Sida 1 av 1

Vattenbroms, placering utlopp

Postat: tor dec 12, 2019 11:42 am
av goliat8
Jag har en gammal land and sea vattenbroms (9") för snöskoter.
Gängorna för utloppet är trasiga och måste repareras.
Dock så tycker jag placeringen (under bromsen) på utloppen sitter helt åt skogen då det tar i bottenplasten på skotern.

vad anser ni om att flytta anslutningen som på bilden?
Bör man ha utlopp på bägge sidor även fast inlopp endast finns på en sida?
original är utloppet placerat 180 grader från inloppet. är det optimalt? eller ska de sitta bredvid varandra som de gör på nyare land and sea? vad är effektivast?

Bild[/url]

Bild[/url]

Bild[/url]

Re: Vattenbroms, placering utlopp

Postat: mån dec 16, 2019 9:10 am
av mrjaybeeze
Hei

Utløpet (en eller flere) skal alltid være helt I bunn av bremsen, ellers får du ikke tømt den skikkelig eller fort nok dersom du kjører små motorer/lite power.
Om du trenger et eller flere utløp kommer mest an på hvor stor pumpe du har til å fylle bremsen.
Dersom du skal kjøre bremsen opp mot maksimal kapasitet kan det også hende at du må sette I en midlertidig struping I utløpet for å få fylt bremsen helt opp med vann.
En slik midlertidig struping må du naturligvis ta bort igjen dersom du skal kjøre tester med lite power.

Mvh
Jens B

Re: Vattenbroms, placering utlopp

Postat: tis dec 17, 2019 8:01 am
av goliat8
Tack för den infon Jens.
Vad anser du om vart utloppet ska vara i förhållande till inlopp om du förstår vad jag menar? är 180 grader (mitt emot) från inloppet bäst eller går det tex lika bra med 90 grader dvs det spelar mindre roll vart man har det? det jag tänker på är om det nya vattnet som kommer in töms för fort om man sätter utloppet fel i förhållande till inloppet

Re: Vattenbroms, placering utlopp

Postat: tis dec 17, 2019 9:14 am
av mrjaybeeze
Hei

Utløpet bør vel alltid ligge radiellt på impeller og da i nærheten av bunn.

Problemet vil alltid være å få riktig utskifting av vann I bremsen. Noen ganger får man ikke tømt bremsen raskt nok, om du kjører opp imot bremsens maks kapasitet og du ikke får tømt ut vannet slik at nytt kaldere vann kommer inn ja så koker vannet I bremsen og den blir høyst ustabil.
Andre ganger når man kjører en liten motor kan det være vanskelig å holde nivået riktig (stabilt) med liten fylling.
Derav kommer det at man må regne med å "dyse" om utløpet slik at det passer til hva en skal bremse.

Mvh
Jens B