Portad 530 topp

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Har portat en 530 topp som ja ska sätta på en b21a, som det ser ut nu kommer jag köra med dubbla solex 40 sen blir det nog att köra med en vx3 kam om jag inte hittar någon bättre, kom gärna med förslag om kamaxlar.
Kommer även plana toppen 2mm.

Vad tror ni om portningen? Har tagit ner innerböjen och öppna upp insugskanalerna till 36mm.
På avgas har jag mest bara putsat upp (kanske tagit 2mm) och tagit bort lite gjutkanter. Tog även lite på innerböjen på avgas.

https://forumbilder.com/i/rosE
https://forumbilder.com/i/rosc
https://forumbilder.com/i/rosR
https://forumbilder.com/i/rosw
Volvo 244 -77
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Portad 530 topp

Inlägg av »

Prova tryck en lödtråd längst kanalens botten från raka delen och ner förbi ventilens anliggningsyta mot förbränningsutrymmet sen ta ut den försiktigt så formen inte ändras då ser du hur bra radie du fått till.
Är svårt att se på bilden men ser ut som en kant ovanför sätesringen på innerradiesidan på insug.
I övrigt ser det okej ut vid en snabbtitt på bilderna.
Skulle jag förbättra något i övrigt skulle ja försökt leta fran en fräsch b23/b230 underdel att montera toppen på.
Gällande kam beror det ju på vad du är ute efter men en snäll omslipad med ksk 250gr duration vid 1mm eller en H/K kam ger ju mer effekt utan att bli bottensvag.
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Tackar för tipps och synpunkter.
Har försökt få tag i h eller k kam men det verkar inte vara det lättaste att hitta.
Just denna motor och topp blir bara för att prova, får ja den å gå bra tänker jag bygga en b230 eller b23.
Volvo 244 -77
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Portad 530 topp

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det jag kan se så ser det ok ut, nästa steg är väl att mirafräsa säterna då. Jag tycker att du skall mäta ut hur mycket du skall plana, med en vx3 kam skulle jag lagt kompet på 10,5 och en k eller h kam kanske upp till 11,0 .
Mvh Jonas E
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Portad 530 topp

Inlägg av merten »

Vet du möjligtvis hur många cc man drar av per avverkad mm på en standard 530?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Joakim berglund
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Portad 530 topp

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag vet inte hur mycket cc det går bort per mm, jag mäter alltid eftersom jag bearbetar förbräningsummerna i dom flesta fall.
/Jonas E
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Jonas, hur brukar du bearbeta förbräningsrummen och är de värt att göra det på min topp? Lägg gärna upp bild om du vill.

Känns ju bra att ni tycker toppen ser ok ut, är första jag ger mig på att porta :)
Volvo 244 -77
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Portad 530 topp

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det är olika beroende på vad toppen skall användas till, oftast på en rallytopp till gr-h så svetsar jag i förbränningsrummerna och vinklar väggen i förbränningsrummena i ca 70grader runt ventilerna (hjärtformade), till app-k i rally vinklar jag bara väggarna även där ca 70 grader utan att svetsa. Om du skall porta förbränningsrummerna så lägg en topplockspackning på toppen och ritsa, porta inte för mycket och inte utanför det du har ritsat, lägg ut dom lite grann bara, typ 4-5 mm på packningsytan och inget i taket i förbränningsrummet.
Jag har svårt att förklara, men hoppas att du förstog. :)
/Jonas E
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Okej jo jag förstog nog hur du menade, har precis beställt lite packningar så ska prova ta lite i förbräningsrummen så fort ja får hem packningen. :)
Volvo 244 -77
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Vad tror ni om denna kamaxel? Är ju snäppet "vassare" än en H kam.
Skulle det kunna funka till min topp?
Är ju såklart ute efter effekt men inser ju mina begränsningar i både förgasare och val av bottendel.

https://www.timosmotor.com/kamaxlar/kam ... o-122-b230
Volvo 244 -77
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Portad 530 topp

Inlägg av »

Den fungerar och ger ett gatvänligt register det går dock använda rätt mkt vassare också om man kan leva med att motorn blir bottensvag.
Men den gör sig även bra i en småtrimmad b230e/f tex så skulle du framöver vilja ha en värre profil går det säkert hitta ett användningsområde för den.
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Okej låter ju bra :) men om vi säger som så att ja kommer bara ha den här bilen för att köra med på kul, så Botten är inte så intressant.
Vad för vassare kam tror du skulle kunna passa? :)
Volvo 244 -77
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Portad 530 topp

Inlägg av »

Timokammen fungerar men mera duration ger ju mera varv och lite högre effekt sen är det ju priset som avgör men om man tänker omslipade kammar för ca tusenlappen.
Timokammen har 250gr duration vid 1mm vilket är rätt likt en H kam.
Tex månen 8 har 260 och är steget värre och mer än så ger nog inte så mkt med dubbla 40er även om ja i folkracemotorer använt tex fs300 med bra resultat som är ytterligare 10+ grader vassare med den förgasarstorleken då med största möjliga halsringar och nån gång även filat/svarvat till spridare mm för att få mera flöde.

Gunnar lundström brukar slipa 168/164 med 105gr nock till folkraceåkare som inte kostat på allt för mkt i övrigt då är avgasprofilen ganska lik timokammen men insug är rätt mkt värre dom fungerar bra till k-jet eller dubbla 40er och brukar ge ett bredare register än en liksidig folkracekam med 108gr nockvinkel.
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Ok ok, tack för alla svar, velar fram och tillbaka hela tiden om vilken kam ja ska köra så nu ska ja ta mig en funderare :)
Volvo 244 -77
Användarvisningsbild
jokkepettersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Ort: Kalix

Re: Portad 530 topp

Inlägg av jokkepettersson »

Tycker ni ja borde byta till hårdare ventilfjädrar eller kanske sätta dubbla?
Volvo 244 -77
Skriv svar