Dubbla Weber /Fajs 45 bestyckning med BB-lambda Acceleration

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Valle
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 12, 2020 3:35 pm

Dubbla Weber /Fajs 45 bestyckning med BB-lambda Acceleration

Inlägg av Valle »

Hej
Jag håller på att bestycka mina dubbla fajs 45'or på en Volvo B21 med KLR T5 Kam.
Jag provkör och mäter med AFR-värden med BB-lambda. Problemet jag har är att vid "vanlig" acceleration går den väldigt magert, ligger uppe runt 16 AFR
Men på tomgång och fullgas är jag nöjd. Tomgång 12.5-13, cruising 14.5 samt vid WOT Fullgas går den ner på 11, dvs ganska fett vilket är ok för mig.

Men jag är missnöjd med just den "vanliga" accelerationen när man kör iväg utan att trycka plattan i mattan och fullgas. Just på halvgasen går den lite för magert. Här ligger jag på runt 16 AFR.

Så min fråga är om det är ACC-munstycket, emulsionsrör eller lågfartsmunstycket jag ska justera för att få den fetare på just halvgas/acceleration ? Eller är svaret Ja på alla tre, haha
Eller är det normalt att motorn magrar på sig under själva accelerationsförfarandet ? Har läst någonstans att acc-munstycket ska hållas så litet som möjligt utan att motorn tvekar vid gaspådrag, allt annat över den storleken är bara waste av bränsle till ingen nytta/kraft !? Och just nu tvekar den inte vid pådraget, mest bara att jag ser värdena på mätaren och tänker att den kanske skulle må bra av mer soppa under accelerationen.

Nuvarande bestyckning på gasarna är:
Lågfartsmunstycke 55 F8
Huvudmunstycke 145
Luftmunstycke 180
Emulsionsrör F16
Accmunstycke 45
Halsring 36

Tacksam för svar. Jag vet mycket väl att bestyckning inte görs över internet utan genom mätning och individuellt på fordonet så jag förväntar mig egentligen inte ett svar på vilken storlek jag ska ha utan snarare vilket munstycke ni rekommenderar att jag mixtrar med för att få fetare blandning på acceleration. Kanske en dum fråga men är man novis så är man :)
Ett tag var jag inne på att byta till F9 Emulsionsrör enbart och se hur den går då, men jag tror F16 faktiskt är aningen fetare på låga varv än F9....varpå jag skrotade den ideén.
Saken är ju att den går lagom fett på både tomgång, cruising (lågfart) samt på WOT. Men just vid normal acceleration vid ivägkörning går den alldeles för magert, just under själva accelerationen.
Funderade ett tag även på bränsletillförseln var begränsad men skrotade även den ideén eftersom den får bra värden vid fullgas/WOT.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Dubbla Weber /Fajs 45 bestyckning med BB-lambda Accelera

Inlägg av fredde_vit_pv »

prova med större lågfart.låter som den går snålt innan huvudmunstyckena tar över
sen är det viktigt med synkningen även mellan spjällen i samma förgasare.
har varit med om att behöva plugga vissa korrektionshål (dom 3-5st som man ser under mässingsskruvarna precis vid spjällen)
dvs om man måste gå upp i lågfart så den blir för fet på tomgång kan man avhjälpa det med att plugga ett av hålen som ligger efter spjället.
men som sagt SYNKNING och fila spjällkanter för att få fin synkning! (lita inte på att fuggarna på var för sig mellan spjällen flödar lika) och då är läckage (tjuvluft) verkligen ajabaja! :)
Valle
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 12, 2020 3:35 pm

Re: Dubbla Weber /Fajs 45 bestyckning med BB-lambda Accelera

Inlägg av Valle »

Ok, tack för alla tips. Men om den ligger fett redan nu på konstant lågfart/halvgas, dvs cruising i säg 30-50km/h är det verkligen lågfartsmunstycket som då är begränsande faktor ?
Just nu känns det som bilen överlag går lagomt fet på allt utom just när man accelererar, t.ex vid växling från 2-3'an. Men när man sedan ligger och fiskör på 3'an så ligger den på 13-14.
Kan det inte vara så att med den vassare T5-kammen med högre och tidigare lyft så behöver man kompensera med större acc munstycke ?

Jag kanske får köpa på mig både acc & lågfarts munstycken samt emulsionsrör och testa mig fram helt enkelt. Men väldigt bra tips där angående att plugga hål efter spjället vid behov.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Dubbla Weber /Fajs 45 bestyckning med BB-lambda Accelera

Inlägg av fredde_vit_pv »

Prova att ta bort huvudmnstyckena helt då ser du direkt på lamdamätaren när dom går in
. Det är hur mycket spjällen är öppna som bestämmer när olika munstycken jobbar. Förgasare vet inte vad motorn varvar eller vilken växel som är i :) accmunstyckena ger bara extra soppa just när du trampar ner gasen (och kan ge lite extra på maxeffekt när förgasaren nästan börjar strypa) så dom tror jag inte är problemet.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dubbla Weber /Fajs 45 bestyckning med BB-lambda Accelera

Inlägg av Baxman »

Problemet er ofte for lavt bensin nivå i flottörhuset og for kort rad med progresjonshull, delvis pga at gasspjeldene er for mye åpen på tomgang.
Skriv svar