Volvo PV 544 Turbo
Postat: sön apr 19, 2020 9:51 am
Hej på er!
Nu när man har flyttat till Sävar för några år sedan så blev det ju mer eller mindre tvunget att se till att få ett återfall. Kändes som fel att inte åka turbobil här helt enkelt!
Objektet blev en Volvo PV 544 från -65 som köptes ny av min mormor och morfar.
Varit lite renoverad genom åren och sedan ja köpte den 2014 så har de mest återställts så den gått att använda till lite allt möjligt, med b18 och zenith fallförgasare!
Började dumheterna med att köpa en insugs/grenrörsfläns av Jens G och tänkte bygga ett insug som lånade designen av original luftrenare, tänkte de kunde va lite skojigt!
Köpte sen en riktig fortåkarturbo (eller?) från Maxpeedingrods. En t3/t4 hybrid, landade på hiskeliga 1200kr, helt sjukt hur de kan gå till?
Turbon är nog inte alls så bra i storlek, Ladder kommer rätt sent men skonar ju iof drivlinan.
Kompressor
Trim: 55
Inducer: 50.5 mm
Exducer: 76 mm
A/R: 0.5
Avgas
Trim:73
Inducer: 65.5 mm
Exducer: 55.9 mm
A/R: 0.63
Yxade dit en oljeretur i tråget lite käckt på sne.
Fick ihop ett insug/grenrör och kom över en b20topp av Roger B som ja använde för att provtrycka. Verkade till sist fått de tätt trots de va ett år år sedan man viftat med en MIG-pickadoll!
Hade lite primitiva metoder för att få till en turbofläns!
Byggde först en egen fuelrail av ett hydraulrör men de läckte som en vattenspridare.
FILMKLIPP - Läckan
Köpte sedan ett ämne från KL och fick de fräst å gångat!
FILMKLIPP - Full fräs
Blev också ett triggerhjul som Jonas (zeke varg) hjälpte mig centrera på originalmremhjul, fixade sen ett triggerfäste från de ursprungliga generatorfästena i blocket. Triggern blev från en Ford.
Fungerar då bra upp till 6000rpm.
Ville att bilen ändå skulle kunna tas för en orginalare så bestämde mig för att bygga nytt 2,5” avgas fram till bakaxeln med en cutout som öppnar på laddtryck och/eller spjällläge, byggde en liten vakuumburk för att få bättre kontroll. Efter de så fortsätter original avgas och ljuddämpare ut under kofångaren bak.
Sen för att få ordning på allt ihop så blev det att köpa ett maxxecu street av Mattias på Sävar Motor och koppla ihop allt. Gick över förväntan och bilen klev igång rätt fort!
Byggde om orginal fördelarfäste så ja fick dit en wastefirespole, fungerar fint och oljepumpen går då än!
För att inte behöva sabba inredningen med diverse mätare så blev de att köpa en billig surfplatta på netonnet och köra RealDash på den, har lite finlir kvar me soppa- och oljetryck som inte riktigt vill visas och sedan lite fix för att få till laddningen av plattan via OTG-kabeln.
Hängde bara fast den i originalradiohålen i en nackstödshållare.
FILMKLIPP - RealDash
Laddar just nu 0.9 och efter att ha ”monterat” en parweldspole så drar den iväg rätt bra! 165orna slirade mest bara innan!
Nästa steg är att fixa en kontakt till en macventil så jag kan få igång laddtrycksstyrningen. Original A-kamaxeln lämnar ju en del att önska så tänkte fejka känslan av en vassare kam med att rampa upp laddtryck på varv helt enkelt i brist på rolig topp/kam!
Sen känns de som att bromsarna lämnar lite att önska, vore skoj med skivor fram. Ett bilbälte vore inte heller så tokigt!
Nån som har tips på frambromsar? Äre amazon som gäller eller finns de fler alternativ?
Någon som har tips på trepunktsbälte?
Nu när man har flyttat till Sävar för några år sedan så blev det ju mer eller mindre tvunget att se till att få ett återfall. Kändes som fel att inte åka turbobil här helt enkelt!
Objektet blev en Volvo PV 544 från -65 som köptes ny av min mormor och morfar.
Varit lite renoverad genom åren och sedan ja köpte den 2014 så har de mest återställts så den gått att använda till lite allt möjligt, med b18 och zenith fallförgasare!
Började dumheterna med att köpa en insugs/grenrörsfläns av Jens G och tänkte bygga ett insug som lånade designen av original luftrenare, tänkte de kunde va lite skojigt!
Köpte sen en riktig fortåkarturbo (eller?) från Maxpeedingrods. En t3/t4 hybrid, landade på hiskeliga 1200kr, helt sjukt hur de kan gå till?
Turbon är nog inte alls så bra i storlek, Ladder kommer rätt sent men skonar ju iof drivlinan.
Kompressor
Trim: 55
Inducer: 50.5 mm
Exducer: 76 mm
A/R: 0.5
Avgas
Trim:73
Inducer: 65.5 mm
Exducer: 55.9 mm
A/R: 0.63
Yxade dit en oljeretur i tråget lite käckt på sne.
Fick ihop ett insug/grenrör och kom över en b20topp av Roger B som ja använde för att provtrycka. Verkade till sist fått de tätt trots de va ett år år sedan man viftat med en MIG-pickadoll!
Hade lite primitiva metoder för att få till en turbofläns!
Byggde först en egen fuelrail av ett hydraulrör men de läckte som en vattenspridare.
FILMKLIPP - Läckan
Köpte sedan ett ämne från KL och fick de fräst å gångat!
FILMKLIPP - Full fräs
Blev också ett triggerhjul som Jonas (zeke varg) hjälpte mig centrera på originalmremhjul, fixade sen ett triggerfäste från de ursprungliga generatorfästena i blocket. Triggern blev från en Ford.
Fungerar då bra upp till 6000rpm.
Ville att bilen ändå skulle kunna tas för en orginalare så bestämde mig för att bygga nytt 2,5” avgas fram till bakaxeln med en cutout som öppnar på laddtryck och/eller spjällläge, byggde en liten vakuumburk för att få bättre kontroll. Efter de så fortsätter original avgas och ljuddämpare ut under kofångaren bak.
Sen för att få ordning på allt ihop så blev det att köpa ett maxxecu street av Mattias på Sävar Motor och koppla ihop allt. Gick över förväntan och bilen klev igång rätt fort!
Byggde om orginal fördelarfäste så ja fick dit en wastefirespole, fungerar fint och oljepumpen går då än!
För att inte behöva sabba inredningen med diverse mätare så blev de att köpa en billig surfplatta på netonnet och köra RealDash på den, har lite finlir kvar me soppa- och oljetryck som inte riktigt vill visas och sedan lite fix för att få till laddningen av plattan via OTG-kabeln.
Hängde bara fast den i originalradiohålen i en nackstödshållare.
FILMKLIPP - RealDash
Laddar just nu 0.9 och efter att ha ”monterat” en parweldspole så drar den iväg rätt bra! 165orna slirade mest bara innan!
Nästa steg är att fixa en kontakt till en macventil så jag kan få igång laddtrycksstyrningen. Original A-kamaxeln lämnar ju en del att önska så tänkte fejka känslan av en vassare kam med att rampa upp laddtryck på varv helt enkelt i brist på rolig topp/kam!
Sen känns de som att bromsarna lämnar lite att önska, vore skoj med skivor fram. Ett bilbälte vore inte heller så tokigt!
Nån som har tips på frambromsar? Äre amazon som gäller eller finns de fler alternativ?
Någon som har tips på trepunktsbälte?