Rimlig korrektionsfaktor?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Kadett4wd »

ja jag håller med om att det KAN bli större siffror, men om vi ändrar 'origo' så att säga:
Att man ska inte korrigera mer än +-3 från sin normala korrektion som är framräknad från höjd över havet etc etc.

För jag KAN ju ha missförstått vad de sa i den film jag såg.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Jarmo Y »

Jag kollade en dynopull exempel av Perf.Trends.

Barometer hg. 29
Air temperature deg F 62.4
Dew point deg F 32,3

Correction factor.
Std. race dyno:1.047
Din. : 1.031
Sae: 1.001

För mej corr.factor står hela tiden runt 0.97-1.03 Din. Det stämmer att det går sällan över eller under 3%.

Förresten, jag har sett här en Dynosaur software för en vattendyno. Från vem kan jag fråga av det om det finns fortfarande att få, skulle vilja köpa en sån, kommer ihåg att det har automatisk bromsning också..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10089
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av mattias »

Jarmo Y skrev:Förresten, jag har sett här en Dynosaur software för en vattendyno. Från vem kan jag fråga av det om det finns fortfarande att få, skulle vilja köpa en sån, kommer ihåg att det har automatisk bromsning också..
Det var Tommy Luhr som hade den, numera kör han Sportdevices istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Erland Cox »

Det blir aldrig helt rätt om man korrigerar.
Man får alltid sämre effekt om man korrigerar upp än när man korrigerar ner.
Regnar det ute blir effekten sämre, Din 70200 tar inte hänsyn till luftfuktigheten.
Om jag ska ändra något så kör jag alltid ett test pull samma dag för att se vad motorn ger innan jag river och ändrar.
Vill man ha 100% repeterbarhet så får man ha en dynocell där man kan styra atmosfären.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:ja jag håller med om att det KAN bli större siffror, men om vi ändrar 'origo' så att säga:
Att man ska inte korrigera mer än +-3 från sin normala korrektion som är framräknad från höjd över havet etc etc.

För jag KAN ju ha missförstått vad de sa i den film jag såg.
Du har rätt:

In order to perform accurate and credible results you must use some factors and try to conduct your tests under “similar” test conditions. In fact, SAE requires that the corrections be less than ± 7%. So in the example above we would not be allowed to use the STD or standard J607 SAE factor of 1.1005 because it is correcting by more than 10%, however the SAE J1349 factor of 1.0634 could just barely be used.

https://www.dynomitedynamometer.com/dyn ... epower.htm

Erland
Skriv svar