Jag och min morbror renoverar en b20 till en volvo 140 och har kommit till ett problem. Vi har köpt en sats med handfräsar till ventilsätena, vilka vinklar ska det vara?
Min morbror säger att det är 45 vid tätningsytan, men han kommer inte ihåg om det är 2 eller 3 vinklar och i vilka grader. Och om det är samma vid både insug och avgas? Vi tror att någon som inte är kunnig har gjort det tidigare då det är olika för varje cylindrar.
Dennis
Ventilsäten b20 topp
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tis feb 04, 2020 8:41 pm
Re: Ventilsäten b20 topp
45gr tätningsyta både på insug och avgas.
Det är det på volvo och ksk 95%av alla andra motorer
Har ni fler vinklar kan ni använda dom under och över tätningsytan så blir det mindre tvära svängar för luften ju fler ju bättre så länge inte 45gr blir för smal.
Ta dock inte mer än att ni får en bra yta med 45gradarn tar man mkt är chansen större att det blir krokigt.
Mirafräser jag en topp där det ryms kan ja tex ha 85 75 60 45 35 gr vinklar på insug så 3 under 45 och en över.
Det är det på volvo och ksk 95%av alla andra motorer
Har ni fler vinklar kan ni använda dom under och över tätningsytan så blir det mindre tvära svängar för luften ju fler ju bättre så länge inte 45gr blir för smal.
Ta dock inte mer än att ni får en bra yta med 45gradarn tar man mkt är chansen större att det blir krokigt.
Mirafräser jag en topp där det ryms kan ja tex ha 85 75 60 45 35 gr vinklar på insug så 3 under 45 och en över.
Re: Ventilsäten b20 topp
http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... als_en.php
Därovan finns servicemanualerna om ni letar hur det var original.
Mvh
Därovan finns servicemanualerna om ni letar hur det var original.
Mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Ventilsäten b20 topp
Om det inte är så noga med motorn så hade jag bara kört 45 graders vinkeln i ditt fall, men om du gör en seriös renovering så hade jag mirafräst ventilsäterna, då får du samma höjd på alla säterna, om du vill så kan jag göra det åt dig jag slipar även ventiler så dom blir bra samt vacuum testar. pm:a om du är intresserad.Carlsson_d skrev:Jag och min morbror renoverar en b20 till en volvo 140 och har kommit till ett problem. Vi har köpt en sats med handfräsar till ventilsätena, vilka vinklar ska det vara?
Min morbror säger att det är 45 vid tätningsytan, men han kommer inte ihåg om det är 2 eller 3 vinklar och i vilka grader. Och om det är samma vid både insug och avgas? Vi tror att någon som inte är kunnig har gjort det tidigare då det är olika för varje cylindrar.
Dennis
/Jonas E
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ventilsäten b20 topp
hej en bra början på nästan alla motorer är 30 ovansätet och 60 under och 1.5mm brätt 45 graders tätnings yta. sen kan man ha en så kallad 30 graders back cutt på ventilens inner del då flödar det bra men sen vad som är det optimala på en full-race topp är lite mer inväcklat men ibland blir det då 35/45/60/75 där på insug.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/