Volvo 940, asfaltracer.
Postat: ons okt 17, 2018 4:22 pm
Införskaffade denna for ca 3år sen. Då var den redan turbo och manuellkonverterad från en tråkig FB med automat. Förra ägaren fick den ej reg bes med denna setup så jag fick köpa den för en vettig penning. Det var då i princip en sugmotor påmonterad allt rundt från en turbomotor inklusive en 19T.
Jag rev ur motorn och sätte dit ett nybyggd block med H profilare och 0,3 överdim kolvar svarvad till ca 8:1 i komp, 531 toppen med VX3 kam lyftades över frå FB motorn. Fick bilen bes med turbo åkte direkt hem och sätte dit BC racing coils samt en 22T turbo från Turbomeck, 3,5"LMM med chippar åkte in med. Åkte val typ 300mil med ca 1,8bar i ladd innan turbon rasade totalt.
Skaffade då en BW EFR7064 och det var då allt började spåra ur......
Åket typ en sommar med EFR turbon och bilen gick bra trots LH2.4 med 3,5"LMM och 630cc spridare. Labbade lite med mappning av sprutet och det funkade sådär. Laddtrycket ökades och stannade på 2.2 bar i slutet.
Så tyckte jag att en så fin turbo måste ju ha ett bättre sprut. Tog ett MS2 från hyllan byggde lös härva, laddtrycksstyrning, extra tändsteg USB mm. Enda jag inte hade gjort var att testa sprutet innan jag startade. Självklart var det stendödt. Tröttnade på det och tog et annat sprut från hyllan, ett oanvändt Haltech E8 tillsamans med en AIM Sport Strada dashdisplay, nu tog man på riktig stegen bort från ett budgetbygge.
Lånade garaget till en kompis i januari 2017 och påbörjade ombygnadet av motorstyningen. Vi rev ut i princip allt el och rensade bort allt onödigt, samma med inredning. AC som ändå inte längre funkade fick bytas mot er litet race varmpaket. Mycket vikt åkte ut....
Tog bilen i bromsbänken efter detta. Stannade på 373Hp och ca 500Nm vid 2.2 bar. Inte illa då i princip det är en orörd motor med orginal grenrör mm. Men plågades väldig mkt med triggersignalen. Spes i ett punkt i mappet, 1700rpm där man åker i stort sett rundt 80km/t. Provade olika experiment med VR, hallgivare, signalkonverter utan att lyckas. Gick aven till inköp av ett 36-1 triggersetup från KL utan att det blev nåt bättre. Åkte typ max 5mil den sommare pga detta.
Som kronan på värket lyckades jag skrota dubbelmassa svänghjulet, då åkte den i garaget och skyltarna plockades bort.
Då bestämde jag att nu byggs det fullt ut racebil!
Januari i 2018 rev jag ner framvagn och bromsar. Allt blev nytt. Rörbärarmar från Myranes, skivor från S60R och Cadillac XTS ok. Sellholm krängare fram och bak. Fick aven ombyggd panhardstag mm.
Fälgvalet blev 8st beg race fälgar från ATS med benämningen DTC i 9x17" ET25, blev 20mm spacers med 5x112 -> 5x108 så det blev mkt tight!
Kan välja lite emellan uppsätningarna, Yokohama Advan slicks 230/610-17 på törrt och Federal RS-R 595 235/40-17 i regn.
Motor åkte ut och ett nytt paket som jag fick tag på via Blocket åkte in.
Nu blev det helsmidd botten med ARP bultar i topp vev och svänghjul 531:a med stora ventiler mm.
Vxl lådan blev nu en ZF 6vxl från 320D med 765 tryckplatta och 6 puckad fjädrat lamell.
Sålde iväg turbo, grenrör och sprut från den nya motorn då det saknades canbus på sprutet och da jag tyckte HX40an var brutalt stor. Byggde nytt grenrör till EFR turbon samt sätte dit en kamsynck givare på mellanaxel. Blev nytt bränslesystem med 30L fuelcell mm.
Kun åkt med den 1 dag i år och den funkar mkt bra nu, framvagnen känns stabil och väghållningen är underbar.
Vinterens projekt blir att få dit större spridare, nya turbon, en extra 044 pump, konvertera til race E100 bränsle, svetsa in buren och bromsa den.
Hoppas ni gilllar den.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jag rev ur motorn och sätte dit ett nybyggd block med H profilare och 0,3 överdim kolvar svarvad till ca 8:1 i komp, 531 toppen med VX3 kam lyftades över frå FB motorn. Fick bilen bes med turbo åkte direkt hem och sätte dit BC racing coils samt en 22T turbo från Turbomeck, 3,5"LMM med chippar åkte in med. Åkte val typ 300mil med ca 1,8bar i ladd innan turbon rasade totalt.
Skaffade då en BW EFR7064 och det var då allt började spåra ur......
Åket typ en sommar med EFR turbon och bilen gick bra trots LH2.4 med 3,5"LMM och 630cc spridare. Labbade lite med mappning av sprutet och det funkade sådär. Laddtrycket ökades och stannade på 2.2 bar i slutet.
Så tyckte jag att en så fin turbo måste ju ha ett bättre sprut. Tog ett MS2 från hyllan byggde lös härva, laddtrycksstyrning, extra tändsteg USB mm. Enda jag inte hade gjort var att testa sprutet innan jag startade. Självklart var det stendödt. Tröttnade på det och tog et annat sprut från hyllan, ett oanvändt Haltech E8 tillsamans med en AIM Sport Strada dashdisplay, nu tog man på riktig stegen bort från ett budgetbygge.
Lånade garaget till en kompis i januari 2017 och påbörjade ombygnadet av motorstyningen. Vi rev ut i princip allt el och rensade bort allt onödigt, samma med inredning. AC som ändå inte längre funkade fick bytas mot er litet race varmpaket. Mycket vikt åkte ut....
Tog bilen i bromsbänken efter detta. Stannade på 373Hp och ca 500Nm vid 2.2 bar. Inte illa då i princip det är en orörd motor med orginal grenrör mm. Men plågades väldig mkt med triggersignalen. Spes i ett punkt i mappet, 1700rpm där man åker i stort sett rundt 80km/t. Provade olika experiment med VR, hallgivare, signalkonverter utan att lyckas. Gick aven till inköp av ett 36-1 triggersetup från KL utan att det blev nåt bättre. Åkte typ max 5mil den sommare pga detta.
Som kronan på värket lyckades jag skrota dubbelmassa svänghjulet, då åkte den i garaget och skyltarna plockades bort.
Då bestämde jag att nu byggs det fullt ut racebil!
Januari i 2018 rev jag ner framvagn och bromsar. Allt blev nytt. Rörbärarmar från Myranes, skivor från S60R och Cadillac XTS ok. Sellholm krängare fram och bak. Fick aven ombyggd panhardstag mm.
Fälgvalet blev 8st beg race fälgar från ATS med benämningen DTC i 9x17" ET25, blev 20mm spacers med 5x112 -> 5x108 så det blev mkt tight!
Kan välja lite emellan uppsätningarna, Yokohama Advan slicks 230/610-17 på törrt och Federal RS-R 595 235/40-17 i regn.
Motor åkte ut och ett nytt paket som jag fick tag på via Blocket åkte in.
Nu blev det helsmidd botten med ARP bultar i topp vev och svänghjul 531:a med stora ventiler mm.
Vxl lådan blev nu en ZF 6vxl från 320D med 765 tryckplatta och 6 puckad fjädrat lamell.
Sålde iväg turbo, grenrör och sprut från den nya motorn då det saknades canbus på sprutet och da jag tyckte HX40an var brutalt stor. Byggde nytt grenrör till EFR turbon samt sätte dit en kamsynck givare på mellanaxel. Blev nytt bränslesystem med 30L fuelcell mm.
Kun åkt med den 1 dag i år och den funkar mkt bra nu, framvagnen känns stabil och väghållningen är underbar.
Vinterens projekt blir att få dit större spridare, nya turbon, en extra 044 pump, konvertera til race E100 bränsle, svetsa in buren och bromsa den.
Hoppas ni gilllar den.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk