Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Samlingen fortsätter, köpt mig en växellåda och en adapterplatta mot Volvomotorn av Jonas.
Kommer väl inte vara helt skottsäker men med lite förnuft bör den hålla fint!
801EC18F-2DC9-4B75-A895-DBFA6A22BB97.jpeg
Skriver upp lite info för min egen del!
260.0.1302.92
Google påstår de ska vara till en 535a eller en M5 3.6.
Stora sexan alltså, m30 / s38

Ingen som sitter på ett spakställ?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Ersviken »

kan minnas fel men på de m5:or jag haft så har det suttit Getrag 280 lådor.
På min volvomotor har jag en Getrag 265a från en 535a, kanske en nyare sån låda från E34a du har då ? (min är från E28).
Ska vara fina lådor som ska hålla rätt ok om man inte misshandlar dem för mycket.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Steve »

Bygg ett eget spakställ så du har kvar långspaken 😍😍
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jo ja tänkte bygga ett eget spakställ men behöver några delar, typ dom ja ringat in fast främst 1-4. 7an var mest bara för att få rätt diameter på axeln för att sen bygga länkaget från! 😊 du har inget över Steve?
5BB3EB39-A685-4C7A-8311-4FDC4204F2C2.jpeg
5BB3EB39-A685-4C7A-8311-4FDC4204F2C2.jpeg (86.48 KiB) Visad 1790 gånger
Värst är väl att me långspaken så blire väl barnen i baksätet som får växla åt en 😊

Ersviken- opålitliga källor på internet sa att både 265 och 262 lådor kunde vara märkta me 260 numret (vilket ja tycker låter konstigt).
De enda som är säkert är ju då att den kommer från nån m30 eller s38a. Eller kanske äre samma svep på m10an också?
Oavsett så är de väl förhoppningsvis stadigare än m40in 😊
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Hissade upp bilen ikväll bara för att ja var lite nyfiken!
Kardantunneln är 18,5cm som bredast, ungefär på samma avstånd från motorn hamnar man här på lådan:
521B3E8B-4F13-487C-A95D-D1061443ABA4.jpeg
521B3E8B-4F13-487C-A95D-D1061443ABA4.jpeg (470.88 KiB) Visad 1769 gånger
Så kommer behöva bredda tunneln men inte hysteriskt, kanske 5cm per sida eller så!
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Johan Axelsson »

Jag tror jag har vad du behöver till länkaget, Kollar när jag kommer till jobbet imorgon :thumbright:
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Ersviken »

Internet behöver nog inte vara så opålitligt, på min 265 låda så är det ju olika nummer på huset, ett gjutet nummer är även där 260, 265an har ju en överväxeldel för 5an bakom, så även 262an som är 4pet har samma hus med 260 gjutnumret på sig. Att de på grund av dessa blir ihopblandade med 260 lådorna blir väl då lite tokigt. Men som sagt, hållbarhetsmässigt så är det nog inte stora skillnader där på 80-90 tals lådorna, är väl mest om man har tur att få en låda som inte har slitna syncringar eller liknande.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Ersviken skrev: ons mar 02, 2022 3:28 pm Internet behöver nog inte vara så opålitligt, på min 265 låda så är det ju olika nummer på huset, ett gjutet nummer är även där 260, 265an har ju en överväxeldel för 5an bakom, så även 262an som är 4pet har samma hus med 260 gjutnumret på sig. Att de på grund av dessa blir ihopblandade med 260 lådorna blir väl då lite tokigt. Men som sagt, hållbarhetsmässigt så är det nog inte stora skillnader där på 80-90 tals lådorna, är väl mest om man har tur att få en låda som inte har slitna syncringar eller liknande.
Vart hittar man ”rätt” nummer på lådan? Vore skoj att avgöra vad den kommer från.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Ersviken »

Getrag 260 fanns tydligen i 2 generationer. 260/5 och 260/6 där de senare oftast satt på ”stora” 6an m30. 260/5 satt oftast på lilla 6an med m20. Så min slutsats är att om du snackar med någon som känner igen svepet på lådan så vet de om den passar m20 eller m30 dvs 260/5 eller 260/6.

Getrag 280 från m5 hade som sagt främre huset med 260 gjutnummer men istället som lådan du har på bild så sitter den ihop i 3 delar. Den har dock inte heller löstagbart svep. Med min begränsade kunskap i skillnader mellan m20 och m30 motorer så skulle jag säga att din låda är en 260/5 ( men nån som kan bmw får gärna bekräfta/ dementera detta)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Svepet är m30/s38 så är en 260/6 i sådana fall!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Steve »

Du bygger ju länkaget framåt istället för bakåt så kan du ha spaken ungefär där den ska vara 😊
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jag har fått tag på de ja behövde ur ett växellänkage så nu ska de vara klart!
Fick även en bild av Jens idag på att toppen är på G! 😊
AAAF628B-7F59-477E-86A2-F4DD44D9212B.jpeg
AAAF628B-7F59-477E-86A2-F4DD44D9212B.jpeg (245.66 KiB) Visad 1458 gånger
Dags att börja bygga om golvet och få in ett pedalställ!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir en modärn hög kompa motor din nya ! har planat 1mm men ska köra av mer i morgon. det är en topp med smala förbränings rummet som passar bra på blocket som är O ringat. vi siktar mot 10:1 tycker jag det går bra med den vassa kamaxeln under 2 bar på E85 med bra tune! blir en ganska enkel portning men det räcker långt ska du se! den motorn kommer ge mer effekt än min 142 motor under 2 bar och ett mycke finare register.

mvh jens
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Gjorde ett ryck ikväll, Jens har ju snart toppen klar så bäst att ha resten på plats!

Är lite skillnad ändå!
2E79ECD7-267A-465B-B296-94EA4DFE84F9.jpeg
Räckte inte med att massera lite utan blev att ta fram ett riktigt precisionsinsteument i form av tigersåg! Nu känns de som att den här kärran med tre ägare, alla i familjen, sedan den var ny har passerat nån form av point-of-no-return 😊
95ECE5B1-28A4-4F50-A925-90D30AD8F6B2.jpeg
95ECE5B1-28A4-4F50-A925-90D30AD8F6B2.jpeg (404.66 KiB) Visad 1338 gånger
Stötte dock på patrull! Hade ju som sagt köpt en KL-adapter och till den följde de ju med skruvsats och allt var frid och fröjd. Tills ja inser att de är ju metrisk på en B230 och UNC på b20in 😕
Tips på vart de kan gå att hitta dessa i tum?
Kollade med KL och dom hade inte! 😕
Verkar gå bra att beställa på nätet men lite osäker på konans utformning, kan de va nån standard tro?
B78C3C7F-516B-48A8-8E35-192D7933510E.jpeg
B78C3C7F-516B-48A8-8E35-192D7933510E.jpeg (306.45 KiB) Visad 1338 gånger
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Är det tumgängor på det nya blocket också?

/Peter

Skriv svar