Sida 2 av 2

Re: Volvo Amazon , banbil

Postat: mån jun 08, 2020 11:45 pm
av jompazx
quattro skrev:tycker du att den övre länkarmen är för kort eller? om man korrigerar vinkeln så får den en korrekt camberkurva. får den för mycket camber gain då eller?

Ja, det är ju huvudproblemet. Jag har inte tittat på hur camber gain påverkas av en annan vinkel. Självklart går framvagnen att förbättra men går den korta länkarmen fri från "stötdämpartornet" om man flyttar ner infästningen ?? Och hjulspindeln är ju anpassad efter länkarmarna genom att övre kulbulten är kraftigt inflyttad.

En medvetet utformad riktigt dålig design i syfte att skapa en viss typ av köregenskaper.
om man flyttar ner den som i mitt fall 40mm så går det fritt. den kommer lite max 3-5mm längre in, i min framvagn låg det säkert minst 8mm med schims för camberjusteringen, så man kommer helt enkelt undan med mindre schims. enligt vår bess-man är vinkeln det stora problemet, och att längderna är är förhållande vist bra. kraftigt inflyttad övre kulled? 7.5 graders KPI, ganska standard va? kulleden har även marginal från att bottna i sitt extremaste läge.

Re: Volvo Amazon , banbil

Postat: tis jun 09, 2020 12:27 pm
av therealpinto
Jag instämmer i att vinkeln på övre bärarmen är det stora problemet.

Kuggstång på 140 framvagn är lite trickigt. Jag har besiktat flera bilar med kuggstång framför (sätter man den bakom måste man ju ändra annat för att Ackermann ska bli rätt), både kortad 240 och olika Opel. Samtliga har blivit acceptabla i bump steer och Ackermann med lite justeringar, men de har också generellt sett suttit i bilar som haft mer av glidarkaraktär.

Det går ju förstås också bra att bygga en ny framvagnsbalk om man vill, och/eller nya bärarmar, till 140 spindlar och få riktigt bra geometri. Lite mer jobb dock...

Gustaf