460 T5 AWD Projekt
Re: 460 T5 AWD Projekt
Motorn har gått 41,000 mil så den behöver lite kärlek, har flera andra block och toppar inkl MaxSpeeding H-stakar. Men kolvar, lager, packningar, topprenoveringar och ev borrning kostar. Quaife diffen till lådan, där är 10K plus eventuella lager och packboxar till både lådan, vinkelväxel och bakaxel. Allting har rullat 41K mil så jag vill gå igenom allt innan jag börjar köra och får en massa problem senare. Jag bygger ju en busbil och inte en utställningsbil, den skall köras hårt, jävligt hårt så allt måste funka från dag 1. Sen kommer ju framvagnen och hjullager (41K mil), hjullager fram är väl ok men bak är faen inte billigt om du skall köpa nått som håller längre än 1000 mil, stötisar blir Bilstein Gula = ka-ching ka-ching. Kan fortsätta nästan hur länge som helst hehehehe
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: 460 T5 AWD Projekt
Du har för lite jobb/för mkt fritid och pengar Eric!
För mig är det precis tvärtom!
För mig är det precis tvärtom!
Re: 460 T5 AWD Projekt
JAG!!!!! Har ju inte varit i garaget på 2 månader nu, och pengar saknas fortfarande Har satt mig på skolbänken igen, blev sugen på att köra grävmaskin Behöver jobba för att ha råd med bygget, få se om jag kan komma in i gruvan när utbildningen är klar
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: 460 T5 AWD Projekt
Dags för en uppdatering kanske, tyvärr inget på bygget men andra saker som jag varit tvungen att prioritera.
Förra sommaren köpte jag en glasfiberpool som jag kastade ner i hålet från den gamla ruttna Folkpool som varit där sedan 1982. Så nu har jag börjat koppla in den och boy o'boy, allt som stått still i vet inte hur många år läcker ju vatten i varenda packning och tätning. Sånt som måste beställas utanför Sverige = väntetid.
Sen var det ju min "daily driver" BMW'n, stödlagret var slut så jag bytte det. Fick vibration vid 32-38 km/t, bytte hardyskivan och bakre CV knuten, ingen skillnad. Servade lådan och bytte tätningarna mellan ventilhuset och huset, ingen skillnad. Fundera fortfarande på en lösning???
ABS ringarna bak rostade söder och skrapade söder ABS givarna, fick byta dom. Tutan slutade fungera, visade sig att någon klåpare tidigare mig bytt ut 2 org mot en enkel lite bosch tuta med kabeskor som ärgat ihop. Nu sitter det 2 st igen med fuktsäkra kontakter.
Oljekylaren behövde en liten rengöring, duh!!!
Så jag har fullt upp med hur många projekt som helst, önskar dygnet hade 48 istället för 24 timmar. Ja just det går ju på kurs också för att få förarbevis för hjullastare och grävare. Tack och hej, måste ta tag i 460'in snart.
Förra sommaren köpte jag en glasfiberpool som jag kastade ner i hålet från den gamla ruttna Folkpool som varit där sedan 1982. Så nu har jag börjat koppla in den och boy o'boy, allt som stått still i vet inte hur många år läcker ju vatten i varenda packning och tätning. Sånt som måste beställas utanför Sverige = väntetid.
Sen var det ju min "daily driver" BMW'n, stödlagret var slut så jag bytte det. Fick vibration vid 32-38 km/t, bytte hardyskivan och bakre CV knuten, ingen skillnad. Servade lådan och bytte tätningarna mellan ventilhuset och huset, ingen skillnad. Fundera fortfarande på en lösning???
ABS ringarna bak rostade söder och skrapade söder ABS givarna, fick byta dom. Tutan slutade fungera, visade sig att någon klåpare tidigare mig bytt ut 2 org mot en enkel lite bosch tuta med kabeskor som ärgat ihop. Nu sitter det 2 st igen med fuktsäkra kontakter.
Oljekylaren behövde en liten rengöring, duh!!!
Så jag har fullt upp med hur många projekt som helst, önskar dygnet hade 48 istället för 24 timmar. Ja just det går ju på kurs också för att få förarbevis för hjullastare och grävare. Tack och hej, måste ta tag i 460'in snart.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: 460 T5 AWD Projekt
Va faen hände med mina bilder i sista inlägget????
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: 460 T5 AWD Projekt
Kanske dags att uppdatera tråden lite, nu är allt målat utom utsidan. Dags för det roliga, att börja montera ihop det jag har och bygga ihop elsystemet. Motorhärva från 850 skall kopplas samman med resten från 460'in, kul som faen el är det bästa jag vet så jävla enkelt.
Epoxi grundat allt som var plåtrent samt hela motorrummet. Vanlig vit (kallad basvit) och klarlack i motorrummet.Insidan av bilen har jag sprutat med vit bed liner, slitstarkt eftersom jag inte skall ha någon matta i bilen. Dom små rutorna på sidan behöver jag hjälp med, hur skall man lättast ta bort siliconet som rutorna varit limmade med? Den ena hade gått sönder och jag skulle ändå byta ut dom mot lexan, men hur rengör jag ramen som är i gummi?
Epoxi grundat allt som var plåtrent samt hela motorrummet. Vanlig vit (kallad basvit) och klarlack i motorrummet.Insidan av bilen har jag sprutat med vit bed liner, slitstarkt eftersom jag inte skall ha någon matta i bilen. Dom små rutorna på sidan behöver jag hjälp med, hur skall man lättast ta bort siliconet som rutorna varit limmade med? Den ena hade gått sönder och jag skulle ändå byta ut dom mot lexan, men hur rengör jag ramen som är i gummi?
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: 460 T5 AWD Projekt
Ny video kommer idag Söndag klockan 09:00, modifierar slungdiffen.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: 460 T5 AWD Projekt
Har börjat montera ihop lite grejor, bry er inte om den rostiga fjädern. Använder som mall utifall jag behöver kapa något, har nya fjädrar för bilar utan nivådämpare. Min teori är att 460 blir så lätt bak jämfört med en fullutrustad 850 kombi, så jag behöver inte några krafigare fjädrar bak
Håller även på med lite elsystem, 850 kabelhärva skall intregeras med 460 härvan genom 460 orginal kontakstycken.
Håller även på med lite elsystem, 850 kabelhärva skall intregeras med 460 härvan genom 460 orginal kontakstycken.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/