Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av dundersmurfen »

Tänkte vi skulle samla ihop tips och trix samt bra att kolla upp innan man kommer å kör i bänken. Detta gör ju att risken för ras minskar, mindre söl och sanering vilket sparar både onödigt jobb och kostnader för båda parter.

Viktig info om mappning, det man gör att man justerat parametrar i sprutet så bränsle och tändning stämmer så som bilen är när mappningen görs. Dvs man ska ha fräsha filter, inställt bränsletryck ordning på allt så det blir injusterat med allt så rätt som möjligt. Om man ser när man kommer hem att bränsletrycket ligger fel så får man leva med det, ändrar man så kommer mappen ej att stämma längre. Samma om man kommer till mappningen med 98 oktan och sedan tankar 95 det var den inte mappad för. Mappa med smutsigt luftfilter, och tvätta det när man kommer hem, ja då stämmer inte mapparna och förmodligen inte laddtryckstyrningen heller längre. Om man tror att spridarna är för små, säg till direkt för om man mappat nästan färdigt och så kommer kunden och säger jag vill ha dom här större spridarna så får man göra om mycket av jobbet. Spridarna måste vara fräscha så alla cylindrar går på samma lambda, vet man inte detta så säg till så börjar vi med en spridarservice. Det skall finnas bredbandslambda eller åtminstonde ett lättåtkomligt uttag i avgasröret där vi kan stoppa i vår egen lambda. Går wastegate utloppet rakt ner under bilen säg till detta så vi inte eldar av ett spännband och bilen lossnar från bänken.

Dra lite i alla kablar som man själv har krimpat eller skarvat, och använd rätt krimptång. Så inga kablar ramlar loss eller glappar

Se till att ha ett bra och färskt batteri i bilen. Och att generatorn orkar hålla uppe spänningen så man inte laddar ur batteriet allt eftersom.

Svetsa en upphöjning på tryckrör, så är det mindre chans att tryckrör hoppar isär.

Resistor tändstift är viktigt. Avstörda tändkablar, dvs moderna med kolfiberkärna eller msd och liknande med spiralwound ledare.

Inga sprickor i svänghjul! Koppling som klarar det tänkta vridet med marginal. Slirande koppling är livsfarligt då svänghjulet kan explodera om kopplingen slirar och det blir varmt.

Kardan måste vara i bra balans och måste klara tänkta vridet, livsfara om den går av, samma med hardyn.

Kontrollera att tändspolarna (vag 115r) når ner till tändstiftet, gnista som flyger skapar massiva störningar och sabbar tändspolen och risk för all annan elektronik. 115r passar bara på tändstift med 16mm hylsgrepp, dom med 21mm hylsgrepp är oftast till tändkablar. Det är också olika storlek på porslin så det blir riktigt trögt att knö (Detta blev överkurs för en snabb lista men tycker det är viktig info så det får stå sålänge)

Kontrollera att tändkabeln faktiskt är hel och att dom där metallgrejerna i faktiskt klickar i tändspolen..

Kör inte med gräsklipparstift.. Oftast ska det vara den långa gängan, kontrollera så stiftet når in i förbränningsrummet

Provtryck, många skumma fenomen uppkommer vid läckor.. (laddrör, insug, intercooler mm)

Plana grenrörsflänsen och andra flänsar så det klämmer på hela packningen annars brukar en bit av packningen lossna och man får ett större läckage

Titta en andra gång på ditt grenrör när du svetsat klart det, du kanske missade på några ställen..

Torrgasa lite och håll eller titta på turbon, kommer den i självsvängningar så kommer det spricka för dig förr eller senare.. gäller alltså grenröret, ofta kan ett stag göra underverk, se även till att avgassystemet inte bryter i turbo och grenrör. Sen tänk på att avgassystemet blir några centimeter längre när det blir varmt.

Ha olja in och ut ur turbon lodrätt..

Bygg inte om en intercooler till vattenkyl..

Varmkör gärna ordentligt innan du kommer till mappningen, doften av avgasbandage kan ta död på vem som helst..

Ha inte dubbdäck på rullen det sliter och förstör ytan i onödan

Korden borde inte vara framme på däcken när du kommer till en rullande landsväg.. helst färskt gummi och absolut inte torrspruckna, däckexplosioner är farligt och kan sabba både bil och dyno. Säg helst minst 3mm mönster. Tänk på att efter mapping är det obligatorisk börnout, och om man gör en riktigt grym rökare kan man få börnoutrabatt!

Tänk till lite extra när du monterar din nuke fuelrail. Några tunna plåtbitar kanske inte håller den på plats när du laddar 2bar.. Har hänt 3 ggr nu att fuelrailen flögit loss.. Numer drar jag i folks rail å påpekar att den måste sitta stabilt fast, oftast säkrar vi den extra med buntband, ja faktiskt, vet hur det låter men det har funkat fint

Använd inte kina "an" filter med en mässing-sinter-plupp som filter. Dom tätnar bara.. jag menar typ efter nån timme i drift.. 10 micron filter är vanligt, men det är för grovt, spridarna kommer tätna över tid. Volvo orginal bränslefilter är specade till 2 micron och då tätnar inte spridare. Man behöver inte köpa störa högflödes filter, ett Volvo 940 orginal räcker flödesmässigt lätt till 1000 hästar.

Ha inte ett litet oljefilter på oljeledningen till turbon. Dom kan tätna och då dör turbon, har också hänt 2 ggr nu..

Använd kantlist vid kabelgenomföringar, kabelbrand är inte kul.. (hänt ett par gånger)

Använd inte orginalkablarna i tankarmaturen när du moffar ner 2 bastanta pumpar som suger 20A per styck, kabelbrand är väldigt läskigt i tanken.. (hänt ett par gånger)

Se till att sprutet och motorn är injusterat så tändning stämmer, alternativt att det finns en nolla att strobba på. Gärna verifierad att den stämmer när man bygger motorn. Det är viktigt för tändning är det som är farligast för motorn om den hamnar fel.

Läckage är kanske inte katastrof, men det är inte kul att sanera lokalen från olja å klibb. Man kan förebygga genom att köra med rent vatten i kylsystemet (ingen glykol), ny ihopbyggda bilar sölar gärna och ofta är det nån slang som går hål på eller glider av pga dålig eller bortglömd slangklämma oftast på väldigt svåra att komma åt ställen.

En enkel regel när man monterar ihop bilen är att om man stoppar i en skruv så måste man dra åt den, alternativt kan man dra ett vitt streck på alla som man dragit klart.

Oljekyl behövs oftast, och i princip ett måste på turbomotor.

Plats mellan däck och skärmkanter så däcken inte skärs sönder, tänk på att bilen sätter sig i bänken när man spänner fast och när man kör.

Se till åt det är minst 2.5bar tryck i däcken, kolla åtminstone att hattarna går att lossna så däcken går att pumpa, aluminium hattar kärvar ofta fast i mässingen som gängorna är i på däckventilen. Böj i ventilestammen och se så den är tät mot fälten.

Fräsha tändstift, var försiktig när du drar åt dom så det inte bryter i porslinet, sprucket porslin går dåligt att köra med. Ta gärna en droppe olja på gängorna, har hänt att stiftet gått av i toppen och vi fick borra ur det. Inte kul alls. Om man råkat spräcka porslinet var noga med att göra rent från keramik smulor innan stiftet skruvas ut. Keramik är inte bra att få ner i cylindern. Svårt att få upp för ej magnetiskt och riktigt hårt så kan ställa till rejält om det blir en flis kvar. Jämfört med lite aluspån som är nära nog ofarligt.

Vissa oljefilter har backventil inbyggt, tänk på det ifall du gör en filterflytt. Så in och ut hamnar rätt, ren olja kommer ur filtret i mitten.

Oljekylet bör sitta vid sidan av andra kylare, om man sätter det framför intercooler så blir myclet värme överförd till ic.

Lättåtkomlig lambda uttag, pekande uppåt så fukt ej kan rinna in i lambdan vilket förstör dom.

Gärna mätuttag för tryck i kollektorn och tryck före intercooler så man kan se tryckfall över intercooler och mottryck.

Glöm ej sätesringen som vissa externa wastegates har. Se så ventilen i wg ej kärvar och att den klarar reglera laddtrycket så som det önskas.

Insug kan sprängas eller bara spricka, kan vara farligt.

En vanlig Biltema/ kina elfläkt räcker inte till nästan nåt. Skaffa från en volvo 850, ta även relät för dom drar såpass med ström att ett vanligt 30A relä smälter.

Tps är en viktig givare och måste sitta stabilt och rakt, får ej glappa på axeln.

Slangen till mapsensor bör ej sitta i en vacuumstation och endast t ihop med btr. Dump och wastegate bör ej vara kopplade på samma som btr och mapsensorn dom bör ha en egen slang. Egentligen är vacuumstation en dålig idé, koppla hellre direkt i insuget.

Insug - btr - tkors - mapsensor - tkors laddtrycksmätare
insug - dump (ingen backventil på vacuumslangen till dumpen)
insug - wastegate eller tryckuttag på turbo till wastegate

I princip alla spridare funkar bäst på 3bar grundtryck, kontrollera gärna och varva sakta upp motorn upp till 3500rpm och se på manometern att den inte börjar flaxa hysteriskt, gör den det kan man behöva dämpare på bränslet. Är oftast problem på bilar med hårda slangar. Kör man klassisk gummislang så dämpar den i sig just för att den är mjuk. Är också så att en större btr med tyngre innehåll och större / tyngre fjäder lättare kommer i svängning och ger ostadigt bränsletryck. En stor btr reagerar långsammare och hamnar lättare i svängning.

Ha full tank, alternativt meddela om det ska bytas bränsletyp.

Såkallade an filter säljs ibland med pappersinsats, och dom har teoretiskt finare filtrering men brukar tätna fort för dom är bara ett varv med veckat filtermaterial. Orginalfilter typ Volvo 940 har nästan 10varv med filtermaterial och tätnar nästan aldrig samt pga enorm yta på filtermaterialet flödar dom mycket.

Om man svetsar dit en rostfri lambdamutter, sätt i en plugg i svartstål, rostfritt - rostfritt skär nästan alltid när det blir varmt. Svetsa lite i taget med pluggen i och dragen så deformeras inte gängorna så mycket. Annars är gängan m18 x 1.5 och tapp finns att låna.
Senast redigerad av dundersmurfen den fre dec 20, 2019 3:01 pm, redigerad totalt 5 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av blackadder »

Det är bra om frostpluggarna är monterade ordentligt också... *host harkel

/Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra tips där. känner igen många saker :thumbright:

är bränsle skenan av klen modell så starts inga motorer här bara att vända hem.

biltema olje filter är också förbjudna efter flera sprägningar av O ring i modärn tid med brand och sanering.

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Kadett4wd »

hur ser den formeln ut Alexander?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Kadett4wd »

Hur räknar du med den ökade kraften från inertian i de rörliga delarna?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av dundersmurfen »

Ni får gärna komma med rättelser och fler förslag. Jag Ska gå igenom listan på datorn nån dag då det blev en del småfel och dubbletter när jag klippte och klistrade i telefonen.

Tänkte att vi försöker uppdatera första inlägget så det är lätt att se hela listan komplett. Kan vara käckt att det finns en lista generellt på nätet man kan länka till och be kunderna kika på innan dom kommer förbi.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Matti johansson »

dundersmurfen skrev:Ni får gärna komma med rättelser och fler förslag. Jag Ska gå igenom listan på datorn nån dag då det blev en del småfel och dubbletter när jag klippte och klistrade i telefonen.

Tänkte att vi försöker uppdatera första inlägget så det är lätt att se hela listan komplett. Kan vara käckt att det finns en lista generellt på nätet man kan länka till och be kunderna kika på innan dom kommer förbi.
Se till så LA uttag finns.
Kolla så ev kat är hel!

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av dundersmurfen »

Har nog haft tur ändå, så mycket konstiga lösningar och saker som flyger loss och bara 1 liten brand och 1 däcksprängning. Har alltid en vattenslang med ganska bred dusch stråle liggande så man kan försöka lugna ner branden med, men går det inte så finns pulversläckare. Men det är bara en sista åtgärd för det blir så mycket sanering.

Stakar har gått av 2 gånger, dom motorerna skar

Insuget som flög isär small så mycket och flög med sådan kraft att den klämde en slangklämma in igenom plåten på bromsservot.

Ett jättevanligt fel eller iaf miss är att folk struntar i att göra avglidnings kanter på tryckrör

Än värre är det när nån köpt ett bränsle filter för snabbkoppling som inte har avglidnings lant utan är rundad i änden för oringen ska glida på lätt
Senast redigerad av dundersmurfen den ons jan 01, 2020 8:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av dundersmurfen »

Här är en sammanfattning en kompis har gjort av en diskussion vi hade där vi tog upp alla grejer vi kom på



En enkel lista för att göra din tid hos oss till en trevlig upplevelse utan alltför stora sorger och bedrövelser. Listan nedanför är för att underlätta för DIN skull.

1. LÄTTÅTKOMLIGT Lambda-uttag (m18x1.5)

Prova att pluggen går att ta ut, vanligt att gängor skär när man svetsar.

2. Inga oljeläckage

Ingen gillar o svabba olja , blir vi tvugna att göra det får vi ta ut någon form av kompensation för detta. Läckage är ett tecken på att grejorna inte är ihopskruvade ordentligt.... se över ALLA oljekopplingar.

INGA små oljefilter på oljeledningen till turbon. Dom kan tätna och då dör turbon

3. Inga vattenläckage

Inte lika illa som olja, vi ser gärna att du kör utan glykol i bänken då även de är jobbigt att sanera.

4. Inga luftläckage

Provtryck gärna insug , intercooler och tryckrör.

5. Däck

Färska däck UTAN dubb minst 3mm mönster.
Plats mellan däck och skärmkanter MÅSTE finnas så däcken inte tar i skärmkanter.
Tänk på att vi spänner ner bilen i bänken.

6. Rätt boxar, adapterkablage

Vid ommappning av original styrsystem behöver vi veta att du har boxar som vi kan manipulera. Kräver ditt eftermarknadssprut speciell kabel för att komma åt o mappa om
TA MED denna samt gärna FUNGERANDE mjukvara på usb-minne.

7. Avgassystem

Ditt avgassystem avslutas bakåt på bilen och är lätt konsturerat på ett sätt att det är enkelt att få dit avgas-utsug.

8 Oljekyl

NÖDVÄNDIGT på turbobil.

9. Bränslesystem

Absolut inga bränsle läckage, fuelrail MÅSTE sitta ordentligt.

Bränsletryck ska vara inställt rätt (de flesta spridare fungerar UTMÄRKT på 3 bars grundtryck)

Riktigt bränslefilter måste finnas. Max 5 micron.

Rätt bränsle i tanken och mer än 5 liter.....

Använd inte kina "an" filter med en mässing-sinter-plupp som filter

Tänk till lite extra när du monterar din nuke fuelrail. Några tunna plåtbitar kanske inte håller den på plats när du laddar 2bar..

10. Inga kärvande bromsar.





Tips o trix

Laddtryck ska regleras med wg utan skenladd.

Rengjort luftfilter ej inoljat.

Vacuumslang mellan btr och insug.

Extra fjäder till wg

Kontrollera att tändspolarna (vag 115r) når ner till tändstiftet om du vill åka utan misständningar..

Kontrollera att tändkabeln faktiskt är hel och att dom där metallgrejerna i faktiskt klickar i tändspolen..

Kör inte med gräsklipparstift i din volvo 16v... det ska vara den långa gängan

Provtryck, många skumma fenomen uppkommer vid läckor..

Plana grenrörsflänsen.. Titta en andra gång på ditt grenrör när du svetsat klart det, du kanske missade på några ställen.. Torrgasa lite och håll eller titta på turbon, kommer den i självsvängningar så kommer det spricka för dig förr eller senare.

Ha olja in och ut ur turbon lodrätt..

Bygg inte om en intercooler till vattenkyl..

Varmkör gärna ordentligt innan du kommer till mappningen, doften av avgasbandage kan ta död på vem som helst..

Använd kantlist vid kabelgenomföringar, kabelbrand är inte kul..

Använd inte orginalkablarna i tankarmaturen när du monterar 2 stora pumpar som suger 20A per styck, kabelbrand är väldigt läskigt i tanken..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av HX52 »

framvagnsinställning e jävlig bra när de gäller framhjulsdrift har skickat ett gäng bilar vid sidan om bänken. fast duktigt fastspänt..
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Matti johansson »

HX52 skrev:framvagnsinställning e jävlig bra när de gäller framhjulsdrift har skickat ett gäng bilar vid sidan om bänken. fast duktigt fastspänt..
Jag plockar ut dom om dom e lynniga vid 1a start

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Kadett4wd »

Ni är inte hjälpsamma och rättar till felen?
Kunden betalar ju ändå för eran dag eller?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo 75% är ju just att få saker att fungera men då det gäller säkerhets saker som bränsle skenors fastsättning mm så tar det 4-8 timmar att bygga om så då är det enklast att göra om själv och komma tillbaka annars blir det inte många minuters dyno den dagen.
Skriv svar