Sida 2 av 2

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: tor jan 02, 2020 10:35 am
av Kadett4wd
Man kan ju snabbt dra en paralell mot junkare.
Varför behöver de såna overkill grejer i ventilmekanismen?
Jo för de vill komma nånstans med sin trimning, inte harva runt på ~100hk per liter.

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: tor jan 02, 2020 8:13 pm
av Erland Cox
Så sant. Men grejer till 1400lbs fjädrar ger inte mer effekt om man bara har 120kg fullt öppet, 264lbs.
Det är långt under installationstrycket för en rullkamsfjäder.
Och jag har nog som mest fått 94 hästar per liter i en B20 i min bänk.
213 hästar och 250Nm med 2260cc.
Men du menar att jag kommer över 226 hästar bara med ett byte till M10 skruv?
Tyvärr, been there, done that, gav inget.
Har dina tester visat något annat?

Erland

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: fre jan 03, 2020 11:11 am
av Kadett4wd
Det skrev jag aldrig om du kikar två ggr till, kanske behövs tre ggr också, så gör det.

Jag skrev om vikten att ha ett stabilt vipparmsystem.
På en gammal finnopel hade jag en gördel som band samman alla justerskruvarna, den blev varvvilligare samt slapp bekymret med att pinnbultarna gick av.
Började sedan bygga om för att köra cbb rullvippor med 1.83 i utväxling, gjorde bockar liknande TG´s vipparmsbrygga till B20.
Men den toppen är fortfarande ostartad pga kompisen köpte och inte slutförde den.

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: fre jan 03, 2020 4:05 pm
av JE Jr
Kanske ointressant då men detcär en snubbe som säljer bryggor motsvarande TG's på Tradera numera:

https://www.tradera.com/item/380226153

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: lör jan 04, 2020 12:11 am
av Erland Cox
Ska man göra en sån brygga så får man ha fler bultar.
Men original funkar så länge man kör H3 och liknande mekan kammar.
Ska man göra en modifiering så är B18 axeln som är dubbelt så tjock prio 1 och inte M10 bult.
Axeln med bara 4 bultar lär svikta mer än bultförbandet.
Jag bromsade min B20 hos FT tuning och han frågade hur långt han fick dra den.
Dra den så långt du vill sa jag så han drog den till över 9000.
Den har max effekt vid lite över 6000 men den backar inte av mycket på effekten på varv.
Ska man ha effekt i en B20 så får man ha en tjock kam med mer lyft.
Agap har ju rullkammar men jag vet ingen som har fått bra effekt med såna.
Vet inte varför? Kanske för mycket lyft på avgas? Alla har 16mm.
Jag har byggt en ännu ostartad 2260cc motor med rest insug, B18 axel och standard bultar med en gammal Timo rullkam som man fick köra upp mellersta kamlagret för.
Byggd åt kund för drag racinng och den borde dras igång i år.
I och för sig har hans B20 drömmar varat i 30 år men han vill nog ut på banorna snart.
Det var äver 14mm i lyft på den kammen så den lär komma över 100 literhästar.
Bästa Voövo hittills är en 2360cc 230 46-38 med 280Nm och 255 hästar.
Bred i registret, drog från 2500 till 8500 varv, max effekt vid 6800. Banracing med standard M47.
108 literhästar bara men bra bredd på registret.
Har en vassare motor som snart ska testas sen blir det en 16V.

Erland

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: tor jan 30, 2020 1:25 am
av Jens Gustavsson
som erland säger det är kamaxeln som sviktar samt lite i stötstängerna och det är där man ska lägga krutet.

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: tor jan 30, 2020 6:39 am
av Kadett4wd
Man gör båda om man är seriös.

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: tis mar 10, 2020 5:38 pm
av Lacke
Alla Effekter är små i BÄCKEN,,,,,,,

Re: borra till vipparmsbrygga??

Postat: sön maj 16, 2021 10:43 am
av Dysa
Hva er forskjellen på B 18 akselen kontra b 20 dvs ser man forskjell mellan de to?