Vad kan jag förvänta för effekt

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av whilliam »

Bra där! Som du säger så är det värt att lägga lite tid på det, slarvigt gjorda kallstartmappar har förstört många motorer och precis som super7 skriver så är det ofta som rallybilar inte funkar bra när det är kallt.

Med tiden så får man väldigt bra erfarenhet av vad som krävs för temperaturnivåer på aftercrank och tillskott, det känsliga området börjar redan under 20+ grader och det är smart att lägga temperaturerna tätt i aftercranktabellens ena axel mellan -10 och 20+. skillnaderna mot bensin är enorma.

Martin började mappa med E-85 i början av 2000-talet och 2006 fanns det en Lancia i Stockholm som startade bättre än "fabriks" flexifuelbilar. En morgon visade termometern -17 grader och Lancian stod parkerad bredvid grannens Focus FF, de tankade på samma Shellmack så bränslet hade ingen skillnad, Focusen behövde startgas men Lancian startade snällt.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Vi provade att ändra tändning och bränsle på WOT och de siffrorna jag skrev ut var det högsta vi fick.
Vi provade även mer tändning vid fullgas på lagre varv för att få mer vrid men det gillade den inte, den ville ha ökande tändning med varv och mindre på lägre varv.

Jag har testat en Pontiac Firebird med LS1 som ska ge 300 hästar, den visade 296.
Joni Lyyskis 245 med K kam visade 130 hästar och den visade samma på nån tiondel när i Mattis bänk.
Min 945 turbo med standard laddtryck, portad 530 topp och VX3 kam 172 hästar.


Erland
Är det kört samtidigt (åtminstone samma dag) så man ser verklig skillnad i effekt mellan bränslena? Resultat som jag har sett har aldrig varit så att effekten blir lägre på E-85, enligt vad Martin sagt så kan den teoretiskt bli lägre om vi pratar hårt trimmade motorer som är väldigt beroende av grenrörsavstämning. Ett rätt avstämt grenrör, p.g.a. annan avgastemp, är dock alltid att föredra men kostnaden för detta kan ju bli för stor.

Kalla vinterdagar blir resultat inte heller särskilt bra med E-85, ska man enbart köra vintertid så är det inte ens värt att mappa på E-85, varma sommardagar så är skillnaden större och då blir det fina siffror på E-85.

Vettiga diskussioner här borde hålla sig till hur kamaxeltiming påverkar förhållandet, på låga varvtal kan man ha mycket nytta av E-85 även på en hårt trimmad motor, ofta är ju motorerna byggda med högt komp (p.g.a låg fyllnadsgrad vid låga varvtal) och i övergången till register där fyllnadsgraden ökar så har man nytta av den låga knackningsbenägenheten.

Blir registret förbättrat nertill så kan kammar väljas för bättre egenskaper på maxeffektområde och effekten kan öka trots att grenrörsavstämningen inte stämmer mot det som är utprovat på bensin.

Varför tvivlas det på att E-85 ger högre effekt? Många mappare har ju sett att det blir bra resultat, räknas inte deras praktiska erfarenhet?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av Pacman »

När första macken i Löddeköpinge fick E85 2003 var jag där och tankade min 240 Turbo och mappade med Megasquirt. Rasade flera motorer för att de gick för fett. Lärde mig den hårda vägen att etanol är förlåtande att grovmappa men krävande att finmappa. Dock bara sommarbilar så kallstart var aldrig nåt issue.
När jag jobbade på Koenigsegg 2005-2006 kallades min 240 för Alkoholist-Volvon. När jag slutade där satt första officiella etanolmotorn i dynon och gjorde fyrsiffrig effekt.

Sen har jag haft några mörka år emellan och kommit ifrån det lite men nu blev det dags igen att leka lite med sprit-Volvo :D
//Pacman
(Patrik Ståhl)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av DreRacing@ »

kan du berätta mer vad som hände så det rasade för det gikk för fett?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av super7 »

whilliam skrev:Bra där! Som du säger så är det värt att lägga lite tid på det, slarvigt gjorda kallstartmappar har förstört många motorer och precis som super7 skriver så är det ofta som rallybilar inte funkar bra när det är kallt.
Jag skulle snarare säga att det är tidsbrist, efter att bilen bromsats färdigt så är föraren nöjd. Och då är det ju lite väl sent att
börja med kallstarten... så i dom flesta fall så är det bara justerat så att bilen startar hjälpligt och då kanske det är kring 0-10 +grader
När dom då kommer till en tävling där det är -15 så blir det ju spännande.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av whilliam »

Kallstartsmappen görs i lugn och ro innan man startar bilen, (helst innan bilen ens kommit dit) den görs på teoretisk basis och som mappare skall man vara noga med att spara alla tabeller och senare få feedback från verkliga förhållanden.
Med tiden så kommer man närmare och närmare "sanningen", detta tar lång tid eftersom det är skillnader mellan varje motor (kompression, hur mycket spridarna "väter" insugskanalen och även swirl o tumble spelar in)

Tabellerna och funktionerna skiljer från sprut till sprut men man kan åtminstone lägga temperaturbrytpunkterna på sitt "eget" sätt (då har man lättare för att få erfarenhet ifrån varje mappning man gör)

Timdebiteringen för att "skapa en grundmapp" bör vara väldigt låg, detta eftersom det är "lärpengar" för mapparen och det är inte mer än rätt att en erfaren mappare kan göra detta jobb väldigt snabbt (jämfört med nybörjare)
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av quattro »

Räknar jag med dina nya värden Erland, så får jag följande skillnad för alkohol mot bensin:

Etanol SAFR +0,6%. Max power AFR +11,3%
Metanol SAFR +4,4%. Max power AFR +43,2%

Både Etanol och MEtanol skall alltså i teorin vara något lite bättre än bensin så länge man kör dem från Lamda 1 och under. Men den stora skillnaden skall komma från överberikning. Metanol har jag aldrig provat, men E85 har jag testat mycket med. Jag har inte sett en tydlig effektökning med fetare blandning, snarare tvärtom. Går man under lambda 0,75 så tappar jag tydligt effekt och nere vid 0,71 blir motorn som helt punkterad.
Bäst tycker jag den gått runt 0,85 till 0,89 där jag oftast sett en tydlig effektökning på minst 5%. Ett par procent direkt utan att laborera med tändningen alls, och ett par tre procent till med 2 grader högre tändning. Nu kör jag ju restriktorturbo så luften blir ju sällan lägre än 20 grader även med några minus ute, kan vara därför jag även ser effektökning på vintern.

Men det är som vanligt alltså - man måste testa själv för att vara säker på om det stämmer på just din bil, det man läser.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av nkro »

Det verkar som etanol inte är så bra vid kallstart. Även om det går att starta bilen utan problem.
Etanolen spolar cylinder väggen och blandar sig med oljan.
Verkar känslig på olja också. Bilen drar mer olja på etanolen beroende på vilken olja man använder och vilken årstid det är.
Inte lika känslig på bensin.

Kanske därför dom rekommenderar motorvärmare.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av Kadett4wd »

Det här med överberikning kan jag inte hålla med om på en sugmotor iaf.
Effekten kommer i dem då man törs köra sprit lite lite fetare än stökio bara.

Men!
Luftkylda motorer typ tvåtaktare, de vill gå lite fetare för att nyttja den lite mer kylande effekten.
Jag gjorde ett test med min tvåtakt mettis maskin, jag tog väck kylningen i toppen, och den ville då plötsligt ha jäkligt mycket mer soppa för att ens börja gå bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av quattro »

Jag gjorde ett test med min tvåtakt mettis maskin, jag tog väck kylningen i toppen, och den ville då plötsligt ha jäkligt mycket mer soppa för att ens börja gå bra.

Vad menar du med att gå bra ?? Att gå rent eller att ge hyfsat med effekt ??
Jag har ju samma erfarenhet som du att bara lite överberikning är det som funkar bäst, men om du kör motorn varmare och därför måste överberika mer så får du ju även in betydligt mer energi i motorn. Då kan man tänka sig att den inte bara går bra, utan bättre ?? Jag tycker iaf att den tanken följer logiskt från tidigare resonemang - även om jag inte riktigt tror att det kan funka så. Det låter lite väl enkelt - ta bort I/Cn och öka bränslet med 20% så får du 50 hästar till, typ 8) Coolt !!

Och nånstans tycker jag hela resonemanget om en massa hästar från överberikning haltar. Det finns väl i princip 2 anledningar till mer effekt vid överberikning. Bättre fyllnadsgrad pga svalare gasblandning och mer bränsleatomer som förbränns. Men om inte det extra bränslet kan hitta något syre att reagera med så bidrar det ju inte till förbränningen. Så överberikning uppåt 40% som Bell skrev var max power för metanol, låter fullkomligt meningslöst i mina öron. Det borde inte ge någon extra effekt alls, jämfört med typ 10% överberikning.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av Kadett4wd »

Den gav mindre effekt, MEN!
Tvåtaktare är ju väldigt beroende på vad som sker i pipan, blir tempen fel där så barkar allt iväg åt fanders.
Hann dock inte justera tillbaka till mina 69hk igen, vevlagret skar, kom bara till 62hk
Men det kändes så svårt att jag har återställt kylning i toppen nu.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av quattro »

Kadett, tråkigt. Skar det för att det blev för varmt??
Apropå pipan - har även för mig att Erland skrev att avstämda 4-takts sugmotorgrenrör inte funkar när man byter från bensin till spritbränsle. Vad som händer EFTER cylindern påverkar mer än man vill tro...

Jag såg att även Roger Bywater anger att AFR för max effekt med Metanol är ca 4. Fattar jag honom rätt hänger det ihop med att metanol innehåller 50 viktprocent syre. Även etanol innehåller syre (38,5 viktprocent) vilket inte bensin gör normalt. Men jag har sett att racebensin kan innehålla åtminstone ett par procent. Så, man skall alltså kunna överberika väldigt kraftigt och ändå få "fullständig" förbränning pga att man får in extra syre inbyggt i bränslet.

Tyvärr kan jag inte säga att jag sett de effekterna. Googlar man lite ser man mest åsikter om att "oxygenated fuels" är till för att skapa renare avgaser. Inte mer effekt.

Nån som vet mer om det här får gärna dela med sig av sina kunskaper :-)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av Kadett4wd »

Sånt som händer, Jag tror det hände pga jag varvade lite för mycket helt enkelt.
14000 varv med 61mm slaglängd kan vara att ta i lite ;)
Samt rullager kan bli 'översmorda', för mycket olja i dem kan orsaka att rullarna inte rullar längre utan börjar glida, då blir det varmt snabbt.
Och, jag fick ju feta på den rejält för att den skulle börja ge effekt = mer vätska i lagren.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av Pacman »

DreRacing@ skrev:kan du berätta mer vad som hände så det rasade för det gikk för fett?
Etanolen tvättade bort oljan ifrån ventilerna inuti styrningen så ventiler skar i öppet läge och satte tvärstopp för maskin = sprucken cylinder!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vad kan jag förvänta för effekt

Inlägg av whilliam »

quattro skrev: Och nånstans tycker jag hela resonemanget om en massa hästar från överberikning haltar. Det finns väl i princip 2 anledningar till mer effekt vid överberikning. Bättre fyllnadsgrad pga svalare gasblandning och mer bränsleatomer som förbränns. Men om inte det extra bränslet kan hitta något syre att reagera med så bidrar det ju inte till förbränningen. Så överberikning uppåt 40% som Bell skrev var max power för metanol, låter fullkomligt meningslöst i mina öron. Det borde inte ge någon extra effekt alls, jämfört med typ 10% överberikning.
Du missar en 3:e anledning: kol+syre = kolmonoxid och koldioxid, väte+syre = vattenånga. Vid överberikning så låter man alltså syret förena sig med väte hellre än kol och det blir då en större andel kolmonoxid och sot som lämnar motorn. Väte och syre är starkt reaktivt och den snabbare förbränningen ger bättre verkningsgrad.
Skriv svar