finns en dieselmotor som är besläktad med CA18 motorn.
En sådan motor inhandlades och revs.
Allt passade bara för bra. Oljetråg passade, likaså motorfästen, oljepump, svänghjul även växellådan passade (vilket det sällan gör mellan RWD/FWD Nissan).
Dieselblocket ser stabilare ut och är 20mm högre, har bättre vevhusvent (som ofta är ett problem på CA), 12mm toppbult (CA18 har 11mm).
Veven är med större vevlager och med bubbla motvikter.
Började räkna på kolvar och stakar. Även toppackning behöves göras egen.
Med ett slag på 88mm. Vettigt rod/stroke ratio verkar vara 1,75 blir staken 154mm. Blockhöjd 227,8. En CA18det kolv har 30mm komphöjd. Vänta nu... det stämmer ju!!! kolven vänder 0,2mm över deck då
Detta måste jag göra!
Till en början kollades alla möjliga CA besläktade motorer efter passande toppackning men det avfärdades och jakten på någon som kunde göra en custom åt mig började.
Athena ville minst göra ganska många, Cometic var svåra att ha att göra med osv, tillslut fick jag en rekommendation att höra av mig till Appelgren.
Mailade. Han kunde hjälpa mig. Åkte dit visade block och topp. Han trodde nog inte jag var frisk men han skulle göra en prototyp efter hur jag ville ha den.
Snart fanns en prototyp och jag åkte upp igen. Hade med mig vev och så denna gång och nu lät det som att han tyckte detta var ett roligt projekt.
Appelgren sa ok på packning och jag började jaga leverantör på kolvar, mailade med div men ingen var intresserad av att hjälpa till när det vart lite custom.
Fick iaf tag på en ritning på ventiluttag och ultramotors kunde hjälpa mig tillslut.
Vill inte krångla till det och vill göra ganska likt en CA18det kolv. dvs plan kolvtopp, ca 30mm komphöjd (blev 29,8 tillsist). Men ville absolut gå upp till 22mm kolvbult.
Mätte och inget under kolv kommer man behöva ta hänsyn till var det gäller oljemunstycken osv. JE hade ett asymmetriskt ämne jag gillade så det blev det.
Sähär är det tänkt: http://www.zealautowerks.com/advanced-c ... 00,1500,30
Karossen motorn kommer hamna i:
CA18det vev VS dieselvev:
Varför dieselpackning ej passar. Blå kanal skiljer, behöver lagga till material på topp. Grön och gul är mer vevhusvent än CA18 som kommer dras externt/pluggas.
Lyckades hitta en annan nissanmotor som har samma dimension på vevlager som dieselveven och där det finns "racelager" och lager med extra spel osv från flera leverantörer.
Kamrem ser ut att gå att använda trots högre block.
Kolvar är klara från JE, stakar är på gång hos verdi.
Där är vi i stora drag idag. RB26 toppbultar verkade vara melodin men visade sig väl hemma vara lite för korta, så ska leta på något längre, och dieseloljepump ska synas och ev användas
Senast redigerad av Ohberg den ons feb 20, 2019 12:02 pm, redigerad totalt 4 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: CDA20det motorprojetet
kul bygge! fortsätt håll oss uppdatrerad
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: CDA20det motorprojetet
intressant!
Re: CDA20det motorprojetet
Det här låter som ett spännande projekt! Kul när de blir lite lagom custom
Vad är det för stigning på toppbultarna? bmw m57 har m12 fingängade iaf och de är rätt långa
Vad är det för stigning på toppbultarna? bmw m57 har m12 fingängade iaf och de är rätt långa
Jens Karlsson
Re: CDA20det motorprojetet
Kul att ni gillar det!
För att en CA18det topp ska passa på dieselblocket behövs som nämnt en ny toppackning. Utöver det så behöver topplockbultarnas hål tas upp för att godta 12mm toppbultar, lite behöver svetsas till på toppen och stora vevhuskanalen bör tas upp likt dieselblocket för att få nytta av den större venten.
Men i stort inga större bekymmer
Har inte funnit någon längre kamrem som funkat tyvärr. Men flytta spännaren och hitta litet löphjul alt köra utan löphjul kommer göra att CA18det kamrem kommer kunna användas:
För att en CA18det topp ska passa på dieselblocket behövs som nämnt en ny toppackning. Utöver det så behöver topplockbultarnas hål tas upp för att godta 12mm toppbultar, lite behöver svetsas till på toppen och stora vevhuskanalen bör tas upp likt dieselblocket för att få nytta av den större venten.
Men i stort inga större bekymmer
Har inte funnit någon längre kamrem som funkat tyvärr. Men flytta spännaren och hitta litet löphjul alt köra utan löphjul kommer göra att CA18det kamrem kommer kunna användas:
Re: CDA20det motorprojetet
TackJens.k skrev:Det här låter som ett spännande projekt! Kul när de blir lite lagom custom
Vad är det för stigning på toppbultarna? bmw m57 har m12 fingängade iaf och de är rätt långa
M12x1,5 är det i blocket.
Har inte längden i huvudet men runt 120-130mm långa måste de vara.
Hade 84,5mm uppstick på igängad pinnbult och bör ha 96-97mm
Re: CDA20det motorprojetet
Finns ju en uppsjö av skruv på ebay, måste ju inte vara någon special enkomt framtagen för ändamålet. En 12.9 insex i de längderna borde vara lätt att hitta
T ex: https://www.ebay.co.uk/itm/M12-x-1-5-P- ... 0505.m3226
(Första träffan på ebay.co.uk när jag sökte på M12x1.5 12.9)
T ex: https://www.ebay.co.uk/itm/M12-x-1-5-P- ... 0505.m3226
(Första träffan på ebay.co.uk när jag sökte på M12x1.5 12.9)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: CDA20det motorprojetet
Jag har testat köra utan toppackning med gott resultat. Några små knep bara så funkade det perfekt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: CDA20det motorprojetet
Kollade på m57 och topplocksbultarna på dem är m12*1,5 och 140mm långa
De är dock "bara" 10.9 kvalité.
Billigare än de du länkade till annars
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3949720813
De är dock "bara" 10.9 kvalité.
Billigare än de du länkade till annars
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3949720813
Jens Karlsson
Re: CDA20det motorprojetet
10.9 erbjuder mer elastisitet än 12.9. Mao dom sträcker sig hellre än går av. Så finns anledning till att fundera över om 12.9 behövs
Länken jag gav var mer för att påvisa att man inte behöver leta så gruvligt efter skruv, de finns alla sorter man kan komma på, i alla kvalitéer, på ebay Bara bestämma vad man vill ha och göra en snabb sökning
Länken jag gav var mer för att påvisa att man inte behöver leta så gruvligt efter skruv, de finns alla sorter man kan komma på, i alla kvalitéer, på ebay Bara bestämma vad man vill ha och göra en snabb sökning
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: CDA20det motorprojetet
Tack för input, återstår och se hur det blir med toppbult. Vill helst ha pinnbult men vore smidigare med insexbult då det är trångt att få ner hylsa.
Toppackningen är koppar, ska kanske tilläggas.
Några halvtaskiga bilder på kolvarna:
Har kollat vidare ang oljepump.
Det är inte helt ovanligt att oljepumpsdreven spricker i CA18/RB25/RB26. Så har kikat runt på olika lösningar. Det finns drev till RB26 oljepumpar i bättre material från bl.a reimax.
I CA18 oljepumparna är dreven ca 9,5mm breda. RB26 har 11mm breda drev. Så ska man ha i eftermarknads RB26 drev i en CA18 oljepump så krävs bearbetning men det går.
Nu ville jag utforska diesel oljepumpen mera, och det var endel positivt när jag öppnade denna.
Plockar av bakkåpan och ser att den är tjockare. (Dessa verkar annars flexa på RB)
Ser att dreven är av samma design som bl.a N1 och reimax och samma "kugg" antal. (11 istället för 12)
Plockar ur dreven och dom mäter 11mm breda! Så RB26 eftermarknadsdrev passar rakt i.
Iom att detta är en lite "prototyp" änsålänge och iom att dieseloljepumpen ser bättre ut så kommer jag troligtvis inte byta dreven i denna i nuläget.
Det som jag behöver göra dock är att dräneringen från packboxen är något förskjuten (p.g.a annan lutning på motorn?) så denna behöver justeras för att det inte ska stå olja där,
samt att oljepickupens infästning skiljer så denna behöver modifieras.
Toppackningen är koppar, ska kanske tilläggas.
Några halvtaskiga bilder på kolvarna:
Har kollat vidare ang oljepump.
Det är inte helt ovanligt att oljepumpsdreven spricker i CA18/RB25/RB26. Så har kikat runt på olika lösningar. Det finns drev till RB26 oljepumpar i bättre material från bl.a reimax.
I CA18 oljepumparna är dreven ca 9,5mm breda. RB26 har 11mm breda drev. Så ska man ha i eftermarknads RB26 drev i en CA18 oljepump så krävs bearbetning men det går.
Nu ville jag utforska diesel oljepumpen mera, och det var endel positivt när jag öppnade denna.
Plockar av bakkåpan och ser att den är tjockare. (Dessa verkar annars flexa på RB)
Ser att dreven är av samma design som bl.a N1 och reimax och samma "kugg" antal. (11 istället för 12)
Plockar ur dreven och dom mäter 11mm breda! Så RB26 eftermarknadsdrev passar rakt i.
Iom att detta är en lite "prototyp" änsålänge och iom att dieseloljepumpen ser bättre ut så kommer jag troligtvis inte byta dreven i denna i nuläget.
Det som jag behöver göra dock är att dräneringen från packboxen är något förskjuten (p.g.a annan lutning på motorn?) så denna behöver justeras för att det inte ska stå olja där,
samt att oljepickupens infästning skiljer så denna behöver modifieras.
Senast redigerad av Ohberg den ons feb 20, 2019 12:18 pm, redigerad totalt 4 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: CDA20det motorprojetet
Den yttre "ringen" på 11 mm pumpen har en annan form på "kuggarna", vad gör det för skillnad?
Re: CDA20det motorprojetet
Det är en bra fråga. Bl.a N1 pumparna från Nissan ser oxå så ut. EDIT: Det sägs gynna flödet.
Jag tror dock att kanske det största problemet med denna typen av oljepumpsdrivning är spelet mot vevaxel.
Här kan man ana att spelet mot vev varit stort :
Jag tror dock att kanske det största problemet med denna typen av oljepumpsdrivning är spelet mot vevaxel.
Här kan man ana att spelet mot vev varit stort :
Senast redigerad av Ohberg den ons feb 20, 2019 1:23 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: CDA20det motorprojetet
Har kollat lite på svängningsdämpare/triggerhjul.
Detta är en delad original CA18det remskiva:
Har låtit ta bort AC-remmens spår och fästa en triggerskiva där. Denna är till en annan motor men funderar på att göra lika till denna. Alternativet är ROSS men då kostar det oxå
Detta är en delad original CA18det remskiva:
Har låtit ta bort AC-remmens spår och fästa en triggerskiva där. Denna är till en annan motor men funderar på att göra lika till denna. Alternativet är ROSS men då kostar det oxå
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: CDA20det motorprojetet
Smutt lösning! Fint att se genomskärningen så man vet hur den är uppbyggd och var man kan sätta triggerhjulet
Vad är det för dieselmotor?
Vad är det för dieselmotor?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl