Sida 1 av 2

LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: tis mar 05, 2019 12:47 pm
av Robin86
Hej! Har en pickup på väg hem från staterna med en lm7/l59 motor i med tillhörande 4l60e. 8,8 axel med 3.55 i utväxling. Motor och låda är från en 2003 tahoe. Söker lite hjälp med hur man lättast går tillväga för att få mer kraft. Har läst en del på amerikanska forum men tänker att vi svenskar kan väl också :mrgreen:

Det vanligaste "där borta" verkar vara kam, headers, insug, topp och en tune.

Är totalt ny på motorer så räkna med dumma frågor :doh:
Motorn kommer få lämnas iväg när allt ska på så behöver därför hålla nere kostnaderna vid inköp av delar hehe.
All hjälp uppskattas =)

Tack! Mvh Robin

Re: LSX trim, hjälp

Postat: tis mar 05, 2019 2:03 pm
av Thunderbo1t
Jag skulle utan tvekan välja turbo till en sån motor istället, billigare och mer effekt, men ibland vill man ju inte ha turbo å det får man ju respektera.

Re: LSX trim, hjälp

Postat: tis mar 05, 2019 2:25 pm
av Robin86
Är väl igentligen inte alls emot turbo. Men springer inte det iväg mer? Vad skulle du gissa på i runda slängar?

Tänker mer att går man över låt säga ca 400hk så får man ju börja uppgradera lådan mm också?

Som sagt, total nybörjare. Behöver bolla ideer och frågor haha

Re: LSX trim, hjälp

Postat: tis mar 05, 2019 4:38 pm
av Steve
Elgin 1840p kamaxel(sloppy stage 2 kallas den), PAC1218 ventilfjädrar, en riktigt turbin och en mappning så har du en bra och billig början som du kan bygga turbo på sen

Lyftarna är säkert dåliga också(har haft isär två motorer och båda har haft nötta lyftare) så ta loss topparna och byt dom och byt till 12498544 topplockspackningar från Chevrolet Performance så har du en ännu bättre grund.

4l60e-lådan är inget man ska ha om man ska trimma med turbo

Re: LSX trim, hjälp

Postat: tis mar 05, 2019 7:05 pm
av Robin86
ok tackar för info =) Efter mer läsning och funderingar blir det inte turbo. Att byta låda mm är inte aktuellt. Ska trimmas så den blir en rolig "daily" sen är jag nöjd. Ska även sfro besiktigas och få motorn inskrivet (bland annat) och kan då kännas skönt att köra helt lagligt med tanke på hur den ska användas.
Planerna just nu är kam, long tube headers och en tune. Ev toppar och insug beroende på vad det andra kommer kosta hehe.
Vet dock inte om man ska köra på en truck kam eller ej då jag inte kommer köra överladdning?

Re: LSX trim, hjälp

Postat: tis mar 05, 2019 8:02 pm
av magnaten
Är inte lm7 å lsx 2 helt olika motorer?
Har jag fattat fel om LSX är en racemaskin?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: LSX trim, hjälp

Postat: tis mar 05, 2019 8:07 pm
av Robin86
Efter lite googlande så får jag erkänna mitt misstag haha! Trodde lsx stod för dom olika ls motorerna. I staterna skriver dom tydligen LSx om det är en modifierad ls baserad motor haha! LSX är som du säger en racemaskin. Där lärde jag mig något nytt =)

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 12:01 am
av Thunderbo1t
I mitt tycke lika roligt/viktigt vid (sug)trimning av dessa motorer/fordon är en turbin med högre stallvarv, lägre bakaxelutväxling (numeriskt högre) helst med diffbroms och en preppad autlåda som skjuter fram bilen minst en billängd vid wot växlingar :lakrits:
Steves tips verkar bra :thumbright:

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 7:01 am
av Robin86
Tänkte införskaffa en yank med 3000 stall? Vad tror ni om det? Inte kört med hög converter innan och ska som sagt gå att köra dagligen i traffik. Utväxlingen är 3.55 nu , funderar på 3.73 men inte bestämt mig om det. Lamelldiff ska inhandlas =) blev tipsad om en kam från Texas speed lsom heter 224r som jag tror kan bli bra?

Någon som vågar sig på att gissa vad jag skulle vinna på att byta topp och insug?

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 8:44 am
av Performance_seeker
Jag skulle köra med bilen som den är en säsong och känna after hur den uppför sig, och sen bestämma om/vad som behöver modifieras. En ombyggd motor, som är kraftlös på låga varv, är inget roligt på en bil som skall användas för vanlig körning...jag minns med en rysning den V8an jag köpte med lågkompmotor och vass kam...fullständigt misslyckad motor. :hihi:

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 9:20 am
av Robin86
Det är absolut tanken , bara kul att bolla idéer och räkna på olika vägar att gå =) kraftlös på låga varv håller jag med dig om att det låter inge kul haha. Va lite därför jag från början funderade på en truck kam istället som låt säga denna https://www.texas-speed.com/p-5004-texa ... shaft.aspx

Motorn kommer inte bli aktuell att bygga förens tidigast till vintern så vet man bara vilka delar man vill ha har man ju lite tid på sig att leta =)

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 10:42 am
av Thunderbo1t
Jag har två bilar med ca 3000 i stall, men väldigt olika karaktär på turbinerna, den ena är "lös" och behöver lite varv för att rulla iväg (alltså lite över tomgång) och går upp emot 3000 med ganska lite gaspådrag, den andra driver nästan som en original från tomgång och behöver i princip full gas för att nå 3000 varv stallvarv. Ingen är lockup.
Den som är lös ger brutalare starter och i mitt tycke lite roligare att köra/busa med.

Beroende på hjulstorlek skulle jag nog säga att nedåt 4 i bakaxelutväxlning är mer värt pengarna, om det är en pickup med stora hjul, kanske 4,56, jag har 33 tum höga hjul och åker med 3:91 utväxling och kunde gärna åka 4,56 även som bruksbil, med överväxel givetvis.

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 12:00 pm
av Robin86
Ok, men vet man om det är en "lös" eller ej?
Denna har jag funderat på : https://www.texas-speed.com/p-4482-texa ... erter.aspx

Är som sagt färsk på detta så vet inte riktigt vad lock up funktionen gör även om jag tror jag har en gissning

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 12:28 pm
av Thunderbo1t
Ofta står det inget om hur turbinen är på de "billigare", jag visste inget om de jag köpte, blev en överraskning.
Det går nog bra att fråga de som säljer turbinen om den är tight eller loose.

Lock up låser ihop turbinen som en koppling på en manuell låda, så inget slir i turbinen finns eller känns.

Re: LSx, LM7 / L59 trim, hjälp

Postat: ons mar 06, 2019 12:31 pm
av fugazi
"Some of these devices are also equipped with a "lockup" mechanism which rigidly binds the engine to the transmission when their speeds are nearly equal, to avoid slippage and a resulting loss of efficiency."
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
Kolla även här, det kan va intressant:
https://en.wikipedia.org/wiki/Transmiss ... #Automatic

Edit:puck2a!