Sida 1 av 1
BMW M30 motor
Postat: sön jan 19, 2020 10:27 pm
av Jillo
Hej
letar efter en M30 som ska ner i en amazon, min fråga är egentligen om den fysiska storleken på dessa motorer, eller egentligen om nån på rak arm vet vilken av bmvs 6cyl motorer som EV skulle kunna gå att få ner i en amazon utan att för den skull behöva kapa i torpeden eller inner skärmarna allt för mycket?
Re: Bmv M30 motor
Postat: tor jan 23, 2020 1:08 pm
av Ersviken
m30 är väl tyvärr en av de längre bmw 6orna, skulle säga att det är lättare att få ned en m50.
Hade en s38 i en bmw för några år sen (typ samma block som m30) å den var då lång som attan.
Re: Bmv M30 motor
Postat: fre jan 24, 2020 8:49 pm
av DreRacing@
m50 blocket är 8cm kortare
Re: Bmv M30 motor
Postat: fre jan 24, 2020 9:24 pm
av Jillo
tackar, m50 får det bli då
Re: Bmv M30 motor
Postat: sön jan 26, 2020 4:27 pm
av mattias
Varför inte ta en Volvo vit 6 cyl?
Kanske svårare med växellådorna i en bakhjulsdriven bil, men det går lösa det med.
Re: BMW M30 motor
Postat: sön jan 26, 2020 9:13 pm
av Jillo
har läst mycket gott om bmv motorerna och sen verkar det vara mycket folk som har grejat med just dessa, turbo konverterat etc, finns även en del "färdiga" lösningar , men tänker du på b6304? var det inte den som renualt gjorde åt volvo? dom verkar stora dom volvo motorerna, M50 verkar mindre och kompaktare, Sen sitter det ju en framvagnsbalk i bilen den ska sitta i så inte säkert en M50 ens går att få ner i en Amazon, vill ha tråg klumpen bakåt, får nog forska mer om detta

Re: BMW M30 motor
Postat: mån jan 27, 2020 7:33 am
av Jens.k
Kör du på m50 så finns det med tråg bulan bakåt i e36. Får du tag i en m50 från e34 som har bulan framåt så räcker det att byta tråg och oljepicup.
Re: BMW M30 motor
Postat: mån jan 27, 2020 3:04 pm
av Steve
B6304 är Volvos egna raka sexa, inte PRV-v6:an som du tänker på
Jag tycker du ska fara och titta på en M50 eller liknande nånstans och jämföra storleken med en B20 och sen ta beslutet om du klarar av/vill göra den konverteringen