Sida 1 av 1
B230 kolvrings spel
Postat: ons okt 16, 2019 8:05 pm
av Jakob Olsson
Hejsan!
Håller på att sätta ihop min b230fk botten, har nya FK-orginal kolvar med 96mm borr och nya orginal ringar.
Hur stort ska gapet på kolvringarna vara? Ska köras enbart på e85 och är en ren lekbil och mellan 1.5-2 bars laddtryck.
Specs:
531 topp
Kl t2 kam
H-profil med arp bultar
Fk-orginal kolvar
Borgwarner sxe s252
Hemmabygt grenrör med puls split
875cc spridare
Re: B230 kolvrings spel
Postat: tor okt 17, 2019 5:30 am
av Ersviken
Jag hade lagt 0.50 på övre å 0.55 på undre.
Kolvar och ringar nya, men hur långt har bottendelen gått och är den "henad" med bra prylar? (Tycker de viktigaste är att ytan ringarna ligger mot är ok, är det en halvsliten bottendel som honats med biltemaprylar så har ju inte nya ringarna en så lätt uppgift jämfört med en som är borrad 1:a öd och sedan henad med "rätt" utrustning)
Re: B230 kolvrings spel
Postat: tor okt 17, 2019 5:46 am
av Jakob Olsson
Den har gått 23mil men alla loppen ser fina ut (man ser fof orginal honingen)
Re: B230 kolvrings spel
Postat: tor okt 17, 2019 7:57 am
av Jakob Olsson
Har hört att de kan bli riktigt illa om man har för litet gap
Re: B230 kolvrings spel
Postat: fre okt 18, 2019 8:19 am
av Ersviken
jo går ringarna ihop sig blir det inte bra.
Re: B230 kolvrings spel
Postat: fre okt 18, 2019 10:35 am
av Jakob Olsson
Så 0.50 på första ska inte vara för lite då iaf
Re: B230 kolvrings spel
Postat: ons dec 11, 2019 7:21 pm
av troy240
Re: B230 kolvrings spel
Postat: lör dec 14, 2019 1:18 pm
av Jens Gustavsson
med bra tuning på E85 så behöver man inte mer än orginal.
mins inte exakta måttet men på min B18 så kör jag väldigt lite för att orka stalla convertern så bra som möjligt nere vid 2500-3500rpm. tror det va 0.35mm och sen 3 bar laddtryck på E85 men inget jag rekomenderar.
Re: B230 kolvrings spel
Postat: lör dec 21, 2019 7:32 pm
av Tore Bjerke
Interessant det du skriver Jens. Hvilken stempelklaring ( kolvspel )har du i cylinderen ? Har du merket større slitasje på E85? Holder på og åpner en motor som har gått på E85, litt for fett og litt for kald. Det er nesten ikke kompresjon igjen. Merket veldig stor forskjell på banen i høst. Turboen var mye senere i gang.