Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Snyggt👍
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Trubbis »

Helt rätt beslut att få ihop den och få köra! Det blir så mycket roligare att greja sen också :D
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Skam den som ger sig men nu är den redo för inkörning av kamaxeln och sedan en provtur, för att få köra i sommar så skrotade ja planerna på HX40in och ett nytt insug utan monterade det gamla och kinesturbon 😊
IMG_7624.jpeg
IMG_7624.jpeg (426.1 KiB) Visad 3200 gånger
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 937
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Hur har det gått? Har du fått kört något?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Jodå den går faktiskt än :)

Satte ihop den nya b20in med de gamla insuget och grenröret bara för att få köra.
Körde den i bänken hos Mattias och efter en del strul så blev de 250hästar och 300nm.
Insugets långa runners och konstiga utformning skapade en hel del konstiga pulser så fick mappa på spjälläge.
IMG_7628.jpeg
IMG_7628.jpeg (410.88 KiB) Visad 2835 gånger
IMG_7634.jpeg
IMG_7634.jpeg (71.79 KiB) Visad 2835 gånger
Hade problem med att min 3d-printade gasrulle bråkade så gjorde en ny som låste över muttern så nu glider den inte efter längre
IMG_7635.jpeg
IMG_7635.jpeg (385.75 KiB) Visad 2835 gånger
Efter bromsningen har ja också monterat en Intercooler.
IMG_7728.jpeg
Gjorde även en helt onödig tratt in till turbon, alltid retar de någon! :hey:
IMG_7729.jpeg
IMG_7729.jpeg (280.52 KiB) Visad 2835 gånger
Nästa sak blir att se över tanken, bränslepumpen ja har nu orkar inte med mer effekt så tänkte använda den för att fylla en catchtank med en större pump.
Har även problem att den vill suga luft om man har typ halv tank eller mindre så de blir två flugor i en smäll! :thumbright:
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Trubbis »

Schysst tratt! 😁
Blir nog bra med en catchtank. Jag har en extern 240 pump på 142an, suger från originalpickupen och matar en catch med en walbro 225 inuti. Aldrig haft problem med låg nivå i tanken 😄
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har börjat lite smått med vinterns bravader, har inte så stora planer men tanken är
- nytt grenrör för HX40in.
- nytt insug
- nytt soppasystem
- nytt avgassystem

Borde inte vara orimligt!
Började lite smått att fundera på insuget, har sett en del som kör 3d-printade insug, dock med cross-flow-toppar där inte avgasportens strålningsvärme är så påtaglig.
Men bara för skoj skull så ritade ja ett som ja sedan provade skriva ut.
Tror ja ska prova göra första delen i stål sen silikonslang över till ett i plast faktiskt 😊
IMG_7765.jpeg
IMG_7765.jpeg (193.81 KiB) Visad 1317 gånger

Sedan började ja nu ikväll på grenröret lite, de är lite trångt och hade svårt att bestämma mig för hur de skulle se ut så gjorde de enkelt för mig att prova sig fram även där.
Får se hur de blir eller om ja tänker om igen!
IMG_7957.jpeg
IMG_7957.jpeg (435.91 KiB) Visad 1317 gånger
IMG_7958.jpeg
IMG_7958.jpeg (396.94 KiB) Visad 1317 gånger
All feedback tas tacksamt emot 😊
fulsnut
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av fulsnut »

Det där såg riktigt fint ut. :thumbright:

Kul att du har dragit 1-4 och 2-3 på höjden med skrivaren.

Hur långa är primärrören?

Väntar själv på att metallpulverskrivare kanske kommer på en prisnivå för vanliga dödliga.

Gaston
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 259
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Hasse Bus »

Jädrar va coolt.
3D skrivare går att använda till mycket, form för att gjuta aluminiuminsug t.ex.........
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1090
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Ja jäkligt coolt insug och 3D skrivare är ju något man borde skaffa/lära sig använda.

Tyckte jag läste någonstans att man hellre bör ha ingången på plenumet på änden istf mitt på? Kanske är hårklyverier.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har varit ute nån sväng och byggt lite mer pussel, sjukt smidigt sätt ändå jämfört me att tänka och sen börja kapa stålböjar 😊

Ja måste få turbon i de området den är nu för att den ska rymmas och har svårt att få jämna längder på alla runners.
På vilket sätt påverkar det?
IMG_7970.jpeg
IMG_7970.jpeg (441.83 KiB) Visad 1099 gånger
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1090
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Skulle vara en "dåligt" flödande design, har nått minne av att det var Erland här på forumet som nämnde det i samband med ett B230F insug, ett B20F insug ser mer ut som det "teoretiskt bättre insuget" med spjället på gaveln. Jag förmedlar bara det jag läst, jag har ingen djupare kunskap i insugsdesign.
Ibland får man använda sig av det som passar, får plats och fungerar tillräckligt bra, samt ibland även för det ser coolt ut istället för det optimala :-D
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 937
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Kul att se vad det går att göra med en 3D skrivare.
Skulle varit kul att gjuta av insuget i aluminium.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Nu var de grenrörets olika längder som ja mest tänkte, blir som sagt rätt stor längdskillnad mellan ettan och fyrans cylindrar jämfört med 2an och 3an.
Vad har de för betydelse?
IMG_7970.jpeg
IMG_7970.jpeg (441.83 KiB) Visad 963 gånger
När de gäller insuget och spjällplacering så har ja till viss del kopierat detta plenum från Honda, ser nu när ja läser att dom till och med säger de ska vara bättre 😊
IMG_7971.jpeg
IMG_7971.jpeg (290.27 KiB) Visad 963 gånger
https://www.evasivemotorsports.com/stor ... -k-series/
The Ultra Race Centerfeed Plenum has been designed to further improve airflow and reduce lean conditions associated with side-fed manifolds, by moving the throttle body forward and centering it above all intake ports.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1090
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Ja det är antagligen dumt att jämföra med ett 230F insug som i princip saknar plenum med något som har ett bra utformat plenum. Å andra sidan bör man ha bakhuvudet att "allt nytt är bättre" när det ska säljas nya produkter, lite som med CD skiva och Spotify, klart sämre ljudkvalitet med Spotify, men det duger för det är så enkelt och bekvämt, bara för det är nytt är det inte bättre på alla vis, ahh det haltade en del men men :lol:
Skriv svar