BMW E36 Sedan M104 3.2L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Varit lite tyst, men hänt saker i bakgrunden, byggt klart Växellådsfäste och monterat nya kuddar. Hade ingen balk eller något alls så fick bygga allt... =)

I grunden är det iaf 40x6 plattjärn som allt bygger på, varit lite dålig på att ta bilder, men har iaf lite prover i cad (FEM) där jag testar hållfastheten och hur mycket fästet rör sig vid specifik belastning...

Mest för att det är kul :)

Fästet i sig ska ju inte ta upp någon extremkraft men är ju kul om det håller :)

Gjorde iaf FEM med 1500N punktlast på längsta hävarmen på fästet, på det faktiska fästet så har jag dubbla armar så dubbelt så stabilt ;) Samt att bussningen gör att kontaktytan blir betydligt mer utbredd :)

kom fram till att det kommer röra sig cirka 0.4mm vid punktlast på 1500n iaf vid längsta hävarm. Så cirka 0.2mm då för mitt fäste på bilen :thumbright:

Bild

Bild

Ser ju brutalt ut på bilden, men är för att du ska få en uppfattning för hur den rör sig, inte hur mycket. 0.4mm ger inte mycket bild av deformation.

Bild
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Så ja, hänt en hel del men varit dålig med kameran..

Har iaf gjort klart fäste till växellådan och styrlänkage för Samsonas spaken :D

Rysligt fina lägen med denna spak :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Fick tag i ett par stadiga pallbockar så man kan skruva i ngn vettig höjd.. är ursprungligen till en traktor skulle jag gissa :P

Bild

Fått beställt övre stagen till bakvagn samt alla bussningar till hela bakvagn! Så blir att plocka ner bakvagn och göra allt på en gång, lägga igen och förstärka samt ta bort överflödigt material från E38 infästningarna. Ville vänta med detta så att jag kunde ha diffen monterad när jag tog referenspunkter till motorfästen osv! =)

url=https://www.bildtagg.se/bild/k8p5rxvxqt78op9mg1mpcl9f]Bild[/url]




Fick även tag på en grenrörssats till rätt kurs i helgen!

Bild

Vagspolarna har kommit! Tycker inte om idén om wastedspark så var en självklarhet att byta till vag spolar, sen försvinner begränsningen med effekten som man har på org spolarna :)

Bild



Bild

Fått tag på en mallig turbo! Borg Warner Sx467 T4 med Schwitzer kompressor hus, effektspann på 400-900hp, jag bygger för att kunna bänka runt 650whp.. :)
Kommer mest troligt få dimensionera ner avgashuset något för att få det att lira bra, samt mot SFRO och då bilen skall köras på gata så kommer jag köra en helt annan turbo setup iom att jag landar på max effekt på runt 320hk vid regbess för att hålla mig inom ramarna.

Även spridarna har kommit, men inte hunnit hämta dom vart Bosch motorsport 1300cc

Bild

Har även Beställt delar för att kunna bygga klart det mesta men lär ta lite tid då allt det importeras för att hålla nere priserna, Wastegate 60mm, Mac solenoid 3-ports, Alu-kylare modellspecifik + fläkt, ALU-intercooler + fläktar, tryckrör med silikon slang, silikonslang i överflöd till kylare och värmepaket samt även ett kitt med allt som behövs för att dra oljereturen osv från turbon.

Vart en dyr månad, men nu börjar det kännas som att det drar ihop sig.. är förbrukningsvaror lite klämmor ngn nippel här och var samt insug kvar för att kunna starta motor med turbo :mrgreen:

sen har man ju säkerligen glömt något, men så är det ju alltid... ;)
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Hänt lite mer i veckan! :)

Börjat med lite smått för att kunna provstarta motor, iom att jag plockade motorn själv på självplock så har jag ju inga garantier på att den fungerar... :) dock bra pris ;)
Tog den ur en E320 som det gått växellådsras på.

Så planen är nu att göra klart bränslesystemet, koppla in allt med spridare, BTR, pumpar osv samt dra elen till pumparna med relä osv.. så jag kan kolla så allt är tätt samt rensa systemet från skit, blir alltid lite damm osv när man kapar av ändarna på PTFE-slangen.

Bild

Fuelrail med nya spridarna :D

Bild

Något trevligare att titta under huven nu :thumbright:

Bild

Om jag inte nämnt det tidigare så är hela bränslesystemet an-8 med PTFE från pumpar till fuelrail, förutom en bit under karossen där jag kommer köra alu-rör med an-8 ändar.

Bild

gjort "klart" fästena till catch och Bränslefilter 3mm till catch, 6mm till filter iom att flitren "svävar"

Bild

ungefär såhär kommer det se ut :D
Gjorde även om fästena till fuelcellen, så nu står hela cellen på en stålram ist för att vila på "öronen" :) dåligt med bilder på det dock....


Bild

Hade helt glömt Oljekyl, men nu är det med beställt, 15-radig med fläkt. Kommer köra fläktar på allt, inklusive intercooler :mrgreen:
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Dåligt med uppdateringar, känner inte riktigt att jag hinner med samt att det är mitt första bygge många svetsfogar som man inte är nöjd med osv ;) Men har iaf Bokat bänktid i Juli och givetvis ska bilen vara körbar då och "klar" i ett fas1 utförande iaf.
Men va har hänt?
-bränslesystem är 99% klart ska bara trycktestas, blev alurör underkaross för att få ner slangmängden samt lite möjlighet till avledning av värme.
-grenrör är klart (byggde eget)
-Avgassystem är klart och målat 3"
-Downpipe är klart 4"
-Gå igenom motor och montera 12.9 bult i topp samt ny toppacking (victor R) klart
-Ratt och snapoff klart
-bygga om golvet för att få upp avgassystem, klart
-Monterat nytt mindre avgashus på turbo, klart
-Ny generator (160A) samt nya fästen gjorda så den sitter nu där ac-kompressor sitter org, vilket innebär mycket kortare multirem och inga grejer på avgassidan av blocket.
-svetsat om org tråg och oljepump, gjort. detta lämna jag dock bort. Behärskar inte ALU TIG och har ej tillgång.
-Målat ventilkåpa
-Gjutformar till Kolfiber plenumet är 60% klart, har gjort första gjutningen blev bra men drog sönder formen så håller på och skriver ut en ny, blir som ett rör som då gjuts i 2 delar sen gjuts ihop. Kommer gjuta in trattar med utstick från plenum, lika diameter som org insugsfläns vilket gör att jag bara kan skarva på plenumet på org flänsen med typ silikonslang och klämmor. Spjällhus 3" från en Mustang (mekaniskt)
-Monterat nya framvagnen T-parts +85, den breddar alltså 85mm per sida, får se om det räcker annars blir det spacers med, är viktigt att behålla en geometri som gör att chassiet går att hantera såväl på bana som på sladd, olika inställningar givetvis men framvagnen måste vara bredare än bak :)
-fått hem koppling/svänghjul skivor runtom osv :)


Sen har man väll gjort 100 små saker som jag glömt, men det rör på sig iaf och ska bli kul nu när det går närmre och närmre mot en provstart av motorn.

Nu ligger 100% fokus på att svetsa det sista i motorutrymmet, var tvungen att kapa lite för att rymma grenrör och turbo. sen i med motor igen, denna gång med svänghjul och koppling osv, så jag slipper ta ut den igen :)

Sedan börja dra elen och montera kylare IC och insug :) Sedan kring utrustsningen så som WG, dumpventil och vacuum.

kommer lite bilder iaf :)

Framvagn :D Väntar på plattorna till fjäderben där av cambern på bilden.. :)

Som sagt lite svetsjobb i kaross innan jag he i motorn igen :)

Får se om bredden räcker när jag får mina nya skärmar, blir glasfiber stötar fram och bak, sidokjolar och skärmar. är ett GTR kit :) Bild på ungefär hur det kommer se ut, kommer dock köra utan vinge, möjligtvis att jag gjuter en egen typ E46 CSL look alike senare.

Bild

Bild

Bild

Bild


Iom att jag kommer göra "sidepipe" blev det lite flödesdödare mot slutet, kör största ljuddämparen jag kunde hitta så den går nästan förbi där röret sen ska gå ut. Viktigt att hålla ner nivåerna lite =) visst trevligt med motorljud, men det ska låta bra med, inte bara högt... :D


Bild

Nya avgashuset från Turboservice, gamla till höger.

Bild

Liten bild på ormboet som är lite lite ombyggt nu för att få det lite tightare, har tyvärr inte möjlighet att trycktesta men har provat med T-röd och det verkar tätt iaf =D

Bild

Generator placering

Bild

Kolfibertratt härdar i sina gjutformar, iom handuppläggning så gör jag gjutformar hane + hona med ca 3-4 mm mellan rum beroende på tjocklek på detalj. detta för att säkra en stark detalj utan luft och glipor mellan vävlagren.

Bild

Första delen till plenumet, detta är stycket som kommer vara riktad mot flänsen, körde upp härdningen på lite för högtemp så formen vart lite mjuk, men får duga till en första produkt.. Ska ändå borra hål längs med hela denna sidan.. går alltid göra ett nytt :D Formarna har jag ju kvar.

Bild
Bild
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Kort update
Insuget börjar närma sig en slutprodukt, ska slipas och gjutas ihop samt gjuta dit fästet för spjällhus.

Grenrör klart och lindat

El till spridare samt spolar klart

kylsystem klart

Fästen till IC klara, vart en ny IC som är smalare så den rymms mellan rambenen.. cellpaketet är 500x350 4.5"

E39 540i fläkten var sopor så vart en Spal "värsting" tryckande som passar i fläktkåpan från 540in då denna var perfekt storlek :D Sparar mycket tid på att slippa gjuta/ 3d-printa en ny :D

Fästen osv för fläktenär klart men hade glömt ta bilder på det :doh:

Lämnat iväg avgashuset för svetsa utgång till WG, såfort insuget är klart kan jag börja dra tryckrören! :D

Juste, motorn har varit isär med, ny toppackning och 12.9 bult

Koppling och svänghjul monterat så nu ska jag inte behöva ur med motorn nå mer, returen från turbo kan jag göra med motorn i, får ner tråget tillräckligt nu när det vart pickupp fram :)

Bild

Bild

Bild
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Länge sen man uppdaterade något, Men bilen har varit ihop och höll cirka 2 mil, hade problem med Bromsar som låg på och vart less. Boxerade den till garaget och bara för att de kan va bra kollade jag oljan och den såg då ut som en metallic lack. Rev motorn och hittade att 2 kolvar såg ut så här på kjolen, bara på ena sidan av kolven dock..
IMG_20211104_120014[1995].jpg
IMG_20211104_120014[1995].jpg (231.85 KiB) Visad 1853 gånger
Tyvärr satt jag aldrig logg på olje tryck givetvis så kan inte kika det i efterhand, men bilen gick bra i garget osv och hade bra oljetryck då... så mest troligt oljetrycksproblem när den brukades på "riktigt"

Jag hade köpt lös ett stort M104 projekt av en i Piteå så hade en halvsmidd motor liggandes och en org. Vart att bygga en helsmidd av den halvsmidda :shock:
IMG_20220511_185921[1992].jpg
IMG_20220511_185921[1992].jpg (236.52 KiB) Visad 1853 gånger
Så motorn som sitter i bilen nu:
Mercedes M104 3.0 liters block Borrat till 3.2 kolvar (90mm) toppdeckat, ca 1mm squish
Arp-bult överallt det går
Dp smidda Kolvar 0.60 och 0.90 mm ringgap
3.2l vev balanserad med kopplig, svänghjul orginal lagerspel
ACM H-profil
Stödgördel
Toppen är planad och alla ventiler inslipade
Supertech Dubbla ventil fjädrar med titan retainers
Enem Kammar
Mekaniska tryckare från BJ teknik
Athena C topp packning
Ross Performance Gold svängningsdämpare


Kan väll säga att det minst sagt spårade ur rejält...
har köpt grejer för att nu köra torrsump istället och byggt ett tråg för det. Ska bygga fäste för pumpen sen måtta och fara på Specma så dom får pressa alla slangar.
IMG_20220615_133654[1994].jpg
IMG_20220615_133654[1994].jpg (231.4 KiB) Visad 1853 gånger
Är nojigt att starta denna maskinen, nu blir det dyrt på riktigt om man gjort något knasigt :roll:
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Vart knas så vart tvungen göra det till 2 inlägg..

Har iaf öve byggt nytt grenrör och downpipe!

de gammla var ganska tungt och svetsarna under all kritik, även om man ff har mycket att lära :whistle:
Snapchat-1233333729[1985].jpg
Snapchat-1233333729[1985].jpg (87.88 KiB) Visad 1852 gånger
IMG_20220703_214912[1986].jpg
IMG_20220703_214912[1986].jpg (410.9 KiB) Visad 1852 gånger
cropades.juer.2.jpg
cropades.juer.2.jpg (320.03 KiB) Visad 1852 gånger
Ska se till att Torrsumpen fungerar 100% nu så nästa projekt blir att bygga ett fäste till den som sitter 100%, smidiga är ju att det går driva den med borrmaskin så man vet det finns oljetryck, innan man provstartar motorn =)
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Fått lite små jobb gjort..



Nytt remhjul till oljepumpen så det går börja måtta :P
IMG_20220806_162714[2001].jpg
IMG_20220806_162714[2001].jpg (251.76 KiB) Visad 1816 gånger
IMG_20220806_162615[2004].jpg
IMG_20220806_162615[2004].jpg (238.33 KiB) Visad 1816 gånger
Svetsat avgas från WG, blir enklaste sättet nu för att spara tid ;) ( På kort sikt iaf ;) )
IMG_20220806_162641[2002].jpg
IMG_20220806_162641[2002].jpg (231.01 KiB) Visad 1816 gånger
Börjar komma överens med tigen, men har svårt att hålla nere värmen i tunnare gods :x

Någon som har tips? har testat sänka amp, men blir bara motsatt effekt att jag behöver värma längre ist och får ännu mer värme spridning, kör 8as kopp nu och 1.6 röd elektrod iom tunt gods.
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Skar ut 8mm alu platta för vatten pump, har flyttat bak kylaren i baksätet och skurit ur det för att få bak vikt och mer utrymme fram. så blir elpump och an16. kommer köra alu rör från brandvägg till torped sen slang mellan motor och torped samt slang mellan pump och kylare baktill.
IMG_20220806_162627[2003].jpg
IMG_20220806_162627[2003].jpg (233.62 KiB) Visad 1816 gånger


Har även hunnit med 1v semester nere i skåne där jag fick nys på en saab 4 runt Falun trakten så hämtade den påvägen hem :roll:

Helsmidd maskin som var bromsad till 809 WNM hos PPF,helt vid gjord topp med vassa kammar större ventiler osv.
IMG_20220725_072047[1984].jpg
IMG_20220725_072047[1984].jpg (277.25 KiB) Visad 1816 gånger
Tanken är att denna ska in en en Toyota Celica Gen 6 som jag hittade "billigt" självklart då med RWD. Blir dock senare prioritering.
Iom att bmwn spårat ur helt så blir denna motsatsen, orginal look med lagom mos och rwd, inredning kvar osv! =)

Bild på hur Celican skulle kunna se ut iaf ;)
nd1txpnhj7t41.jpg
nd1txpnhj7t41.jpg (141.44 KiB) Visad 1816 gånger
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L

Inlägg av Sakarias Liden »

Gått långsamt i garaget, byggt "klart" det mekaniska och startat bilen, dock med något lågt oljetryck..
ca 3bar på 1300rpm och kall. saknas cirka en bar. jämföt med tex Mårten stangberg, testade varva till 2000rpm och det följer alldeles för sakta ska ligga på nästan 5bar på 2K rpm. Se tabell från Mercedes. och om jag förstått det rätt så är dom som effektivast runt 0.5 DR och bör ej snurra över 5k RPM.
329922270_738069651031818_3703170896355124719_n.jpg
329922270_738069651031818_3703170896355124719_n.jpg (48.72 KiB) Visad 1388 gånger
Så Jag testade dreva om pumpen, befintlig DR var 0.5 och skulle bli cirka 0.68 med ett 28t drev ist för 38t. har 19t på veven.
Så satt mig och ritade lite!
331368072_1462885874249979_5544072428148041419_n.jpg
331368072_1462885874249979_5544072428148041419_n.jpg (67.49 KiB) Visad 1388 gånger
Givetvis varvar jag inte med plastdrev men det höll på starten och testade upp till 2000 rpm. fick cirka 0.3bar men ja det räcker inte så kommit fram till att trycksteget är för litet. Eftersom weaver brothers lagt ner så blir det en ny pump. Hittade en Auto verdi Nascar pump i landet, med något överdim trycksteg men det gå lösa med div överströmmare och drev iaf! Så väntar nu på att få hem den så jag kan svarva hylsor för att kunna svetsa an-koppel då dom har nå special BMRS kopplingar man pressar direkt på slang.
Screenshot 2023-02-16 123505.jpg
Screenshot 2023-02-16 123505.jpg (128.59 KiB) Visad 1388 gånger
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L

Inlägg av Sakarias Liden »

Sen har jag även testa 997.2 hjulen! bara en 3d-printad adapter atm dock :roll:
329705084_1436414303557395_2234984569324595293_n.jpg
329705084_1436414303557395_2234984569324595293_n.jpg (305.58 KiB) Visad 1388 gånger
328681156_2192480137614086_1010930700643431398_n.jpg
328681156_2192480137614086_1010930700643431398_n.jpg (138.88 KiB) Visad 1388 gånger
330873744_3348029495459512_5873584380305926215_n.jpg
330873744_3348029495459512_5873584380305926215_n.jpg (145.94 KiB) Visad 1388 gånger
Den kommer bli rå!! :angryfire:
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L

Inlägg av Sakarias Liden »

Lite osäker på bakvagnen contra framvagn, som det ser ut nu så kommer den ju inte ha några problem att styra in iaf.. dock går det inte flytta in hjulen fram något direkt, har ca 10mm till fjäderbenet fram. Kanske att man flippar banorna på fälgen bak så hjulet kommer ut eller spacer...
330853284_1362083511295971_4858596891205836540_n.jpg
330853284_1362083511295971_4858596891205836540_n.jpg (129.42 KiB) Visad 1388 gånger
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L

Inlägg av Sakarias Liden »

nästan klar med ersättningen av baksäte, galet fula svetsar tur det ska slipas :whistle:

börjat gjuta lite men väntar på mer plast som är beställd!

Fick efter många försök tag på en svarv jag kunde låna iaf, så fått gjort alla hyslor till nya torrsumpspumpen, då nascarpumparna har specialkoppel..

Ska svetsas rör på änden sen dras lämpligt och svetsa jic hane, så jag kan använda samma slang som med tidigare pump.
Bilagor
333691774_508888264742368_536933958772335159_n.jpg
333691774_508888264742368_536933958772335159_n.jpg (277.03 KiB) Visad 1225 gånger
333084172_902167970985329_4379892873581316726_n.jpg
333084172_902167970985329_4379892873581316726_n.jpg (141.18 KiB) Visad 1225 gånger
333676342_554299856801207_8072092236040842111_n.jpg
333676342_554299856801207_8072092236040842111_n.jpg (332.67 KiB) Visad 1225 gånger
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L

Inlägg av Sakarias Liden »

Och torrisen
Bilagor
332625097_1206361383326833_8943498329856398143_n.jpg
332625097_1206361383326833_8943498329856398143_n.jpg (102.17 KiB) Visad 1225 gånger
333558356_895280528355812_1608616798305083386_n.jpg
333558356_895280528355812_1608616798305083386_n.jpg (187.41 KiB) Visad 1225 gånger
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L

Inlägg av Sakarias Liden »

Fått hem HTD 8M autoverdi pulley 42t och punktat upp första röret, oroa er inte kommer "tiga" ihop det så svetsen inte bygger :wink:

Fördelen nu blir att alla jic/an koppel inte spänns på samma ställe och det blir mycket enklare att komma åt dom! =D Nackdelen blir ju att alla rör och hylsor är i stål så blir onödigt tungt men, saknar resurser och kontakter för att göra det i alu atm..
Funderar även på att dra an12 på trycksida nu, alltså mellan pumpen och blocket.. Men filtren är fortfarande an-10 så....
334883743_104644112551581_8017280449559827100_n.jpg
334883743_104644112551581_8017280449559827100_n.jpg (95.55 KiB) Visad 1080 gånger
Sakarias Lidén
Skriv svar