LS med 8-1 grenrör!

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av jompazx »

https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA

Har är ett litet klipp på en V8 med ett åtta till ett grenrör! Shit vilket Ljud den fick! verkar som den sitter i någon form av offroad/sand/dakar fordon, tror det skulle vara svårt att få det i en vanlig bil med motorn fram etc.

Men hur är detta egentligen för avstämning? är det bara som ett 4-1 på steroider att det ger ännu mer effekt med ett ännu smalare register eller är det annorlunda? Krockar inga pulser?

Den var fräck iallafall.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av Steve »

Tanner Fousts driftbil
https://youtu.be/5Ot1qjHcruA?t=233


Ford Bronco, värt att se det avsnittet bara för hoppandets skull :)
https://youtu.be/EyiSSQ0xVnk?t=119
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av Kadett4wd »

Tanners lät sjukt gött =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av pickis »

nu blir man sugen på att bygga nytt avgas på 302an :-)
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av Fransson »

En till.
BMW E30 med LS 8-1 grenrör.
https://youtu.be/bI9kDNyV8W0
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av quattro »

Roger Bywater - tidigare motortekniker på bla Jaguar - skriver i sin bok "Engine Technology for the modern world" att 4or och 5or är idealiska för 4-into-1 och 4-into-1 system. Med fler eller färre cylindrar försvinner fördelarna och blir till nackdelar. Pulserna kommer för tätt eller för glest. Finns även diagram i boken som visar hur det blir.

Det är därför man har dubbla 5-into-1 på F1 V10 och dubbla 4-into-1 på v8. Då med typ singleplane vevaxlar. Och i ett 8-into-1 kommer ju pulserna precis lika tätt oavsett hur vevaxeln ser ut. En dubbel-plane vevaxel för en V8 gör ger ingen fördel från den aspekten. Problemet är att inte heller 4-into-1 fungerar optimalt eftersom det blir väldigt ojämna pulssekvenser för varje sida. Men med ett cross-oversystem där varje 4-into-1 system är kopplade till 2 cylindrar från varje cylinderbank löser man det. Dock är oftast detta inte OK enligt reglerna så t.ex. Nascar kör med 2 st 4-into-2-into-1, var och ett från en o samma cylinderbank. Enligt Bywater innebär det att några cylindrar alltid presterar bättre än andra så jag antar att man måste anpassa motorstyrningen efter detta. Men dom kör väl med förgasare så det är väl mest tändningen som dom kan fixa med. Med längre system fortsätter obalansen i flöde att påverka längre bak. En balance pipe mellan rören hjälper att jämna ut flödet mellan avgasrören men är ofta även den förbjuden i reglerna.

Så ett 8-into-1 system kan låta fantastiskt men är det alltså inte. Fast med turbo så kanske pulsreflektionerna blir så mycket svagare att det inte spelar någon roll ?? Men jag skulle gissa på att med 2 st crossover kopplade 4-into-1 och dubbla turbo borde den låta lika bra och antagligen gå något bättre. Kan vara jäkligt svårt att få plats med bara
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av Kadett4wd »

Det kanske kan vara en liten förlust mot riktiga headers, men ljudet är fantastiskt och det skulle jag hellre ha än att få tio hk till.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av quattro »


Det kanske kan vara en liten förlust mot riktiga headers, men ljudet är fantastiskt och det skulle jag hellre ha än att få tio hk till.


:thumbright: Tänker inte säga emot dig när det gäller ljudet.
Men jag tror iofs det handlar om klart mer än 10 hk och du borde väl i princip få liknande ljud med cross-over 4-into-1 headers. Eller i en singleplane V8 med vanliga headers. Vill man ha lite brutalare ljud (som BMWn) kan man göra piporna från de olika cylindrarna lite i olika längd. Den gamla BMW M30n sjunger väl inte helt rent med sina standardrör till radfyran heller.
Tvivlar i vilket fall på att vi kommer att få se 8-into-1 grenrör i någon serie där det gäller att komma först i mål.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: LS med 8-1 grenrör!

Inlägg av Kadett4wd »

ja 12 hk då ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar