Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Joo de va tum även där!
Har beställt bultar så verkar lösa sig! Lite osäker på själva konans utformning på huvudet men kanske är samma på tum och metriskt.

Bultarna borde komma nästa vecka redan!

Sökte efter nån låglyftande växellådslyft i och med att de kommer bli en del pusslande men hittade ingen.
Snubblade då över denna som var rätt vettig i pris så borde göra livet lite lättare!

https://www.24mx.se/crosstillbehor/cros ... 432-copy-2
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag var i samma läge flera år sedan hade sparat till en ball växellåda men behövde laga den gamla först.
Hur kul är det på kallt garagegolv utan lyft?! . blev att strunta i tuff låda och köpa 2-pelarlyft istället då
helt klart har jag inte ångrat det valet även om jag fick spara något år till innan uppgradering av lådan.
Din pv kommer att bli hur ball somhelst med äkta stötstångsmotor! :thumbright:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Fredde de finns då potential till att bli en skojig leksak! Bara man inte tagit sig vatten över huvudet bara! Insåg igår att de är en del pyssel med att få till alla pedaler osv. Värmepaketet får då ryka bland annat!
Är de nån fördel med att koppla samman slangarna som gick till värmepaketet eller ska man bara plugga båda? Försökte hitta någon förklaring hur vattnet strömmar genom en b18/20 men var inte så lätt!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Det är cirkulation genom slangarna hela tiden, så det är nog bäst att koppla ihop dom.
Kommer ju från toppen så det är nog viktigt för kylningen.

Om du tar fram den stora plånboken finns ju hängande pedaler med cylindrar inåt.
Det kanske får plats?

/Peter

Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

blackadder skrev: tis mar 22, 2022 8:54 am Det är cirkulation genom slangarna hela tiden, så det är nog bäst att koppla ihop dom.
Kommer ju från toppen så det är nog viktigt för kylningen.

Om du tar fram den stora plånboken finns ju hängande pedaler med cylindrar inåt.
Det kanske får plats?

/Peter
Har inte kikat hur de sitter ihop än men är de cirkulation hela tiden, även me stängd värmekran?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Näe, jag fick hjärnsläpp.
Är en av/på ventil till värmen.


/Peter

Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Ersviken »

ja svänghjulet som fanns på sidan innan i tråden var ju för 8st skruvar så med lite flyt är det ett nyare block med "rätt" gänga :)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

De är tum även på de 8-bultade!

Gjorde ett snabbt ryck ikväll med ”växellådslyften”, fungerade över förväntan!
131C4259-032C-4E88-9240-B9B388AE15CA.jpeg
131C4259-032C-4E88-9240-B9B388AE15CA.jpeg (301.95 KiB) Visad 1944 gånger
Hissade upp den och grovkapade ur lite mer, kommer bli mysigt och ombonat kring fötterna, trångt om utrymmet.
Är alltså original broms och kopplingspedal som syns nu 😊
Kanske får bli en tumgas 😂
ED5F66E2-8E41-41CA-A40E-43548F824282.jpeg
ED5F66E2-8E41-41CA-A40E-43548F824282.jpeg (430.33 KiB) Visad 1944 gånger
1740E63F-4AE6-4F99-8227-EBCD9882315C.jpeg
1740E63F-4AE6-4F99-8227-EBCD9882315C.jpeg (401.49 KiB) Visad 1944 gånger
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Du får ha gasen på höger sida tunneln....

Enda skillnaden mellan UF6S och MF6S är att tum är det 82° vinkel på skallen medans metrisk är 90°.

Tror inte det har någon praktisk skillnad, möjligen att tumskruven hamnar lite lägre.

/Peter
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Steve »

Gott om plats ju :)

Bara kapa lös plattorna från stagen på koppling och broms och svetsa fast dom så långt till vänster det går istället. Fast du kanske skulle byta pedalställ?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Precis Steve, blir en makeover så ja får hydraulisk koppling osv.
Köpte ett pedalställ till en 240 som jag har smalnat av och vinklat om sig de passar över förväntan!
205D3FD6-ED34-4510-B270-4149B4066E32.jpeg
205D3FD6-ED34-4510-B270-4149B4066E32.jpeg (309.1 KiB) Visad 1817 gånger
1E32CD1A-8122-4655-8C0C-BEE0DA5536C4.jpeg
1E32CD1A-8122-4655-8C0C-BEE0DA5536C4.jpeg (270.62 KiB) Visad 1817 gånger
Däremot så blev ja lite osäker hur ja ska göra, inser att 240 bara har 4:1 i utväxling och de blir nog väldigt tungt utan servo. Kan nog flytta om fästet lite så de blir lite mer utväxling. Samtidigt vore de rätt smidigt med ett färdigt pedalställ med fästen för cylindrar och allt 😕 iof så kanske ja rymmer ett servo på andra sidan de har ja inte kollat!

Pedalstället jag har är även för wirekoppling så måste bygga om även för de.
Tänker att ja flyttar upp pedalen och förlänger den så dom blir jämnlånga. Dock lite osäker på vad man ska sikta på för utväxling? 5:1 räcker de? 😕

Fixade även till ett grovhugget hål i torpeden, nu fattas bara lite finlir!
C9C60952-AD9E-484D-879A-B4A06A7D88F4.jpeg
C9C60952-AD9E-484D-879A-B4A06A7D88F4.jpeg (345.34 KiB) Visad 1817 gånger
Användarvisningsbild
J_Nilsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis nov 24, 2015 12:46 pm
Ort: Hagfors/Värmland

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av J_Nilsson »

Coolt projekt!
Och stort tack för tipset om "växellådslyften". Har samma typ av billyft och har klurat på om man skulle göra sig nån typ av saxlyft för växellåda.
Inte värt att tänka när det finns färdigt som inte kostar mer.
Markus skrev: fre mar 18, 2022 8:06 pm Joo de va tum även där!
Har beställt bultar så verkar lösa sig! Lite osäker på själva konans utformning på huvudet men kanske är samma på tum och metriskt.

Bultarna borde komma nästa vecka redan!

Sökte efter nån låglyftande växellådslyft i och med att de kommer bli en del pusslande men hittade ingen.
Snubblade då över denna som var rätt vettig i pris så borde göra livet lite lättare!

https://www.24mx.se/crosstillbehor/cros ... 432-copy-2
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Hur låg (eller hög, kanske...) är den "växellådslyften" i lägsta läget, med hjul på?

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

therealpinto skrev: ons apr 06, 2022 9:25 am Hur låg (eller hög, kanske...) är den "växellådslyften" i lägsta läget, med hjul på?

Gustaf
Med hjulen på är den i lägsta läget 31cm över golvet!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Tack, lite högt för min lyft kanske då...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar