Material cylinder foder

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Material cylinder foder

Inlägg av jompazx »

Hej, jag ska göra ett cylinderfoder. först tänkte jag göra det i 350 konstruktionsstål då jag kan komma över det lätt, men tänkte att det inte är särskilt lämpligt, inbillar mig i varje fall att det slits snabbt. foder brukar väl vara i gjutjärn? är det vanligt "grå järn" då? kan nämligen komma över en sådan bit, legeringen i fråga är SS0125, är den lämplig? Jag är glad om det håller i 20 timmar.

hur bearbetar man det bäst? tänkte bara köra med ett invändigt skär i svarven och sedan hena lite med biltema hen? funkar det bra? somsagt jag är glad om den går i 20 timmar.

vad är en lämplig passning för ett gjutjärnsfoder i aluminium cylinder?

motorn i fråga är en mycket enkel tvåtaktare.
mvh! Jonathan Hall
AqNilsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 27, 2017 11:47 pm

Re: Material cylinder foder

Inlägg av AqNilsson »

Är målet en enkel 2t motor så låter gråjärn och Biltema klosshon som en lämplig fullösning som sannolikt funkar så länge du får diametrar och kolvspel rätt.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Material cylinder foder

Inlägg av hauge »

det är inte så himla kinkigt om det är nodular iron (sfäriska kolpartiklar)(har ett svenskt) namn eller gråjärn.. där kolet är i form av små nålar om du inte är ute efter en massa livslängd. Nodular iron är MYCKET starkare i dragspänning. Det är det som oftast används i vevaxlar, hjulspindlar och bakaxelhus pga god gjutbarhet, kontra styrka.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Material cylinder foder

Inlägg av StefanM »

Annars sägs det att gamla avloppsrör fungerar bra.
Skriv svar