Modifiera spindlar för större bromsar?

Modifieringar och tips
UFO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Modifiera spindlar för större bromsar?

Inlägg av UFO »

Siktar på att SFRO-regga mina gamla Caprice som ombyggt fordon (tråd kommer senare) - motor, låda, delad bakvagn, bromsar, et cetera. Tanken med bromsarna är att slänga dit hela systemet från en BMW E38 för att underlätta för alla inblandade parter när det är dags för besiktning. Problemet jag har just nu är att spindlarna på en åttiotalsCaprice är väldigt dåligt anpassade för några som helst eftermarknadsbromsar - original är det enkolvsok med glidskenor/fästen ingjutna direkt i spindeln (uppe vänster i bild):
Bild
Knepet som jänkarna använder sig av (bland andra Wilwood och Baer) är att helt sonika kapa bort dessa fästöron, borra upp och gänga om två av hålen för bromsskölden till vettig dimension (inga bekymmer att få dit M12) och sedan bulta adapters i dessa hål:
Bild

Frågan är vad SFRO säger om detta? Jag hade en spindel över som fick smaka på bågfilen och visst, om man tar bort ett öra så är det inga större problem att få dit E38'ans okhållare på rätt avstånd mot skivan med hjälp av en adapter. Absolut inget svetsande eller extrem värme som krävs, dock tas ju en del material bort ur konstruktionen. Det kanske finns någon spindel från en äldre GM där man har lös okhållare som kan ersättas med en egenknackad adapter istället? Tips och förslag uppskattas!
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Modifiera spindlar för större bromsar?

Inlägg av therealpinto »

Jag ser inga problem med det i sig. Det man måste bedöma "på plats" är att spindeln kan hantera krafterna, vilket förmodligen inte är något problem eftersom original bromsok i praktiken fört in krafterna på samma ställe.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Modifiera spindlar för större bromsar?

Inlägg av hauge »

najs!... jag har funderat på att göra samma sak på min cheva monza
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar