M-stakar och B23ET kolvar i 234

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Sampe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre jul 28, 2006 2:22 am
Ort: Nyland

M-stakar och B23ET kolvar i 234

Inlägg av Sampe »

Passar det att trycka i ovanstående kolvar och stakar i ett 234 (16v) block??
Eller är det fel dim på vevtapparna??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: M-stakar och B23ET kolvar i 234

Inlägg av Jens Gustavsson »

Sampe skrev:Passar det att trycka i ovanstående kolvar och stakar i ett 234 (16v) block??
Eller är det fel dim på vevtapparna??
det passar inte mot veven :cry:

det går att modifiera en B23 vev så den passar i nyare B230 block
Sampe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre jul 28, 2006 2:22 am
Ort: Nyland

Inlägg av Sampe »

Som jag misstänkte då...
Vad är det som måste ändras för att åka 16V på ett B23 block då??

Måste vara planetens snabbaste forum då svar kommit innan man ens uppdaterat sidan.... :shock:
Sampe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre jul 28, 2006 2:22 am
Ort: Nyland

Inlägg av Sampe »

Sampe skrev:Som jag misstänkte då...
Vad är det som måste ändras för att åka 16V på ett B23 block då??

Måste vara planetens snabbaste forum då svar kommit innan man ens uppdaterat sidan.... :shock:
Tänkte på kamdrivning och så...
Vad får man för komp med en orörd 16V topp på ett B23et block???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ventil utag i kolvarna är det jobbigaste sen behövs en kortare rem.....


men jag är inte expert i denna fråga så jag låter någon annan svara!
Sampe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre jul 28, 2006 2:22 am
Ort: Nyland

Inlägg av Sampe »

Ok!
Men det skulle vara intressant att veta vad man får för komp...

Vad tror du om detta motorkoncept då:
Standard B23et botten
Orörd 16V topp
Gt40 turbo
Hemmapulat grenrör
V.e.m.s styrsystem
Msd 6 tändning

Vart torde man hamna effektmässigt?? Och hur mycket borde den tåla??
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

då går den nog sönder när den startar :wink:
Sampe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre jul 28, 2006 2:22 am
Ort: Nyland

Inlägg av Sampe »

Just de... :?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Sampe skrev:Ok!
Men det skulle vara intressant att veta vad man får för komp...


det fins bara ett sätt att få reda på det, ut i garaget och mät och räkna! :wink:


ca 400hk har folk med liknande konsept fått när allt är optimerat. (ante arvika tex som har testat liknande konsept i bänk)
Skriv svar