BMW E36 Sedan M104 3.2L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

@Makeba

Stämmer som du säger! är 215 eller 220 får kolla upp det mer noga när det blir aktuellt för diffbroms, viktigast att den är krallig :)

Tack! :D
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Nu är det inte långt kvar tills skolprojektet ska vara klart och e36 kan få mer kärlek.. liten bild på bakvingen ej bearbetad yta dock... kommer tyvärr inte hinnas med inom projektetsramar. Förvänta er en hel del kolfiber på e36an :hey: :hey:

Bild
:thumbright: :thumbright:
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Sommaren är över! tyvärr inte hunnit med mycket i garaget då jag jobbat hela sommaren och prioriterat annat!

Dock så är bakvagnen klar och jag har fått hem coilsen! :shock: :shock:

Så tog ett ryck idag och monterade coilsen, var tvungen att kapa lite i tornen bak iom att jag inte kör separat fjäder och dämpare. Kommer biler på det när jag rivit ner bakvagnen, ska svetsa igen allt och montera diffen. Blir enklare att ta upp och ner bakvagn med den i.

Var riktigt kul att se bilen på egna ben för första gången i min ägo! :D

Nästa del blir att bygga tråg har ritat en Fläns nu som en polare ska få fräsa ut åt mig :) Iom e36 och M104 så måste jag ha sumpen bak...

Har beställt nya motorkuddar med så jag kan bygga fästen och provmontera motor. :mrgreen: :mrgreen:


kommer lite bilder nedan :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Gick snabbt att få motorkuddarna! :D

tror dessa blir lagom stumma, sen ett plus är ju att dom såg ruskigt bra ut :hey:

Bild

Provmonterade medans jag ändå var i garaget

Bild

Bild

Sedan vart Flänsen "klar" har skrivit ut den med 3d-skrivaren för att få en hum om passningen, lite justering innan den går till tillverkning!

Bild

De korrigerade bitarna är på G, jobbigt tillfredsställande att se en 3d-skrivare printa :hey: :hey:

Bild
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Flänsen kommen äntligen :mrgreen:

Börjat kapa och svetsa lite ska försöka få ihop tråget denna veckan, gäller bara att plåten inte tar slut.

Bild

Bild
Sakarias Lidén
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av stefanfloden »

Snyggt! 3d-printa prototyper är grymt smidigt :)
Men skruva fast flänsen på motorn när du svetsar, så kommer den slå sig mycket mindre :thumbright:
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

@stefanfloden Jo precis punktar bara i flänsen nu :) Ska spännas upp när jag lägger helsvets mot fläns.
Dock lär flänsen behöva planslipas sen med :)
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Liten update hur det ser ut med delar för att kunna starta och provköra bilen NA...

Har handlats en hel del i sommar men väntar på mycket.. iom 12-16 veckors leveranstid på mycket..

Men skivor runtom är på g! DBA 360mm slitsade skivor fram och ebc 324mm slitsade och borrade bak, tänkte köra med org belägg till en början, känns inte som högsta prio iom att dom redan finns :) Hade jag inte haft några alls hade jag köpt riktiga belägg direkt.
Bild
Bild

När det kommer till Bränsle sidan så byta jag till mig en 40l fuelcell, sen har jag beställt en NUKE catchtank som mina aem e85 pumpar passar direkt i! Bränsleslang ca 11m och massor av AN8-kopplingar är med beställt PTFE givetvis och kopplingar för e85, inte helt ovanligt att det köps fel an-kopplingar och då kommer det inte hålla länge med sprit.. :( :( Kommer köra en externpump mellan och det blev en Walbro gsl392. Det som saknas på bränsle sidan vad jag kan komma på är bränsletrycksregulator och spridare, fuelrail har jag :thumbright:
Även fått tag på 2st rejäla bränslefilter :D
Bild
Bild
Bild

I samma veva som jag beställde kopplingskitt så vart det ett MAXXECU Sport, kommer dra elen själv.
Kopplingskittet består av, sachs 765 tryckplatta, Tenaci svänghjul, Tenaci backplate och 4puckad ofjädrad sinterlamell specad för 800nm. Är koppling och bromsskivorna som kanske kommer runt jul.. :doh:

Bild

Sen även inhandlats lite små saker :)
Samsonas spakställ
Bild
Nankang NS2-R semislicks, dessa endast för jag behövde kunna låna fälgarna medans jag lackade brukisens.. sen var det bra kampanj så kunde lika bra köpa semislicks direkt. Tanken att köra dom fälgarna+däck på gatan :P Blir annat när man ska åka lite brett :hihi: :hihi:
Bild


Tror det var det mesta iaf! Vart mycket jobb i sommar för att ha råd med allt, men ska man bli klar med bilen någon gång så får man se till att jobba mycket när man kan, speciellt som student :roll:
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Efter många om och men så fick jag tråget så det sitter fint runt framvagnsbalk.

Inte, svetsat klart men tillräckligt för att kunna hinka dit motor och bygga motorfästen :D

Så fick lite gjort ikväll, monterat växellådan och passat in motorn, kvar att bulta upp låda mot diff så det blir linjärt och fint :D

LÄNKTEXT
Bild


Ska bak en bit till, gärna nästan kloss emot torped, finns utrymme på tråget med att skjuta bak ca 8-10cm innan förhöjningen till oljepump kommer.. :)

LÄNKTEXT
Bild


LÄNKTEXT
Bild
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Såja!

Motor på plats och motorfästen 1.0 klara.. lär ju kanske bli några små justeringar när väl allt kommer på plats... Men har man ansträngt sig nog så kanske man slipper ;)

Iom att org har så långa distanser på fäste så vart org bultar för långa.. få åka på swedol och Köpa kortare 12.9 bult :)

Ni kan vara lugna har låda osv på domkraft så ligger inte så mycket kraft på motorfästena...

Jag har ju en hel del träning kvar med svetsen, både va det gäller inställningar och användande... Har iaf investerat i Argontub nu så nu ser man iaf något jämfört med flussen... :D

Kommer lite bilder nedan! :D

Bild

Lär inte vara några problem att rymma en turbo där! ;)

Sen ska generatorn flyttas över på insugssidan! går rykten om att Mini cooper generator passar i ac kompressors org fäste, bara å flytta över remhjulet! :)

Bild

Bild

Nu blir nästa projekt växellådsbalken, har bussningar på ingång! :)
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

Såja hänt lite i bakänden, Fått ditt "lådan" som fuelcell och catch skall sitta i, väntar på lite grejer för att kunna montera allt med slang osv :) Ska helsvetsa lådan idag och snygga till :thumbright:

Bild

Professionellt utskurna hockeypuckar som bussningar ;)

Bild
Sakarias Lidén
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av therealpinto »

Tänk på att fuelcellen ska stå med stöd under hela tanken, dvs den ska inte monteras med någon sorts gummikuddar eller liknande som bara vilar på "öronen". En full tank är tung, öronen håller inte i längden. Jag ser inte heller någon anledning att montera tanken gummiupphängd.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

@therealpinto Okey! Gör om gör rätt då! :)
Sakarias Lidén
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av therealpinto »

:-)

Enklare nu än sedan...det handlar nog mest om att ordna en yta under tanken, ta bort gummiduttarna och ordna metallband över tanken som håller ned den.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO

Inlägg av Sakarias Liden »

@therealpinto Jo precis! :D tack för hjälpen!

Jo tänker man gör ett kryss med 2x2 profiler under, sen montera stum !
Sakarias Lidén
Skriv svar