Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L SFRO
Postat: fre nov 20, 2020 1:02 am
Varit lite tyst, men hänt saker i bakgrunden, byggt klart Växellådsfäste och monterat nya kuddar. Hade ingen balk eller något alls så fick bygga allt... =)
I grunden är det iaf 40x6 plattjärn som allt bygger på, varit lite dålig på att ta bilder, men har iaf lite prover i cad (FEM) där jag testar hållfastheten och hur mycket fästet rör sig vid specifik belastning...
Mest för att det är kul
Fästet i sig ska ju inte ta upp någon extremkraft men är ju kul om det håller
Gjorde iaf FEM med 1500N punktlast på längsta hävarmen på fästet, på det faktiska fästet så har jag dubbla armar så dubbelt så stabilt Samt att bussningen gör att kontaktytan blir betydligt mer utbredd
kom fram till att det kommer röra sig cirka 0.4mm vid punktlast på 1500n iaf vid längsta hävarm. Så cirka 0.2mm då för mitt fäste på bilen
Ser ju brutalt ut på bilden, men är för att du ska få en uppfattning för hur den rör sig, inte hur mycket. 0.4mm ger inte mycket bild av deformation.
I grunden är det iaf 40x6 plattjärn som allt bygger på, varit lite dålig på att ta bilder, men har iaf lite prover i cad (FEM) där jag testar hållfastheten och hur mycket fästet rör sig vid specifik belastning...
Mest för att det är kul
Fästet i sig ska ju inte ta upp någon extremkraft men är ju kul om det håller
Gjorde iaf FEM med 1500N punktlast på längsta hävarmen på fästet, på det faktiska fästet så har jag dubbla armar så dubbelt så stabilt Samt att bussningen gör att kontaktytan blir betydligt mer utbredd
kom fram till att det kommer röra sig cirka 0.4mm vid punktlast på 1500n iaf vid längsta hävarm. Så cirka 0.2mm då för mitt fäste på bilen
Ser ju brutalt ut på bilden, men är för att du ska få en uppfattning för hur den rör sig, inte hur mycket. 0.4mm ger inte mycket bild av deformation.