Sida 1 av 1

Kolvtemperatur, kolvkylning och cylindertryck

Postat: tis nov 19, 2019 6:55 am
av AxRasmus
Godmorgon alla motortokar!

Nu när garage säsongen börjar ta form och motorn ska rivas så har jag fått lite funderingar angående kolvtemperaturer .

Jag tänker på vilka faktorer som tar död på en kolv vilket jag har fått för mig att det är spikningar, cylindertryck och temperatur?

En kolv med tjockare gods borde egentligen vara hållbarare men svårare att kyla? Och en kolv som kåller en bra temperatur borde väl klara lite högre cylindertryck eller är jag helt ute å cyklar?

Hur viktigt är det egentligen? Tycker att det känns så tråkigt å bara klicka hem dom dyraste kolvarna å vara nöjd så, hoppas ni förstår vart jag vill komma :D

Mvh Rasmus

Re: Kolvtemperatur, kolvkylning och cylindertryck

Postat: tis nov 19, 2019 7:19 am
av Jens.k
Kanske inte svar på din fråga men jag vet att det finns m50 block som har oljesprut på kolvarna original. Ska jag vara ärlig trodde jag nog att alla m50 block hade det. De sitter då innanför övre ramlagret borrat snett in mot cylindern. De munstycken som sitter där har en inbyggd fjäder med kula så den fungerar ungefär som en övertrycksventil. Detta för att hålla oljetryck på lagret i första hand antar jag

Re: Kolvtemperatur, kolvkylning och cylindertryck

Postat: tis nov 19, 2019 8:22 am
av AxRasmus
Där vart det en tankevurpa för min del :doh: lite tidigt på morgonen kanske? Nu vart de uppdaterat iallafall :hihi: