Overboostracing Garaget
Postat: lör mar 28, 2020 3:01 pm
Tillbaka till brottsplatsen.
Köpte Photobucket och planerar att börja uppdatera lite här igen
Efter lång frånvaro på Sävarturbo så kände jag att det var kanske dags att göra come back.
Största anledningen till min frånvaro och kanske den enda är att det blev slut på möjligheten att smidigt lägga in bilder när photobucket som jag använde började ta betalt.
Jag har nu köpt tjänsten och kommer nu försöka lägga in mer här som förr. Kommer ihåg det som lärorikt och en kul plats för alla intresserade.
I dagens tänk skall man ju följa alla på sociala medier på ett annat sätt än här på forumet. Jag känner själv att jag missar alldeles för mycket av vad som händer i garagen då jag långt ifrån har alla tillagda på sociala medier.
Några av er känner ju igen mig sen gamla goda tider då tangentborden glödde i vilda diskussioner här.
Andra är nya på forumet och kan behöva en presentation.
Mycket vatten har runnit under broarna sen jag uppdaterade mina trådar här och jag tänkte jag lägger till en verksamhetsbeskrivning.
verkstaden har nu i dagarna flyttat från min lilla verkstad på 90kvadrat till 230kvadrat.
Jag håller mest på med utvekling av topplock och har i stora drag alla tänkbara verktyg för att renovera eller bygga om dessa. Mycket kompletta motorbyggnationer har det varit på slutet av varierande märken och effekter. Jag har även ett brinnande intresse för bromsbänkar och funktionen kring dessa samt givetvis tillverkningen av dom. Jag har en egenbyggd servostyrd motorbromsbänk med vattenbroms.
Avverkat en inertia rulle som köptes byggd men renoverades och balanserades om till fungerande skick, denna bänken byggdes mobil men blev ändå fast monterad. I dagsläget har jag konstruerat en dyrare bänk. Detta gjordes mer rätt och allt ritades i cad innan tillverkningen startade. Allt är köpt med "art nr" för att kunna rekonstrueras utan krångel. Detta är en 2wd hubdyno av egen karaktär.
Jag har införskaffat ett cnc-plasma skärbord (som är ganska nytt), detta skär upp till 16mm material och är perfekt till att ta fram serier av delar och göra snygga lösningar till motorsporten.
Med detta tillkommer att ritnings kunskaperna har utvecklats enormt och jag har ganska enkelt för att få till 3d cad ritningar, kör fusion 360 här. För mindre serier och prototyper har en ganska ordentlig 3d printer införskaffats så jag kan köra kolfibernylon material. Tyvärr är dessa skrivare inte riktigt vad dom borde vara så man får inte mycket vettigt ur dom för vettig mängd tid/pengar.
Eftersom bromsbänkar ligger mig varmt om hjärtat så har jag givetvis kört en hel del med motorer/bilar samt mappat en hel del sprut. Kör mest Link om jag själv får välja, men Maxxecu är med vanligt. Kört det mesta i uddaväg med fast inte helt smärtfritt alla gånger
Turner vevaxelbalanseringsmaskin har jag som går ganska ofta, det sitter ju en vevaxel i alla motorer:)
Jag har även tillgång till balanseringsmakin som klarar balansera delar på plats där dom brukas, den har jag dock inte provat än.
Sen finns det vanliga med svarv och fräs samt svets och tvättutrustning som går åt i en verkstad.
Jag har även blivit pappa i början på året här till en liten kille så mina timmar går åt på dygnet
Skall börja uppdatera med dagsfärska bilder här så fort det går.
Den som vill tjuvkika och inte redan gjort så finns det en del på facebook - overboostracing
Köpte Photobucket och planerar att börja uppdatera lite här igen
Efter lång frånvaro på Sävarturbo så kände jag att det var kanske dags att göra come back.
Största anledningen till min frånvaro och kanske den enda är att det blev slut på möjligheten att smidigt lägga in bilder när photobucket som jag använde började ta betalt.
Jag har nu köpt tjänsten och kommer nu försöka lägga in mer här som förr. Kommer ihåg det som lärorikt och en kul plats för alla intresserade.
I dagens tänk skall man ju följa alla på sociala medier på ett annat sätt än här på forumet. Jag känner själv att jag missar alldeles för mycket av vad som händer i garagen då jag långt ifrån har alla tillagda på sociala medier.
Några av er känner ju igen mig sen gamla goda tider då tangentborden glödde i vilda diskussioner här.
Andra är nya på forumet och kan behöva en presentation.
Mycket vatten har runnit under broarna sen jag uppdaterade mina trådar här och jag tänkte jag lägger till en verksamhetsbeskrivning.
verkstaden har nu i dagarna flyttat från min lilla verkstad på 90kvadrat till 230kvadrat.
Jag håller mest på med utvekling av topplock och har i stora drag alla tänkbara verktyg för att renovera eller bygga om dessa. Mycket kompletta motorbyggnationer har det varit på slutet av varierande märken och effekter. Jag har även ett brinnande intresse för bromsbänkar och funktionen kring dessa samt givetvis tillverkningen av dom. Jag har en egenbyggd servostyrd motorbromsbänk med vattenbroms.
Avverkat en inertia rulle som köptes byggd men renoverades och balanserades om till fungerande skick, denna bänken byggdes mobil men blev ändå fast monterad. I dagsläget har jag konstruerat en dyrare bänk. Detta gjordes mer rätt och allt ritades i cad innan tillverkningen startade. Allt är köpt med "art nr" för att kunna rekonstrueras utan krångel. Detta är en 2wd hubdyno av egen karaktär.
Jag har införskaffat ett cnc-plasma skärbord (som är ganska nytt), detta skär upp till 16mm material och är perfekt till att ta fram serier av delar och göra snygga lösningar till motorsporten.
Med detta tillkommer att ritnings kunskaperna har utvecklats enormt och jag har ganska enkelt för att få till 3d cad ritningar, kör fusion 360 här. För mindre serier och prototyper har en ganska ordentlig 3d printer införskaffats så jag kan köra kolfibernylon material. Tyvärr är dessa skrivare inte riktigt vad dom borde vara så man får inte mycket vettigt ur dom för vettig mängd tid/pengar.
Eftersom bromsbänkar ligger mig varmt om hjärtat så har jag givetvis kört en hel del med motorer/bilar samt mappat en hel del sprut. Kör mest Link om jag själv får välja, men Maxxecu är med vanligt. Kört det mesta i uddaväg med fast inte helt smärtfritt alla gånger
Turner vevaxelbalanseringsmaskin har jag som går ganska ofta, det sitter ju en vevaxel i alla motorer:)
Jag har även tillgång till balanseringsmakin som klarar balansera delar på plats där dom brukas, den har jag dock inte provat än.
Sen finns det vanliga med svarv och fräs samt svets och tvättutrustning som går åt i en verkstad.
Jag har även blivit pappa i början på året här till en liten kille så mina timmar går åt på dygnet
Skall börja uppdatera med dagsfärska bilder här så fort det går.
Den som vill tjuvkika och inte redan gjort så finns det en del på facebook - overboostracing