Hej, jag tänkte jag skulle dokumentera lite om det jag pysslar med när ledig tid finns. Ramen är en Gsx-r 750 ifrån 1990, motorn kommer ifrån en Suzuki bandit 1200.
Styrsystemet är Maxxecu sport
Bild på utgångsobjektet
Motorn inväntar toppen
Toppen med större ventiler
Håller på och installerar nya vassare kamaxlar
Coil on plug tändspolar installerade
Motorn har hittat in i ramen och spjälhus ifrån en modenare suzuki är installerad
Fräna motorer, alltid svag för varven man når där. Hjälpte för nåt år sen till med tuning på en GSX-R "1000" med lite Hayabusa-delar för hållbarheten och blandade delar från olika årtal, lite värre kamaxlar och annat godis, sen en EFR-turbo på det så klart.
Det svåraste kan vara triggern med så lätt svängmassa på startmotorvarv.. Med 24-2 som kom på senare EFI-motorerna är roligare när man vill komma överens med ett styrsystem än 24-1 på de tidiga. Riktigt svårt att se "-1" för ögat, ännu svårare för styrsystemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hasse Bus skrev:Snyggt, jag blev lite distraherad på första bilden.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?
//Hasse.
Spjällhuset kommer ifrån en gsx-r 1000. Fick förlänga bryggan något mellan cylinder 2 och 3 samt byta insugningsgummin till en större variant.
Har även svetsat på ordentliga anslutningar som tål med mycket laddtryck =)
550cc Ev14 Bosch spridare sitter numera monterade i spjällhuset.
Hej Mattias, tack för hjälpen angående fire order på maxxecu
Triggern på veven har bara 4 tänder, men jag har ett 36-1 hjul liggande också. Men jag vill först testa med 4 tänder på veven och en givare på kamaxeln.
Placeringen blir lite speciell när man inte har någon plats kvar. Skall 3D printa ett lock över batteriet och Maxxecu sen.
Det var inte lätt att hitta ett lös kontaktstycke till TPS givaren, det såg länge ut som om jag behövde köpa en hel begagand kabelstam.
Men lite random dök jag på en affär i Tyskland som hade rätt kontaktstycke.
Har klätt kablarna i värmeskyddsstrumpa, hoppas det håller i längden.
Ja men precis, det är flödet som är variabelt.
Det sitter en flödesgivare i returporten på regulatorn, när det är för mycket flöde tillbaka till tanken så minskar pumpen flöde för att inte pumpa runt massa bränsle som går tillbaka till tank.