Sida 12 av 18

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tor okt 21, 2021 8:30 pm
av Markus
Har stökat in PVn i sitt vinterhörn i garaget nu och fått upp den på lyften!
Får se om snön kommer nu eller om man hinner köra mer med den!
Var tvungen skrota min sidepipe om jag vill kunna ha den på lyften så får bygga om avgassystemet lite!
71DC0124-B627-432C-9671-8A03760B2791.jpeg
71DC0124-B627-432C-9671-8A03760B2791.jpeg (373.02 KiB) Visad 2151 gånger

Näst på listan blir att passa in de nya hjulen och sen börja spåna på b20in.

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: mån nov 15, 2021 10:27 pm
av Markus
Nu har jag börjat spåna vad som blir av i vinter!
Har monterat upp min b20 i motorstativet, blir att börja riva isär den för att se hur den ser ut, om de är nått att utgå från!
BB8BDBE2-A260-4D97-98A8-B09A9DCCA78A.jpeg
Blir att se om svänghjulet går att rädda, kanske skulle ha börjat med att blästra och sen se om man skulle svarvat av de lite?

Nån som minns något om tryckplattor till en sån här raritet?
Hittade två alternativ på KL men förstår inte vad som skiljer förutom priset?

385nm - 1900kr
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fo ... ghjul.html

390nm - 3700kr
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa ... 215mm.html

780kg - 1050kr
https://folkraceshop.se/tryckplatta-volvo-b23

Är en ett original och resten kopior?

Tanken var väl att landa nån stans där kring 350nm.
Sedan en getrag 260 bakom!

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: sön nov 21, 2021 4:53 pm
av Markus
Drömmarna om en b20 blev lite lätt grusade 😕 får se hur jag gör nu!
7C500AB9-12E4-446F-83C2-481A6D97F67C.jpeg

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: sön nov 21, 2021 5:00 pm
av David Ingvarsson
Standard borr? Jens kan väl mäta upp cylinderväggarna så dom inte ätits upp sen är de bara att borra på :twisted:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: sön nov 21, 2021 9:42 pm
av Markus
Jo de är standardborr!
Är lite osäker på hur mycket ja tänkte kosta på jämfört med att lägga dom pengarna på en annan motor istället!

Visst att de vore enkelt me en b20 för då passar allt runt om kring. Men samtidigt känns de svårmotiverat att lägga allt för mycket tid och pengar på den jämfört med att köra med en b230 eller kanske en ännu större motor för den delen.

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: sön nov 21, 2021 10:37 pm
av Trubbis
Trist med rosten!

Förstår dilemmat, men som åskådare kan jag bara säga att det är väldigt roligt att läsa om ett bygge med en b20 :D :thumbright:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: mån nov 22, 2021 12:06 am
av David Ingvarsson
Markus skrev: sön nov 21, 2021 9:42 pm Jo de är standardborr!
Är lite osäker på hur mycket ja tänkte kosta på jämfört med att lägga dom pengarna på en annan motor istället!

Visst att de vore enkelt me en b20 för då passar allt runt om kring. Men samtidigt känns de svårmotiverat att lägga allt för mycket tid och pengar på den jämfört med att köra med en b230 eller kanske en ännu större motor för den delen.
Tycker de behöver kapas i grejer ändå jag. Någon vettig växellåda får man inte in i kardantunneln och ska man göra det riktigt bra för luften runt trattarna på förgasarna så får man börja bygga om/bygga bort innerskärm och forma om motorhuven. Det kanske är enklare om man bygger turbo och insprutning? Men en b230 bultar du ju fast lika enkelt som en b20 väl, då behöver man ju bara h-profilare sen känner man sig odödlig hehe. Det roliga med b20 är väl att det är lite mer utmanande och inte så vanligt längre. Spännande vilket du än väljer, pv-trådarna här på sävar är fräna trådar :thumbright:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: mån nov 22, 2021 5:14 pm
av Jens Gustavsson
jag sponsrar ett bättre b20 block! jag hör av mig

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: mån nov 22, 2021 9:57 pm
av Markus
Än har ja inte gett upp hoppet om en vass B20, vi får se hur bara!

Gårdagens besvikelse när locket åkte av resulterade att ja släckte lyset och beställde hämtpizza till resten av familjen, mest för de inte skulle lysa igenom att ja än en gång kastat pengar på skrot 😉

Såhär såg toppen ut!
0C565C64-917A-4050-845F-FB30100C6436.jpeg
Efter lite telefonterapi med Jens så tändes hoppet!
Hur som helst så gjorde ja ett ryck ikväll, började med att konstatera att de vatten som var i motorn var väldigt glykolhaltigt så inget borde då fryst sönder!

Sen rev ja lös veven, vad tycks?
5311AF09-F364-4624-B390-772902B09A11.jpeg
DADD565D-ED77-473E-937D-0717C9B1667A.jpeg
DADD565D-ED77-473E-937D-0717C9B1667A.jpeg (439.21 KiB) Visad 1375 gånger
Därefter åkte kolvarna ut, 1-3 gick ut utan nån extrem övertalning, några välriktade slag me gummiklubba än fick dom att åka ur.
4ans behövde mer övertalning, så pass mycket övertalning att den inte överlevde utdrivningen 😂
Bilder kommer i nästa inlägg!

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: mån nov 22, 2021 9:58 pm
av Markus
Efter lite rengöring ser loppen ut såhär. Kanske kan de bli nått av de här ändå!
40B9E651-541B-47EE-A03D-BC43407EFD2B.jpeg
40B9E651-541B-47EE-A03D-BC43407EFD2B.jpeg (367.76 KiB) Visad 1375 gånger
37519634-C96F-414C-8F93-962DE6B1B942.jpeg
Ska överlägga me expertisen här i byn så får vi se vad de blir härnäst!

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tis nov 23, 2021 12:43 pm
av mattias
Någon överdim borr på det där så är det bara åka väl!?

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tis nov 23, 2021 5:18 pm
av Jens Gustavsson
du kan låna min cylinder mätare så ser du hur sliten den är. oftast behöver en B20 borras dock.

mvh jens

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: tis nov 23, 2021 6:28 pm
av Steve
Måste ju ändå vara rätt välskött när tvåan är renast :hey:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: ons nov 24, 2021 9:39 pm
av Markus
Jens ska hjälpa mig mäta upp blocket och sen blir de borrning om de ser bra ut!
Tanken är 92mm med b21 kolvar så de finns hopp om en vass b20 än!

Re: Volvo PV 544 Turbo

Postat: fre dec 03, 2021 2:13 pm
av Jens Gustavsson
jag snabb tvätta blocket sen mäta jag upp loppen och de va ganska lika alla cylindrar med ca 6mm på grenrörssidan sen ca 5mm frammåt och bakåt sen 4 mm mot kamaxel sidan. 3.9mm va minsta måttet jag såg på 4 cylinder.

mvh jens