Rimlig korrektionsfaktor?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har nånstans läst att är korrektionsfaktorn utanför ett visst spann.
Säg 0.97 - 1.03 så är nåt fel på riktigt.

Nån som har koll på detta spann?
Jag har letat men inte hittat det igen.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har läst om det också nånstans? men jag mins mer att om korr är störe än +-3% så är det stor risk att den börjar bli lite för stor för att det blir hyffsat rätt vid neutralt väder.

olika moter svarar olika på olikt väder helt enkelt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

Det jag ville få bekräftat är att om man får höga siffror som 4% i korrektionsfaktor så har man i stort sett fel på väderstationen, eller fuskar för att få fräna siffror.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av nkro »

Läste det ngn gång när vi pratade fukt ute. Har för mig att rekommendationen var att inte använda dom siffrorna när faktorn blev för stor. Kan vara svårt att vänta in rätt väder som privat person när man står på rullarna och inte har en klimatiserad lokal.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

Effekten motorn presterar utan korrektion är ju den egentliga effekten den producerat, det är det man ska gå efter enligt mig.
Men ska man jämföra tillfällen och andra dagar,andra bänkar, då använder man korrektion.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Cedric »

För turbomotorer så blir det ju inte rätt ändå. Men pratar vi sugmotorer så kan du ju ganska enkelt räkna lite snabbt på densitetsförändringen med temperatur och ambienttryck för att dubbelkolla att den verkar räknat hyffsat rätt.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänker på sugmotorer såklart.
Turbomotorer blir också påverkade, men inte av atmosfärtrycket på samma vis eftersom wastegaten utjämnar detta, om man itne är på gränsen med turbon förstås så wastegaten står stängd.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller med då man har tillräckligt stor turbo och man laddar lite (under 2-3 bar i dagens värd) men då man börjar ladda riktigt mycket så har lufttrycket ändå en betydelse på en turbo motor. likadan då man i bil kan fånga lite tryck sista 100metrarna så gör det ganska stor skillnad.


då det gäller sugisar....
det kan bli över 4% en extrem dag utan att nått är fel på mätningarna men man ska ta det lite som en ungefärlig kompensering då ingen exakt korr.

speciellt de som har sin dyno några hundra meter över havet sen en varm dag då blir det mera.

rätt vanligt att man ser usa turbo motorer och även här hemma folk som lägger till över 10% om man håller ögonen uppe men det blir inte nära sannigen om man frågar mig iallafall.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

ja det kan bli över 3% korrigering enligt väderstationen.
men frågan var om det är rimligt, läste att det inte var det nånstans på nätet, varav jag inte vet vart.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför skulle det inte gå?

om du räknar på 975 i tryck vid havet en risig höst dag sen 450 meteter över havet sen 29 grader C inne i dyno rummet så får du en häftig korr faktor.

standard din 7020 är 1013 tryck och 20 grader c. race korr är 15 grader tror jag om jag mins rätt.

du kan räkna % på trycket sen även på graderna om du gör om dem till K grader sen är det höjden.... höjden måste man veta luftens dencitet för att räkna om eller fuska och se vad det gör i tryck på nån väder station högt belägen.

kan räkna på det på måndag annars eller tjuv kolla i stuska manualen där fins lat hundar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

Har sett bromsningar där de anger sån hög luftfuktighet och låg temperatur att den situationen skulle skapa kondenseringsvatten på allt på bilderna de postat som skett under bromsningen.

Varför det inte skulle gå?
Ja det är det jag frågar efter, är det rimligt?
Sker dessa situationer verkligen INNE i garaget?
En dimmig dag ute, är det dimmigt i garaget? :hihi:
Sitter väderstationen på ett bra ställe som är skyddat för hastig påverkan under bromsning?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av psa »

Jag har inga exakta siffror att ge, men vet att det ställde till det på Volvo, dom korrigerings faktorer som skulle fungera var för låga ibland. Det räknades friskt på det och testades emot verifierade motorer.
En del av problemen kan dock ha varit utanför det som väderstationen skulle korrigera, motorns styrsystem tex måste ju också hänga med i förändringarna.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av nkro »

Bromsningen kanske sker i ett garage. Men med öppna dörrar. Eller rullar utomhus.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

jo givetvis finns variationer på det också, jag har alltsom oftast garagedörrn öppen.
Men klimatet skiljer en del ändå.

Jag bor i suteräng med en brant ned mot en sjö, och då jag öppnar garagedörrn verkar det som garaget blir som en stor förgasare då det blåser från sjön, jag får lägre lufftryck i garaget än utanför.
Tempen i garaget ligger inte lika som utomhus, även om det ändras lite.
fukten ligger inte lika heller, även om det också ändras.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Cedric »

Jens Gustavsson skrev:varför skulle det inte gå?

om du räknar på 975 i tryck vid havet en risig höst dag sen 450 meteter över havet sen 29 grader C inne i dyno rummet så får du en häftig korr faktor.

standard din 7020 är 1013 tryck och 20 grader c. race korr är 15 grader tror jag om jag mins rätt.

du kan räkna % på trycket sen även på graderna om du gör om dem till K grader sen är det höjden.... höjden måste man veta luftens dencitet för att räkna om eller fuska och se vad det gör i tryck på nån väder station högt belägen.

kan räkna på det på måndag annars eller tjuv kolla i stuska manualen där fins lat hundar.

mvh jens
Som Jens beskriver så kan det bli mer än 3%. På havsnivå kan ju tex trycket i sig variera mellan ca 970-1030, det är rätt signifikant skillnad i densitet, utan att ens ha tagit tempen i beaktning. När jag jobbade med motorutveckling så planerade jag provningen efter SMHIs ambientrycksprognos om det gick, för att få bra kvalitet på mätresultaten, men då var det ju betydligt högre noggrannhetskrav än det man pratar om här...

Finns många ställen man an beräkna atmosfärstrycket sfa höjd, det följer en standardiserad formel rätt bra.

https://www.mide.com/pages/air-pressure ... calculator
Porsche 924 turbo
Skriv svar