Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev: fre dec 03, 2021 2:13 pm jag snabb tvätta blocket sen mäta jag upp loppen och de va ganska lika alla cylindrar med ca 6mm på grenrörssidan sen ca 5mm frammåt och bakåt sen 4 mm mot kamaxel sidan. 3.9mm va minsta måttet jag såg på 4 cylinder.

mvh jens
Så bra, tackar!
Då är de grönt ljus och borra till 92mm?
Har du hunnit söka i reservdelslådorna hur de ser ut med kolvar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir rätt tunt på 3.9mm sidan om man tar bort 1.55mm till där men det är tjockt på den viktiga trust sidan men jag ska fundera lite på det och mäta ett annat block jag har minne om att det fins tjockväggigare block men mins inte siffrorna?

man kan försjuta borrningen lite mot grenrörsidan typ 0.5mm?

ska klura lite.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag mätte lite snabbt på fredde vit pv blocket som är borrat överdim 0.02" eller nått sånt? de va mer jämt med som tunnast 4.7 och kring 5 mm i snitt.

jag tror vi letar upp en bättre stomme.

mvh jens
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Ja de verkar ju inte va mycket att spara på den där motorn ja köpte!
Får hålla koll efter nya annonser!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har nog nått bättre block
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jens du får söka i förråden och se va som går skramla ihop!

Ikväll blev de att ta tag i nästa huvudvärk nu när snön kommit!
La vantarna på en 1987as Trapper som svärfar köpte ny.
Har dock stått bortglömd utomhus så den var i behov av lite kärlek!
C5AD614A-3370-45F6-A25A-81EEFE256AEC.jpeg
C5AD614A-3370-45F6-A25A-81EEFE256AEC.jpeg (160.11 KiB) Visad 1913 gånger
Dynan hade börjar dubbla som odlingslåda!
3FF16D29-B5F6-48F3-A73A-6B746F0CCDC2.jpeg
3FF16D29-B5F6-48F3-A73A-6B746F0CCDC2.jpeg (197.92 KiB) Visad 1913 gånger
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Sen så upptäckte ja att tunneln även lämnade lite att önska, men en riktig yxlagning med en precisionsbockming av Jonas så är den snart ihop! Fick dock slut på gas till migen och kände mig inte så tig-sugen!
0BF3474E-F6F5-4443-A486-1A37181BB81A.jpeg
C6302E47-B11E-4565-8FDE-7B40A3F49EF7.jpeg
384375CB-BD33-4B55-BF50-D4B5B0E601EB.jpeg
384375CB-BD33-4B55-BF50-D4B5B0E601EB.jpeg (417.07 KiB) Visad 1912 gånger
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jag har börjat lite smått med nästa version!
Tanken är alltså en b20 med en BMW-låda bakom.
Blev ett svänghjul för 240mm lamell från Kyrk Motorsport och köpte mig en tryckplatta från KL och en organisk lamell som hördes stå pall för 570nm.
Ska se om ja kan få hjälp att provtrycka den för att se hur pass bra den verkar!
147A933E-AA16-48E7-9AD1-A9379C48387B.jpeg
147A933E-AA16-48E7-9AD1-A9379C48387B.jpeg (349.22 KiB) Visad 1708 gånger
29561974-84F3-452C-8AF2-9D881C9C70DE.jpeg
29561974-84F3-452C-8AF2-9D881C9C70DE.jpeg (321.43 KiB) Visad 1708 gånger
Får se om ja bygger om och triggar från svänghjulet nu när de finns möjlighet!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

De börjar va hög tid att ta och köra igång med vinterns bestyr!
Har kommit så långt att ja köpt på mig lite stål för att kunna bygga ett nytt grenrör och insug för en lite rivigare turbo i samband med byte till en B20.
Klev på lite föräldraledig nu också så får se om de kanske går att lura grabben att de visst är skoj att se på när man grejar me bilen 😊

Var på jakt efter några väggfästen till längdskidorna för att som inte skulle rasa varenda gång man passerade bilen. Varvade internet men hittade Inga vettiga så köpte mig äntligen den där 3d-skrivaren man funderat på hur man skulle kunna motivera! Provade en liten 20x20x20 kub för att justera in den och måste säga att precisionen överraskade!
0E9294E9-C090-498E-B8A2-D9B58C20DFD4.jpeg
0E9294E9-C090-498E-B8A2-D9B58C20DFD4.jpeg (174.23 KiB) Visad 1497 gånger
Ritade mig ett fäste och vips tre timmar senare så satt de på plats!
4A6FC2F4-B418-4F3A-AE9D-90E1863CB5DE.jpeg
353801AC-A89E-4FDC-A22C-B9E1D32F4A62.jpeg
353801AC-A89E-4FDC-A22C-B9E1D32F4A62.jpeg (162.24 KiB) Visad 1497 gånger
Nu gäller de bara att hitta på nått mer användningsområde!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Nu är de dags att ta tag i de här på allvar!
Införskaffat mig en mytomspunnen b20bottendel som borde vara de som behövs för att få PVn att sträcka ut ordentligt Har suttit i en viss senapsgul 142a tidigare, Jens du kanske kan berätta lite mer om den?
Tanken är sen en rätt enkel topp, nytt insug och grenrör samt en hx35a som andningshjälp!
Ingen som råkar sitta på en i bra skick innan jag slår till på en ny?
6D792C8C-4D09-4C91-B40A-BC80EF341C85.jpeg
6D792C8C-4D09-4C91-B40A-BC80EF341C85.jpeg (452.41 KiB) Visad 1377 gånger
Smidda mahlekolvar, 90,5 i borr, borrat med stressplatta och o-ringat.
M-stakar, ståldrev till kammen.
Kammen slipad av Nisse Hedlund, boa 5 insug och boa 6 avgas, 116grader nockvinkel.
Anpassade stötstånget i CrMo och Volvo original lyftare.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Ersviken »

Lät som en rätt våldsam kam! :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska ställa insugs nocken på ca 108 grader samt öka kompan rätt ordäntligt så ser vi hur det går men kan nog fungera rätt bra med det nya PS grenröret annars får vi byta senare.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Ersviken skrev: fre feb 11, 2022 7:07 am Lät som en rätt våldsam kam! :)
Den borde va lite rivigare än A-kammen som ja kör me nu! 😊
Precis som Jens säger så hoppas vi på att de kan bli bra och i värsta fall får vi byta! Men för att få lite register så är tanken att kunna varva 8000 i varje fall!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Stämmer det att nockvinkeln är 116 grader?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Thunderbo1t skrev: lör feb 12, 2022 10:25 pm Stämmer det att nockvinkeln är 116 grader?
Som jag förstod det!
Jens kanske kan säga några ord om kammen när han ser det här 😊
Skriv svar