Ventilsäten b20 topp

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Carlsson_d
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis feb 04, 2020 8:41 pm

Ventilsäten b20 topp

Inlägg av Carlsson_d »

Jag och min morbror renoverar en b20 till en volvo 140 och har kommit till ett problem. Vi har köpt en sats med handfräsar till ventilsätena, vilka vinklar ska det vara?

Min morbror säger att det är 45 vid tätningsytan, men han kommer inte ihåg om det är 2 eller 3 vinklar och i vilka grader. Och om det är samma vid både insug och avgas? Vi tror att någon som inte är kunnig har gjort det tidigare då det är olika för varje cylindrar.

Dennis
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilsäten b20 topp

Inlägg av »

45gr tätningsyta både på insug och avgas.
Det är det på volvo och ksk 95%av alla andra motorer
Har ni fler vinklar kan ni använda dom under och över tätningsytan så blir det mindre tvära svängar för luften ju fler ju bättre så länge inte 45gr blir för smal.
Ta dock inte mer än att ni får en bra yta med 45gradarn tar man mkt är chansen större att det blir krokigt.
Mirafräser jag en topp där det ryms kan ja tex ha 85 75 60 45 35 gr vinklar på insug så 3 under 45 och en över.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ventilsäten b20 topp

Inlägg av JE Jr »

http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... als_en.php

Därovan finns servicemanualerna om ni letar hur det var original.
Mvh
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Ventilsäten b20 topp

Inlägg av Jonas Enderlein »

Carlsson_d skrev:Jag och min morbror renoverar en b20 till en volvo 140 och har kommit till ett problem. Vi har köpt en sats med handfräsar till ventilsätena, vilka vinklar ska det vara?

Min morbror säger att det är 45 vid tätningsytan, men han kommer inte ihåg om det är 2 eller 3 vinklar och i vilka grader. Och om det är samma vid både insug och avgas? Vi tror att någon som inte är kunnig har gjort det tidigare då det är olika för varje cylindrar.

Dennis
Om det inte är så noga med motorn så hade jag bara kört 45 graders vinkeln i ditt fall, men om du gör en seriös renovering så hade jag mirafräst ventilsäterna, då får du samma höjd på alla säterna, om du vill så kan jag göra det åt dig jag slipar även ventiler så dom blir bra samt vacuum testar. pm:a om du är intresserad.
/Jonas E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilsäten b20 topp

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej en bra början på nästan alla motorer är 30 ovansätet och 60 under och 1.5mm brätt 45 graders tätnings yta. sen kan man ha en så kallad 30 graders back cutt på ventilens inner del då flödar det bra men sen vad som är det optimala på en full-race topp är lite mer inväcklat men ibland blir det då 35/45/60/75 där på insug.

mvh jens
Skriv svar