Volvo Amazon , banbil
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön maj 31, 2020 7:58 pm
Volvo Amazon , banbil
Antagligen en klassisk fråga men jag hittar inge bra svar.
Håller på att bygga om en amazon. Tanken är att kunna få den regbesiktad som ombyggt fordon och köra till och på bandagar.
Är jäkligt kluven när det kommer till framvagnen. Jag gillar det faktum att det är dubbla a armar men jag ogillar skarpt styrsnäckan.
Tanken var att ta en framvagn från 740/940 för att undvika bumpsteer och kunna få till coils. Spårvidden var till en början bara ett plus då jag tycker att amazonen är lite smal dock vart det inte så bra i praktiken se bild.
Så är det någon som vet hur man får till en mer precis styrning på orginalframvagn eller vet nån annan framvagn från en modernare bil som går att använda?
https://www.bildtagg.se/bild/18rxddsru8jqyra3jvl5lf'
Håller på att bygga om en amazon. Tanken är att kunna få den regbesiktad som ombyggt fordon och köra till och på bandagar.
Är jäkligt kluven när det kommer till framvagnen. Jag gillar det faktum att det är dubbla a armar men jag ogillar skarpt styrsnäckan.
Tanken var att ta en framvagn från 740/940 för att undvika bumpsteer och kunna få till coils. Spårvidden var till en början bara ett plus då jag tycker att amazonen är lite smal dock vart det inte så bra i praktiken se bild.
Så är det någon som vet hur man får till en mer precis styrning på orginalframvagn eller vet nån annan framvagn från en modernare bil som går att använda?
https://www.bildtagg.se/bild/18rxddsru8jqyra3jvl5lf'
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo Amazon , banbil
Jag har besiktat ett PV-bygge med Ascona/Manta framvagn, det är en rätt smutt lösning och en bra grundgeometri. Jag har för mig att Marcus med Amazonkombin och BMW V8 kör den framvagnen?
McPherson blir lite bökigt att få till i en bil som inte är byggt för det från början, och kuggstång på original framvagn är också klurigt om det ska bli riktigt bra. Så att byta hela framvagnen är absolut rätt tänkt enligt mig.
Vill du ha något modernare, titta på Maxda MX5/Miata eller RX8. De bilarna kan ju donera även bakvagn om du vill köra delat. Båda har riktigt fina grundgeometrier.
Gustaf
McPherson blir lite bökigt att få till i en bil som inte är byggt för det från början, och kuggstång på original framvagn är också klurigt om det ska bli riktigt bra. Så att byta hela framvagnen är absolut rätt tänkt enligt mig.
Vill du ha något modernare, titta på Maxda MX5/Miata eller RX8. De bilarna kan ju donera även bakvagn om du vill köra delat. Båda har riktigt fina grundgeometrier.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo Amazon , banbil
Även lätt att hitta korta styrväxlar till ascona b
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Volvo Amazon , banbil
Thed_J har också det http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... n&start=45therealpinto skrev:Jag har besiktat ett PV-bygge med Ascona/Manta framvagn, det är en rätt smutt lösning och en bra grundgeometri. Jag har för mig att Marcus med Amazonkombin och BMW V8 kör den framvagnen?
Gustaf
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön maj 31, 2020 7:58 pm
Re: Volvo Amazon , banbil
Det hade varit väldigt smutt. Nackdelen är att dom inte är så lätta att hitta. Miata framvagn hade varit spännande men då blir det en hel del kapande i subframe och (jag tror det va dig gustaf jag mailade med förut) det va inte så fördelaktigt om jag skulle ha det som ombyggt fordon istället för amatörbygge.
Re: Volvo Amazon , banbil
Inte så lätt att att hitta Ascona framvagn?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo Amazon , banbil
Jag minns inte att jag svarat på sådana frågor men generellt sett går det oftast bra att bygga om rambenen för ny framvagn, så länge man håller sig till "bygga om" och inte "kapa bort helt och bygga nya i fyrkantsprofil". Lite beroende på hur mycket annat man ändrar då men så länge merparten av golvet och stommen i övrigt är original kan man göra rätt mycket inom ramen för ombyggt fordon.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön maj 31, 2020 7:58 pm
Re: Volvo Amazon , banbil
Vore evigt tacksam om du kunde peka mig i rätt riktningThe skrev:Inte så lätt att att hitta Ascona framvagn?
Re: Volvo Amazon , banbil
I min värld har Amazonen en bättre framvagn än Asconan. Kruxet är mest att alla bussningar i standardutförande är på tok för mjuka så länkarmarna rör sig för mycket. En styrsnäcka är inte sig ett problem heller. Inte om den är i bra skick och är rätt injusterad (utan glapp). Sen om länkarmarna är fräscha/förstärkta, om hjulvinklarna är korrekta och om alla bussningar är stumma (eller är bytta till ledlager/uniballs), så är det väl ingen dålig framvagn.
Använder man styrsnäcka så skall man ha den senare varianten med delad rattstång. Sen är det lika viktigt att hjälpstyrarmen på högersidan är fräsch, plus styrstagen, givetvis. En annan grej att fundera på är att styva upp plåten på ramänden som de är monterade i. Om styrsnäckan och hjälpstyrarmen inte sitter bomfast och stumt utan kan röra sig lite när man vridet på ratten så blir det inte bra. Och ju stummare bussningar man har desto mer stumt behöver styrsnäckan sitta.
142an har betydligt sämre anpassade längder på länkarmarna för att skapa understyrning när bilen kränger i kurvor - vilket också är precis vad som sker.
Använder man styrsnäcka så skall man ha den senare varianten med delad rattstång. Sen är det lika viktigt att hjälpstyrarmen på högersidan är fräsch, plus styrstagen, givetvis. En annan grej att fundera på är att styva upp plåten på ramänden som de är monterade i. Om styrsnäckan och hjälpstyrarmen inte sitter bomfast och stumt utan kan röra sig lite när man vridet på ratten så blir det inte bra. Och ju stummare bussningar man har desto mer stumt behöver styrsnäckan sitta.
142an har betydligt sämre anpassade längder på länkarmarna för att skapa understyrning när bilen kränger i kurvor - vilket också är precis vad som sker.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo Amazon , banbil
Jag tänkte också att Amazonens framvagn är bra.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo Amazon , banbil
Det var nog länge sedan jag mätte camberkompensation och liknande på en original Amazon.
Det är sant att snäcka i sig inte behöver vara ett stort problem men idag är det inte så lätt att hitta fräscha grejer. Har man dessutom ett motorbyte som gör det trångt med original styrning så tycker jag nog byte ofta är motiverat.
Gustaf
Det är sant att snäcka i sig inte behöver vara ett stort problem men idag är det inte så lätt att hitta fräscha grejer. Har man dessutom ett motorbyte som gör det trångt med original styrning så tycker jag nog byte ofta är motiverat.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo Amazon , banbil
Man kan ju skissa på att behålla lösningen en med parallellstag och använda en "audi-styrväxel" som påverkar det. Får givetvis byggas om en del men det är ett alternativ...
Camberkompensation bör kunna ökas genom att göra en Shelby-sänkning av övre bärarmen.
Camberkompensation bör kunna ökas genom att göra en Shelby-sänkning av övre bärarmen.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo Amazon , banbil
Utmaningen med "Audistyrväxel" brukar vara utrymmet i längsled. Det blir lätt trångt men visst kan det vara värt att titta på.
Det går absolut att göra Shelbysänkning, kanske flytta fästpunkterna bakåt och en massa annat. Av erfarenhet vet jag att ibland är det klokt att verkligen väga alla sådana ändringar mot att byta hela framvagnen.
Gustaf
Det går absolut att göra Shelbysänkning, kanske flytta fästpunkterna bakåt och en massa annat. Av erfarenhet vet jag att ibland är det klokt att verkligen väga alla sådana ändringar mot att byta hela framvagnen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo Amazon , banbil
vi kör volvo 140 framvagn med kuggstång och så har vi flyttat ned övre länkarmsfästet (40mm vill jag minnas) en såkallad "shelby drop". vi kör en Opel styrväxel, en sådan med fäste i mitten så har vi byggt en konsol som placerar inre kulleder. Men som nämndes så tar det mycket tid att få till det med kuggstång. extremt lång tid faktiskt. ska man köra 140 framvagn med kuggstång så verkar det som att den borde sitta bakom framaxeln. det är svårt att få till ackerman med styrväxeln framför(i alla fall på 140). har läst om många här på forumet och lite andra forum med folk som inte heller får till bumpsteer med den fram.
tycker du att den övre länkarmen är för kort eller? om man korrigerar vinkeln så får den en korrekt camberkurva. får den för mycket camber gain då eller?quattro skrev:I min värld har Amazonen en bättre framvagn än Asconan. Kruxet är mest att alla bussningar i standardutförande är på tok för mjuka så länkarmarna rör sig för mycket. En styrsnäcka är inte sig ett problem heller. Inte om den är i bra skick och är rätt injusterad (utan glapp). Sen om länkarmarna är fräscha/förstärkta, om hjulvinklarna är korrekta och om alla bussningar är stumma (eller är bytta till ledlager/uniballs), så är det väl ingen dålig framvagn.
Använder man styrsnäcka så skall man ha den senare varianten med delad rattstång. Sen är det lika viktigt att hjälpstyrarmen på högersidan är fräsch, plus styrstagen, givetvis. En annan grej att fundera på är att styva upp plåten på ramänden som de är monterade i. Om styrsnäckan och hjälpstyrarmen inte sitter bomfast och stumt utan kan röra sig lite när man vridet på ratten så blir det inte bra. Och ju stummare bussningar man har desto mer stumt behöver styrsnäckan sitta.
142an har betydligt sämre anpassade längder på länkarmarna för att skapa understyrning när bilen kränger i kurvor - vilket också är precis vad som sker.
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo Amazon , banbil
tycker du att den övre länkarmen är för kort eller? om man korrigerar vinkeln så får den en korrekt camberkurva. får den för mycket camber gain då eller?
Ja, det är ju huvudproblemet. Jag har inte tittat på hur camber gain påverkas av en annan vinkel. Självklart går framvagnen att förbättra men går den korta länkarmen fri från "stötdämpartornet" om man flyttar ner infästningen ?? Och hjulspindeln är ju anpassad efter länkarmarna genom att övre kulbulten är kraftigt inflyttad.
En medvetet utformad riktigt dålig design i syfte att skapa en viss typ av köregenskaper.
Ja, det är ju huvudproblemet. Jag har inte tittat på hur camber gain påverkas av en annan vinkel. Självklart går framvagnen att förbättra men går den korta länkarmen fri från "stötdämpartornet" om man flyttar ner infästningen ?? Och hjulspindeln är ju anpassad efter länkarmarna genom att övre kulbulten är kraftigt inflyttad.
En medvetet utformad riktigt dålig design i syfte att skapa en viss typ av köregenskaper.