Dubbla Weber /Fajs 45 bestyckning med BB-lambda Acceleration
Postat: fre jun 12, 2020 3:50 pm
Hej
Jag håller på att bestycka mina dubbla fajs 45'or på en Volvo B21 med KLR T5 Kam.
Jag provkör och mäter med AFR-värden med BB-lambda. Problemet jag har är att vid "vanlig" acceleration går den väldigt magert, ligger uppe runt 16 AFR
Men på tomgång och fullgas är jag nöjd. Tomgång 12.5-13, cruising 14.5 samt vid WOT Fullgas går den ner på 11, dvs ganska fett vilket är ok för mig.
Men jag är missnöjd med just den "vanliga" accelerationen när man kör iväg utan att trycka plattan i mattan och fullgas. Just på halvgasen går den lite för magert. Här ligger jag på runt 16 AFR.
Så min fråga är om det är ACC-munstycket, emulsionsrör eller lågfartsmunstycket jag ska justera för att få den fetare på just halvgas/acceleration ? Eller är svaret Ja på alla tre, haha
Eller är det normalt att motorn magrar på sig under själva accelerationsförfarandet ? Har läst någonstans att acc-munstycket ska hållas så litet som möjligt utan att motorn tvekar vid gaspådrag, allt annat över den storleken är bara waste av bränsle till ingen nytta/kraft !? Och just nu tvekar den inte vid pådraget, mest bara att jag ser värdena på mätaren och tänker att den kanske skulle må bra av mer soppa under accelerationen.
Nuvarande bestyckning på gasarna är:
Lågfartsmunstycke 55 F8
Huvudmunstycke 145
Luftmunstycke 180
Emulsionsrör F16
Accmunstycke 45
Halsring 36
Tacksam för svar. Jag vet mycket väl att bestyckning inte görs över internet utan genom mätning och individuellt på fordonet så jag förväntar mig egentligen inte ett svar på vilken storlek jag ska ha utan snarare vilket munstycke ni rekommenderar att jag mixtrar med för att få fetare blandning på acceleration. Kanske en dum fråga men är man novis så är man
Ett tag var jag inne på att byta till F9 Emulsionsrör enbart och se hur den går då, men jag tror F16 faktiskt är aningen fetare på låga varv än F9....varpå jag skrotade den ideén.
Saken är ju att den går lagom fett på både tomgång, cruising (lågfart) samt på WOT. Men just vid normal acceleration vid ivägkörning går den alldeles för magert, just under själva accelerationen.
Funderade ett tag även på bränsletillförseln var begränsad men skrotade även den ideén eftersom den får bra värden vid fullgas/WOT.
Jag håller på att bestycka mina dubbla fajs 45'or på en Volvo B21 med KLR T5 Kam.
Jag provkör och mäter med AFR-värden med BB-lambda. Problemet jag har är att vid "vanlig" acceleration går den väldigt magert, ligger uppe runt 16 AFR
Men på tomgång och fullgas är jag nöjd. Tomgång 12.5-13, cruising 14.5 samt vid WOT Fullgas går den ner på 11, dvs ganska fett vilket är ok för mig.
Men jag är missnöjd med just den "vanliga" accelerationen när man kör iväg utan att trycka plattan i mattan och fullgas. Just på halvgasen går den lite för magert. Här ligger jag på runt 16 AFR.
Så min fråga är om det är ACC-munstycket, emulsionsrör eller lågfartsmunstycket jag ska justera för att få den fetare på just halvgas/acceleration ? Eller är svaret Ja på alla tre, haha
Eller är det normalt att motorn magrar på sig under själva accelerationsförfarandet ? Har läst någonstans att acc-munstycket ska hållas så litet som möjligt utan att motorn tvekar vid gaspådrag, allt annat över den storleken är bara waste av bränsle till ingen nytta/kraft !? Och just nu tvekar den inte vid pådraget, mest bara att jag ser värdena på mätaren och tänker att den kanske skulle må bra av mer soppa under accelerationen.
Nuvarande bestyckning på gasarna är:
Lågfartsmunstycke 55 F8
Huvudmunstycke 145
Luftmunstycke 180
Emulsionsrör F16
Accmunstycke 45
Halsring 36
Tacksam för svar. Jag vet mycket väl att bestyckning inte görs över internet utan genom mätning och individuellt på fordonet så jag förväntar mig egentligen inte ett svar på vilken storlek jag ska ha utan snarare vilket munstycke ni rekommenderar att jag mixtrar med för att få fetare blandning på acceleration. Kanske en dum fråga men är man novis så är man
Ett tag var jag inne på att byta till F9 Emulsionsrör enbart och se hur den går då, men jag tror F16 faktiskt är aningen fetare på låga varv än F9....varpå jag skrotade den ideén.
Saken är ju att den går lagom fett på både tomgång, cruising (lågfart) samt på WOT. Men just vid normal acceleration vid ivägkörning går den alldeles för magert, just under själva accelerationen.
Funderade ett tag även på bränsletillförseln var begränsad men skrotade även den ideén eftersom den får bra värden vid fullgas/WOT.