Sida 1 av 1

Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 10:45 am
av RichardSvärd
Goddag!

Gick och köpte mig en Volvo 142 med 230 16v rätt nyligen..

Men redan vid första provkörning efter hemkomst märker jag att den går risigt på låg och höglast, går snålt enligt lambdan vid snabba gaspådrag.

Påminner mig då om att jag fick syn på att det satt skum i tanken när jag tanka, rev ur skummet och rengjorde pumpar och spridare
Utan resultat.

Kopplar sedan upp datorn mot sprutet och märker att inga kommandon lyder vid påfettning eller avplock av bränsle i mappen, och ena stunden går den fett och nästa snålt,
Mer oftare snålt vid snabba gaspådrag (allt detta är obelastat).

Börjar efter det brainstorma allt möjligt..

Rycker ur vacuumslangen till mapsensor och wow! Skiten börjar beté sig mkt bättre.

Jaha mapsensorn är paj.. lånar en kompis box som är helt ny och testar igen och då går den precis lika risigt igen.. rycker vacuumet igen och då reagerar den inte på samma sätt.

Har aldrig under dom drygt 10 åren när jag skruvat med bilar känt mig så totalt hjälplös

*nya stift
*flödestestat spridare och ultraljudstvättat
*rengjorda filter i pumpar m.m
*generator provkörd i bänk
*alla reläer testade
*bytt spolar (separata vag spolar med wastespark)
*bytt lambdasond (ej lambda i sprut, endast extern med mätare)

Så nu känner jag att muskeln mellan öronen kokar så är det någon som har några bra idéer är det väldigt uppskattat

Mvh Richard

Bild

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 11:10 am
av Jens Gustavsson
innan du går vidare gör lite kontroller.

provtryckning turbosystemet (sök tråd om det här)

kompa test på alla cylindrar (16v läcker i ventilerna ganska ofta då ventilerna blir krokiga)

kolla att tändningen står rätt.

kolla att kaminstälningarna är rätt.

kolla i data logg om man ser nå konstigt där..

mvh jens

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 11:55 am
av RichardSvärd
Provtröck den via turbon, men inga tjuvläckage.

Komptest och btr står på schemat idag..

Tändning är jag osäker på då bilen gick relativt bra från början och nu startar bilen knappt,

Går risigt på tomgång en liten stund och nudar man gasen tvärdör den, och vi upprepade försök blir tomgångs sekvensen kortare och kortare.

Men tack för bra tips :thumbright:

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 1:24 pm
av Manfred
Vad är det för styrsystem? Jag hade kabelbrott på en av kablarna till tpsen på min b230 med megasquirt och då fick jag liknande tendenser.

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 1:41 pm
av RichardSvärd
Emu (ecu master)

Men helt klart värt att kolla upp, tag för tipset!

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 2:51 pm
av thomass
Hej!
Läste igenom dina symptom och hoppades att du skulle ha åkt MS1v3 då jag hade nästan exakt dessa symptom på min.

Där avhjälptes felet genom att flasha om boxen efter många tips här på STS..

Höll också på att bli gråhårig innan jag bestämde mig för att prova omflashning, men vet inte om det är möjligt på din..


/Thomas Sörensen

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 3:09 pm
av super7
RichardSvärd skrev:Kopplar sedan upp datorn mot sprutet och märker att inga kommandon lyder vid påfettning eller avplock av bränsle i mappen, och ena stunden går den fett och nästa snålt,
Reagerar den inte om du jätte stora ändringar?
Rimligt Map värde?
Rimligt TPS värde?


//Nisse

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 4:10 pm
av RichardSvärd
Nej precis har grovjusterat och den reagerar ytterst lite

Mappen verkar rimlig om man jämför mot vacuummätare och när den faktiskt gick

Tps:en har jag kalibrerat flertal gånger

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 4:35 pm
av Baxman
För man begynner å mappe så er det 3 tester som vi alltid utförer. Grunnen er at det avslöres feil her LANGT oftere enn alle som ikke tester dette tror.

1. Kompresjonstrykk.
2. Trykkteste hele trykksystemet med trykkluft tilsvarende maks ladetrykk + minst 10%.
3. Sette trykkluft tilsvarende pkt. 2 inn på BTR, koble bensinpumpen og måle hvor mange sekunder returen fra BTR bruker på å fylle en 1,5L flaske eller lignende. Bör flöde dysenes samlede kapasitet + minst 20%.

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 04, 2019 7:25 pm
av RichardSvärd
Efter lite mer felsökning så har jag testat köra på starten med spridarna i railen och koppar under och märker att det bara är en liten skvätt i samtliga koppar.

Så att eftersom dom visar normal kapacitet i spridarprovarn så måste det vara ett elfel någonstans på vägen, har 12 volt i kontaktstycket och har även prövat att byta box så jordstyrningen därifrån bör det inte vara :scratch:

Får inte ihop detta i mitt lilla hjärnkontor

Re: Volvo b230 16v :problem

Postat: tor apr 11, 2019 7:40 am
av The
Den ska ju inte ge speciellt mycket bränsle på starten..