Sida 1 av 1

Kalibrera sin bromsbänk

Postat: tis sep 03, 2019 9:12 pm
av dundersmurfen
Man vill ju ha så "rätt" siffror som det går och har klurat mycket på detta, nu så slog det mig att det är väl plättlätt? Man tar upp all kraft bilen drar sig framåt med via en våg av nåt slag och så kan man kalibrera hela systemet med rullar och transmissioner och bromsar som samroterar så uträkningen av momentet via rpm acceleration av rullen blir samma som vågen. Måste väl ge väldigt exakt kalibrering om vågen är fin?

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Postat: ons sep 04, 2019 7:41 am
av Pacman
Remmarna som håller kvar bilen på rullen tar väl upp de krafterna redan?

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Postat: ons sep 04, 2019 9:55 am
av dundersmurfen
Ja precis, tänker ersätta vanliga surrningen med spännband i bak med 1 spännband som är kopplat till en våg, så får man köra ett gäng med pulls å se hur mycket dragkraft man får och så ta den datan å se så det blir rätt moment kalibrerat i rullen

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Postat: ons sep 04, 2019 10:51 am
av mattias
Ett par lastceller och förstärkare så behöver du inte göra om uppspänningen av bilen så mycket. Intressant test!

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Postat: ons sep 04, 2019 12:40 pm
av Pacman
När jag snurrar iväg i tankar utanför boxen så brukar jag ta i med extrema ytterligheter för att testa mina teorier och försöka interpolera in mina tankar innanför boxen igen.

Ditt exempel med spännremmar i en lastcell som mäter bilens dragkraft på rullar under ett pull:

Ytterlighet 1 - Superlätta rullar med liten inertia men med extremt snabb avläsning och en supersnabb dator som kan registrera accelerationen. Bilen kommer att varva upp som en motorcykel och ta rullarna med sig, men ingen belastning alls i remmarna och minimalt utslag i vågen. Datorn visar dock effekt baserad på inertian i rullarna och hjulen.
EDIT: Vid närmare eftertanke så borde det bli väldigt lite effekt med. Newtons tredje lag om kraft och motkraft.....

Ytterlighet 2 - Supertunga rullar med inertia att jämföra med att krylla upp asfalten på gårdsplanen utanför. Bilen kommer att dra som ett lok och ta spjärn i remmarna vilket ger stora utslag i vågen, och motsvarande mätning kommer ev att korrelera med rullens inertiamätning.

Konstaterande: Ett pull i form av acceleration med avseende på rullarnas inertia fungerar dåligt att kalibrera mot en våg förankrad i spännremmarna.
Om man däremot ligger på konstant varvtal på rullarna och lägger på en broms så mäts ju en dragkraft i dynons lastcell. Den borde gå att kalibrera mot en lastcell i spännrem som borde ge ett likvärdigt resultat vid upprätthållet varvtal på rullen efter omräkning av moment etc. Sjunker eller stiger varvtalet blir det felvisning dock.

Re: Kalibrera sin bromsbänk

Postat: ons sep 04, 2019 3:46 pm
av dundersmurfen
Tack för insikterna!

Jag gör helt enkelt så att jag loggar lastcellen som mäter dragkraften i dyno programmet så får jag ju 2 kurvor och kan få dom att synka. Då är det bara att mäta in å kalibrera lastcellen rätt så borde det bli fint