Styrvinkelkitt fråga

Modifieringar och tips
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Styrvinkelkitt fråga

Inlägg av niklas117 »

Hej har en 740 som jag öka styrvinkel på.

Jag har varit sugen på att köpa mkms "stora" styrvinkelkitt med bärarmar.
De kitt med armar som jag sett så är de 70mm bredare en orginal, jag antar att detta är för att hjulet ska få plats utan att ta i?
Men utöver de är de någon mer till fördel med armarna?
Saken är att jag kör med nav vända plåtisar så tror de ska funka
Med org bäramar, då kompisen köpte "lilla" till sin 240 o då tog fälgen i men när han testade mina fälgar så kunde han styra Max o hade gott om plats kvar
Stora kittet kostar ca 6-7 tusen köper man lilla kittet och nya topplagringar hamnar man på ca 2 tusen. Detta är bus bil o ingen ren banbil så kan man komma undan lite billigare vore det ju schysst.
Läser man på ex mkm så står de att lilla ger ca 45 ° och stora 66° vinkel, är detta för att de räknar med att fälgen tar i armen ?

Är de någora andra fördelar med stora ex att de är uniballs ist för bussning mm? Folk med erfarenhetfår gärna säga ni tycker om skillnaden mellan stora /lilla detta är ju så klart förutsatt att mina fälgar inte tar i med lilla kittet, om de inte tar i med lilla betyder de att jag borde kunna få upp emot 60° vinkel på de med ?
Mvh
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Styrvinkelkitt fråga

Inlägg av Kwirk »

Dra loss styrleden och testa hur mycket du kan svänga som de är.
Lilla kittet är väl mest för att få snabbare styrning och mindre ackermann.

Längre länkarmar ger ju plats för mer vinkel (och mer caster om jag minns rätt)
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Styrvinkelkitt fråga

Inlägg av niklas117 »

Översta bilden är max rattutslag orginal, de två andra är max jag kna ha innan däcken tar i, någon som skulle våga gissa vinkeln på den andra bilden ? Kanske klarar man sig på de när det är mest körning på gata? Som sagt inte kört med ökad vinkel innan o vet inte riktigt om de stora är värt pengarna för mitt syfte ?
Så folk som har erfarenhet ös på med info vad ni tycker gärna lite rolig info om toe, camber och caster grader med !!

Bild


Bild


Bild
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Styrvinkelkitt fråga

Inlägg av Skerty »

Lånar tråden lite om de går bra :lol: någon som har tips om man vill sneak bredda framvagnen samt få mer negativ camber på en 740.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Styrvinkelkitt fråga

Inlägg av jompazx »

Skerty skrev:Lånar tråden lite om de går bra :lol: någon som har tips om man vill sneak bredda framvagnen samt få mer negativ camber på en 740.
det finns folk som bygger om båda länkarmarna till justerbar för att kunna justera caster och camber. eller så kan du borra ett till hål i fjäderbenstornet och rotera in topplagringen lite för ökad camber.
mvh! Jonathan Hall
Skerty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jul 02, 2014 10:39 am

Re: Styrvinkelkitt fråga

Inlägg av Skerty »

Finns de någon bra guide för de där?
Skriv svar