Volvo PV 544 Turbo
Volvo PV 544 Turbo
Hej på er!
Nu när man har flyttat till Sävar för några år sedan så blev det ju mer eller mindre tvunget att se till att få ett återfall. Kändes som fel att inte åka turbobil här helt enkelt!
Objektet blev en Volvo PV 544 från -65 som köptes ny av min mormor och morfar.
Varit lite renoverad genom åren och sedan ja köpte den 2014 så har de mest återställts så den gått att använda till lite allt möjligt, med b18 och zenith fallförgasare!
Började dumheterna med att köpa en insugs/grenrörsfläns av Jens G och tänkte bygga ett insug som lånade designen av original luftrenare, tänkte de kunde va lite skojigt!
Köpte sen en riktig fortåkarturbo (eller?) från Maxpeedingrods. En t3/t4 hybrid, landade på hiskeliga 1200kr, helt sjukt hur de kan gå till?
Turbon är nog inte alls så bra i storlek, Ladder kommer rätt sent men skonar ju iof drivlinan.
Kompressor
Trim: 55
Inducer: 50.5 mm
Exducer: 76 mm
A/R: 0.5
Avgas
Trim:73
Inducer: 65.5 mm
Exducer: 55.9 mm
A/R: 0.63
Yxade dit en oljeretur i tråget lite käckt på sne.
Fick ihop ett insug/grenrör och kom över en b20topp av Roger B som ja använde för att provtrycka. Verkade till sist fått de tätt trots de va ett år år sedan man viftat med en MIG-pickadoll!
Hade lite primitiva metoder för att få till en turbofläns!
Byggde först en egen fuelrail av ett hydraulrör men de läckte som en vattenspridare.
FILMKLIPP - Läckan
Köpte sedan ett ämne från KL och fick de fräst å gångat!
FILMKLIPP - Full fräs
Blev också ett triggerhjul som Jonas (zeke varg) hjälpte mig centrera på originalmremhjul, fixade sen ett triggerfäste från de ursprungliga generatorfästena i blocket. Triggern blev från en Ford.
Fungerar då bra upp till 6000rpm.
Ville att bilen ändå skulle kunna tas för en orginalare så bestämde mig för att bygga nytt 2,5” avgas fram till bakaxeln med en cutout som öppnar på laddtryck och/eller spjällläge, byggde en liten vakuumburk för att få bättre kontroll. Efter de så fortsätter original avgas och ljuddämpare ut under kofångaren bak.
Sen för att få ordning på allt ihop så blev det att köpa ett maxxecu street av Mattias på Sävar Motor och koppla ihop allt. Gick över förväntan och bilen klev igång rätt fort!
Byggde om orginal fördelarfäste så ja fick dit en wastefirespole, fungerar fint och oljepumpen går då än!
För att inte behöva sabba inredningen med diverse mätare så blev de att köpa en billig surfplatta på netonnet och köra RealDash på den, har lite finlir kvar me soppa- och oljetryck som inte riktigt vill visas och sedan lite fix för att få till laddningen av plattan via OTG-kabeln.
Hängde bara fast den i originalradiohålen i en nackstödshållare.
FILMKLIPP - RealDash
Laddar just nu 0.9 och efter att ha ”monterat” en parweldspole så drar den iväg rätt bra! 165orna slirade mest bara innan!
Nästa steg är att fixa en kontakt till en macventil så jag kan få igång laddtrycksstyrningen. Original A-kamaxeln lämnar ju en del att önska så tänkte fejka känslan av en vassare kam med att rampa upp laddtryck på varv helt enkelt i brist på rolig topp/kam!
Sen känns de som att bromsarna lämnar lite att önska, vore skoj med skivor fram. Ett bilbälte vore inte heller så tokigt!
Nån som har tips på frambromsar? Äre amazon som gäller eller finns de fler alternativ?
Någon som har tips på trepunktsbälte?
Nu när man har flyttat till Sävar för några år sedan så blev det ju mer eller mindre tvunget att se till att få ett återfall. Kändes som fel att inte åka turbobil här helt enkelt!
Objektet blev en Volvo PV 544 från -65 som köptes ny av min mormor och morfar.
Varit lite renoverad genom åren och sedan ja köpte den 2014 så har de mest återställts så den gått att använda till lite allt möjligt, med b18 och zenith fallförgasare!
Började dumheterna med att köpa en insugs/grenrörsfläns av Jens G och tänkte bygga ett insug som lånade designen av original luftrenare, tänkte de kunde va lite skojigt!
Köpte sen en riktig fortåkarturbo (eller?) från Maxpeedingrods. En t3/t4 hybrid, landade på hiskeliga 1200kr, helt sjukt hur de kan gå till?
Turbon är nog inte alls så bra i storlek, Ladder kommer rätt sent men skonar ju iof drivlinan.
Kompressor
Trim: 55
Inducer: 50.5 mm
Exducer: 76 mm
A/R: 0.5
Avgas
Trim:73
Inducer: 65.5 mm
Exducer: 55.9 mm
A/R: 0.63
Yxade dit en oljeretur i tråget lite käckt på sne.
Fick ihop ett insug/grenrör och kom över en b20topp av Roger B som ja använde för att provtrycka. Verkade till sist fått de tätt trots de va ett år år sedan man viftat med en MIG-pickadoll!
Hade lite primitiva metoder för att få till en turbofläns!
Byggde först en egen fuelrail av ett hydraulrör men de läckte som en vattenspridare.
FILMKLIPP - Läckan
Köpte sedan ett ämne från KL och fick de fräst å gångat!
FILMKLIPP - Full fräs
Blev också ett triggerhjul som Jonas (zeke varg) hjälpte mig centrera på originalmremhjul, fixade sen ett triggerfäste från de ursprungliga generatorfästena i blocket. Triggern blev från en Ford.
Fungerar då bra upp till 6000rpm.
Ville att bilen ändå skulle kunna tas för en orginalare så bestämde mig för att bygga nytt 2,5” avgas fram till bakaxeln med en cutout som öppnar på laddtryck och/eller spjällläge, byggde en liten vakuumburk för att få bättre kontroll. Efter de så fortsätter original avgas och ljuddämpare ut under kofångaren bak.
Sen för att få ordning på allt ihop så blev det att köpa ett maxxecu street av Mattias på Sävar Motor och koppla ihop allt. Gick över förväntan och bilen klev igång rätt fort!
Byggde om orginal fördelarfäste så ja fick dit en wastefirespole, fungerar fint och oljepumpen går då än!
För att inte behöva sabba inredningen med diverse mätare så blev de att köpa en billig surfplatta på netonnet och köra RealDash på den, har lite finlir kvar me soppa- och oljetryck som inte riktigt vill visas och sedan lite fix för att få till laddningen av plattan via OTG-kabeln.
Hängde bara fast den i originalradiohålen i en nackstödshållare.
FILMKLIPP - RealDash
Laddar just nu 0.9 och efter att ha ”monterat” en parweldspole så drar den iväg rätt bra! 165orna slirade mest bara innan!
Nästa steg är att fixa en kontakt till en macventil så jag kan få igång laddtrycksstyrningen. Original A-kamaxeln lämnar ju en del att önska så tänkte fejka känslan av en vassare kam med att rampa upp laddtryck på varv helt enkelt i brist på rolig topp/kam!
Sen känns de som att bromsarna lämnar lite att önska, vore skoj med skivor fram. Ett bilbälte vore inte heller så tokigt!
Nån som har tips på frambromsar? Äre amazon som gäller eller finns de fler alternativ?
Någon som har tips på trepunktsbälte?
Re: Volvo PV 544 Turbo
Riktigt skojigt projekt! Gillar insuget skarpt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: Volvo PV 544 Turbo
Men kan den börna?
Re: Volvo PV 544 Turbo
Tack tack!thomass skrev:Riktigt skojigt projekt! Gillar insuget skarpt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har satt ihop de för att se att de höll, så har inte satt dit locket från luftburken än. Ser ut så här nu!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Volvo PV 544 Turbo
De är faktiskt lite oklart, sägs de ska gå men finns de inte dokumenterat så lär de ju inte va helt säkert! Som du tjatat så borde du snart få se!Steve skrev:Men kan den börna?
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Alltid kul med PV
Fränt insug
NXJ
Fränt insug
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Volvo PV 544 Turbo
Tack tack!* * * NXJ * * * skrev:Alltid kul med PV
Fränt insug
NXJ
Du som är inne i svängen, hur har du löst frambromsar och bälten?
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo PV 544 Turbo
Riktigt kul projekt!
Fräck idé med luftburken.
/Peter
Fräck idé med luftburken.
/Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo PV 544 Turbo
+1 på luftburksidéen!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Snyggt!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Du har inte kvar gamla bakaxeln till din PV? Tror Markus kan behöva en uppgraderingfredde_vit_pv skrev:Snyggt!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Jo faktiskt,men den är inte helt "plug and play" Det sitter inga vettiga övre stag på en originalkaross
Re: Volvo PV 544 Turbo
Delikat:) Blir nog Sävars trevligaste och användbara turbo kärra. Vi har ju en tendens att gå överstyr i byn annars.
Jonas Sandström SÄVAR
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har kikat lite på att stoppa in en 1031 från en 240, vad är de för något du har över?fredde_vit_pv skrev:Jo faktiskt,men den är inte helt "plug and play" Det sitter inga vettiga övre stag på en originalkaross
Tänkte att de kanske kunde gå använda original undre armar och sen bygga ett fäste på toppen av nya bakaxeln för att använda samma infästning som de är på PV-axeln.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Haha ja vet inte de ja! Men har då hunnit köra upp tre tankar nu så börjar snart va utsorterad. Lite finlir med kallstarten och accpump kvar bara!zeke varg skrev:Delikat:) Blir nog Sävars trevligaste och användbara turbo kärra. Vi har ju en tendens att gå överstyr i byn annars.