Volvo PV 544 Turbo
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Snyggt
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Helt rätt beslut att få ihop den och få köra! Det blir så mycket roligare att greja sen också 

Ludvig Lyttbacka
Skam den som ger sig men nu är den redo för inkörning av kamaxeln och sedan en provtur, för att få köra i sommar så skrotade ja planerna på HX40in och ett nytt insug utan monterade det gamla och kinesturbon
- blackadder
- Forumsberoende
Hur har det gått? Har du fått kört något?
Jodå den går faktiskt än
Satte ihop den nya b20in med de gamla insuget och grenröret bara för att få köra.
Körde den i bänken hos Mattias och efter en del strul så blev de 250hästar och 300nm.
Insugets långa runners och konstiga utformning skapade en hel del konstiga pulser så fick mappa på spjälläge. Hade problem med att min 3d-printade gasrulle bråkade så gjorde en ny som låste över muttern så nu glider den inte efter längre Efter bromsningen har ja också monterat en Intercooler. Gjorde även en helt onödig tratt in till turbon, alltid retar de någon!
Nästa sak blir att se över tanken, bränslepumpen ja har nu orkar inte med mer effekt så tänkte använda den för att fylla en catchtank med en större pump.
Har även problem att den vill suga luft om man har typ halv tank eller mindre så de blir två flugor i en smäll!

Satte ihop den nya b20in med de gamla insuget och grenröret bara för att få köra.
Körde den i bänken hos Mattias och efter en del strul så blev de 250hästar och 300nm.
Insugets långa runners och konstiga utformning skapade en hel del konstiga pulser så fick mappa på spjälläge. Hade problem med att min 3d-printade gasrulle bråkade så gjorde en ny som låste över muttern så nu glider den inte efter längre Efter bromsningen har ja också monterat en Intercooler. Gjorde även en helt onödig tratt in till turbon, alltid retar de någon!

Har även problem att den vill suga luft om man har typ halv tank eller mindre så de blir två flugor i en smäll!

Schysst tratt!
Blir nog bra med en catchtank. Jag har en extern 240 pump på 142an, suger från originalpickupen och matar en catch med en walbro 225 inuti. Aldrig haft problem med låg nivå i tanken
Blir nog bra med en catchtank. Jag har en extern 240 pump på 142an, suger från originalpickupen och matar en catch med en walbro 225 inuti. Aldrig haft problem med låg nivå i tanken
Ludvig Lyttbacka
Har börjat lite smått med vinterns bravader, har inte så stora planer men tanken är
- nytt grenrör för HX40in.
- nytt insug
- nytt soppasystem
- nytt avgassystem
Borde inte vara orimligt!
Började lite smått att fundera på insuget, har sett en del som kör 3d-printade insug, dock med cross-flow-toppar där inte avgasportens strålningsvärme är så påtaglig.
Men bara för skoj skull så ritade ja ett som ja sedan provade skriva ut.
Tror ja ska prova göra första delen i stål sen silikonslang över till ett i plast faktiskt
Sedan började ja nu ikväll på grenröret lite, de är lite trångt och hade svårt att bestämma mig för hur de skulle se ut så gjorde de enkelt för mig att prova sig fram även där.
Får se hur de blir eller om ja tänker om igen! All feedback tas tacksamt emot
- nytt grenrör för HX40in.
- nytt insug
- nytt soppasystem
- nytt avgassystem
Borde inte vara orimligt!
Började lite smått att fundera på insuget, har sett en del som kör 3d-printade insug, dock med cross-flow-toppar där inte avgasportens strålningsvärme är så påtaglig.
Men bara för skoj skull så ritade ja ett som ja sedan provade skriva ut.
Tror ja ska prova göra första delen i stål sen silikonslang över till ett i plast faktiskt
Sedan började ja nu ikväll på grenröret lite, de är lite trångt och hade svårt att bestämma mig för hur de skulle se ut så gjorde de enkelt för mig att prova sig fram även där.
Får se hur de blir eller om ja tänker om igen! All feedback tas tacksamt emot
Det där såg riktigt fint ut.
Kul att du har dragit 1-4 och 2-3 på höjden med skrivaren.
Hur långa är primärrören?
Väntar själv på att metallpulverskrivare kanske kommer på en prisnivå för vanliga dödliga.
Gaston

Kul att du har dragit 1-4 och 2-3 på höjden med skrivaren.
Hur långa är primärrören?
Väntar själv på att metallpulverskrivare kanske kommer på en prisnivå för vanliga dödliga.
Gaston
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jädrar va coolt.
3D skrivare går att använda till mycket, form för att gjuta aluminiuminsug t.ex.........
3D skrivare går att använda till mycket, form för att gjuta aluminiuminsug t.ex.........
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
-
- Forumsberoende
Ja jäkligt coolt insug och 3D skrivare är ju något man borde skaffa/lära sig använda.
Tyckte jag läste någonstans att man hellre bör ha ingången på plenumet på änden istf mitt på? Kanske är hårklyverier.
Tyckte jag läste någonstans att man hellre bör ha ingången på plenumet på änden istf mitt på? Kanske är hårklyverier.
Har varit ute nån sväng och byggt lite mer pussel, sjukt smidigt sätt ändå jämfört me att tänka och sen börja kapa stålböjar
Ja måste få turbon i de området den är nu för att den ska rymmas och har svårt att få jämna längder på alla runners.
På vilket sätt påverkar det?
Ja måste få turbon i de området den är nu för att den ska rymmas och har svårt att få jämna längder på alla runners.
På vilket sätt påverkar det?
-
- Forumsberoende
Skulle vara en "dåligt" flödande design, har nått minne av att det var Erland här på forumet som nämnde det i samband med ett B230F insug, ett B20F insug ser mer ut som det "teoretiskt bättre insuget" med spjället på gaveln. Jag förmedlar bara det jag läst, jag har ingen djupare kunskap i insugsdesign.
Ibland får man använda sig av det som passar, får plats och fungerar tillräckligt bra, samt ibland även för det ser coolt ut istället för det optimala
Ibland får man använda sig av det som passar, får plats och fungerar tillräckligt bra, samt ibland även för det ser coolt ut istället för det optimala

- blackadder
- Forumsberoende
Kul att se vad det går att göra med en 3D skrivare.
Skulle varit kul att gjuta av insuget i aluminium.
Skulle varit kul att gjuta av insuget i aluminium.
Nu var de grenrörets olika längder som ja mest tänkte, blir som sagt rätt stor längdskillnad mellan ettan och fyrans cylindrar jämfört med 2an och 3an.
Vad har de för betydelse? När de gäller insuget och spjällplacering så har ja till viss del kopierat detta plenum från Honda, ser nu när ja läser att dom till och med säger de ska vara bättre
https://www.evasivemotorsports.com/stor ... -k-series/
The Ultra Race Centerfeed Plenum has been designed to further improve airflow and reduce lean conditions associated with side-fed manifolds, by moving the throttle body forward and centering it above all intake ports.
Vad har de för betydelse? När de gäller insuget och spjällplacering så har ja till viss del kopierat detta plenum från Honda, ser nu när ja läser att dom till och med säger de ska vara bättre
The Ultra Race Centerfeed Plenum has been designed to further improve airflow and reduce lean conditions associated with side-fed manifolds, by moving the throttle body forward and centering it above all intake ports.
-
- Forumsberoende
Ja det är antagligen dumt att jämföra med ett 230F insug som i princip saknar plenum med något som har ett bra utformat plenum. Å andra sidan bör man ha bakhuvudet att "allt nytt är bättre" när det ska säljas nya produkter, lite som med CD skiva och Spotify, klart sämre ljudkvalitet med Spotify, men det duger för det är så enkelt och bekvämt, bara för det är nytt är det inte bättre på alla vis, ahh det haltade en del men men