Sida 1 av 5

Trans Am dubbelturbo - Lackpreparering

Postat: sön jul 30, 2006 9:14 am
av v8anders
Hej till er alla. Har till slut valt att registrera mig på detta forum och tänkte beskriva mitt lilla bygge så att ni vet vad jag kämpar med.

Pontiac Trans Am från 1984 med original växellåda och nu återigen original bakaxel efter ras på den som egentligen var bättre.

Motorn är en CSB 350 +0.030 dvs 355 cubic inches.
Topparna är hemmaportade och det sitter en lite vildare kam och starkare fjädrar.

2 x Garret T04E special made for Volvo 6L. Har tyvärr inga diagram på just dessa snurror. Tror de ska sitta på Volvos lastbilar med 6L diesel.

Rosenkrantz har svarvat ihop båda WG:arna och dumpen...

Jag har själv svarvat ihop spridarhållarna och förberett insuget som är ett fd. förgasar Edelbrock Victor Jr.

Plenumet är ihopkastat och på det sitter två st Volvo 850 gasspjäll...

Styrdator är MegaSquirt v2 med MSnS Extra firmware.

Nåväl, nog om specifikationer.

Har fått nogorlunda fart på motorn, laddar ca 0.5 bar idag men siktar på 1.0 innan det är dags att bygga om botten på motorn.

Lite bilder på bygget finns på:
http://aldengard.lixom.nu/gallery/TwinT ... Am_Project

Postat: sön jul 30, 2006 9:29 am
av Nicke Nyman
Coolt projekt! :D

Du har inte några filmer på nån körning? Jag är så kass på de där med cubic inches o grejjer, hur många liter är motorn på? Roligt val av aggregat. Vad kör du med för spridare??

Välkommen till STS förresten!

MVH // Nicke 8)

Postat: sön jul 30, 2006 10:06 am
av Tommy
355cui=5.8l lite avrundat:D [/quote]

Postat: sön jul 30, 2006 11:53 am
av Mats A
Hejsan Anders , visst har vi träffats ? tar jag inte helt fel så jobbade du i Umeå kommer från Sundsvallstrakten för X antal år sedan .

Postat: mån jul 31, 2006 4:45 am
av v8anders
Nicke. Tack ska du ha.
Precis som Tommy skrev, 5.8 liter. Originalmotorn var på 5.0 liter.. Lägg på 0.5 kilo laddtryck och hela motorpaketet blir betydligt trevligare...
Man behöver inte ladda så enormt mycket på en redan stor motor... Även om målet som sagt är ca 1 kilo med nuvarande toppar och insug..

Har tyvärr inga filmer eller tidkort. Kan iaf. berätta att i min jakt på en bättre soppakurva för styrdatorn låg jag på en smal landsväg och använde bromsen för att simulera tung uppförsbacke.
Låg i ca 35-40 km/h på 2:an och bromsade när laddtrycket plötsligt närmade sig 0.3-0.4 bar - då slet den lös bakdäcken och bilen ställde sig på tvären.
Inte kul med en allé av träd på vardera sidan om den smala vägen.

Spridarna är på runda slängar 440 cc - en smula för små även om de är åtta till antalet. Med E85 börjar duty cykle bli hög på dem, trots höjt bränsletryck.

Mats A:
Det stämmer att vi har träffats, jag kommer ihåg dina fina kromade fälgar på Camaron.
Jag kommer ursprungligen från Sundsvall/Timrå men arbetade två år i Umeå innan det blev för jobbigt att pendla 27 mil enkel resväg.
Bodde bl.a. på Mariehem samt Teg.
Försökte bedriva kontinuerliga veckoträffar för Trans Am:er där uppe, men underlaget var lite lågt... Eller så nådde jag inte ut ordentligt.

Flyttlasset gick ned till Stockholm och är numer bosatt i Upplands Väsby ca 25 min söder om Uppsala.
Mina polare som kör MC brukar veta exakt vart jag bor när jag säger att man svänger av vid Öhlinshuset (syns från E4)... :D

Postat: mån jul 31, 2006 5:06 am
av v8anders
Sista repan jag tog med bilen började den gå lite ryckigt, detta var med 99% E85 i tanken. Håller på att justera kurvorna en aning.

Jag har även kopplat ur styrsignalen för WG:arna för att på så sätt låta fjädern styra trycket. Blev bara 0.1 bar högre, dvs. 0.5.

Funderar på om det inte är lika bra att försöka få tag på starkare fjädrar istället för att sätta mottryck på WG:arna.
Detta är om jag förstått det, Rosenkrantz största version av WG. I dem sitter 50 eller om det var 52 mm ventiler.

Har även börjat fundera på om det inte är två olika fjädrar i dem också, knappast något som underlättar felsökning..

Postat: mån jul 31, 2006 7:06 am
av Nicke Nyman
Du bör ju iaf byta till större spridare ganska genast! E85 kräver ju mycket mera sås för att de ska lira. Än om de svider i kassan så kan de vara värt. Ja kan köpa 6 av dina 440cc spridare. ;)

Angående WG så är de ju kanske smartare o bygga nån laddtrycksstyrning så du kan styra än att lita på en fjäder... De är vad jag tycker...

MVH 8)

Postat: mån jul 31, 2006 7:13 am
av mattias
Fördelen med en fjäder är just att den går att lita på.. Laddtryckstyrning är bara en komplikation som man måste kunna lita 100% på.

Postat: mån jul 31, 2006 1:25 pm
av v8anders
Jag vill helst använda fjäder för att få en hygglig grund att basera resten på. Dvs, 0.8-1.0 bar.
Efter det kan man börja laborera med elektronisk laddtrycksstyrning för att förhindra smygöppnande WG.

Tills jag når 95% duty cycle fortsätter jag med dessa spridare. Håller på att renovera huset också och då får bilbyggandet lida.

Postat: tis aug 01, 2006 9:38 am
av Jens Gustavsson
kul med fler som bygger v8 turbo!

Postat: tis aug 01, 2006 4:44 pm
av turbo uffe
Hej och välkommen hit Anders!

Tyvärr så känns man lite :oops: :cry: att inte jobbet med IC'n har kommit igång men du verkar klara dig utan den ett tag till.

Postat: tis aug 01, 2006 7:53 pm
av v8anders
Tjena Uffe. Jodå, jag klarar mig ett tag till. Du vet ju vad som är i görningen och så mycket mer än några småturer till blir det inte i år.. Ska ta mig till Barkabyträffen om 1.5 vecka är tanken..
Men till nästa säsong blir det nog ett krav att ha IC.. Insugstempen börjar kännas onödigt hög, men det är svårt att identifiera gångproblemen med motorn..

Ibland drar den som rackarn för att några minuter senare gå lika piggt som vår katt när han druckit mjölk (kurr kurr, sova)...

Måste även försöka få bultarna till turbona att inte gänga ur sig.. Snart borrar jag ett hål rakt igenom och drar en låswire...
Har även en del värmeproblem, ena PCV-ventilen försvann på sista turen, eh... Rattstångens skyddshölje börjar också visa tendenser på att vara lite mjuk... Dags för mera headersbandage med andra ord.

/Anders

Postat: tis aug 01, 2006 8:02 pm
av Andre Persson
Fränt bygge det blir fort fullt under huven med godis lycka till

Postat: ons aug 02, 2006 7:50 am
av v8anders
Nog blir det fullt alltid.
Efter att ha provat den här designen av grenrör så är jag inte fullt nöjd - passagerarsidans WG ansluts i fel vinkel och svetsarna är överlag under kritik. Ska ordna fram en bättre svets nästa gång och även lägga ned tid på utseendet lite mer.

Sen vore det inte fel att göra ett eget sheet-metal insug heller, med trattar i plenumet.

Planer finns och vi får se vad man lyckas åstadkomma under kommande vinter.

/Anders

Postat: tor aug 03, 2006 6:58 pm
av v8anders
Idag har det inhandlats mer avgasdelar, 1 st rostfri flexdel för att minska påfrestningen i Y-pipan mellan grenrören, två rejäla avgasflänsar i storleken 3" ifrån Uppsala avgasteknik som ska få stopp på problemen att dra fast Y-pipan.

Efter att ovanstående är monterat vore det f-n om inte hela systemet håller tätt och kan tryckas upp till sin rätta höjd.

Dagen till ära ökades garagets längd med imponerande fem centimeter. Flyttade ut garageporten en smula och gjöt fast en ny kantbalk. Så nu ska porten hålla tätt till vintern och kanske man får lite mer värme där..

Om solen är uppe i morgon ska Y-pipan fixas för gott, sen blir det köra och intuning av... Snart den 12/8, snart Barkarby Power Meet.