De är flera B230 motorer runt Stockholmsområdet som varvat 9500+, jag har aldrig förstått varför ni på detta forum verkar varva dem så lite som ni gör.
En 16V som jag kikade på förut och fick "recept" var: Standard 80mm vev/standard (shimsad) oljepump/Verdi stakar/Ross kolvar/Fjädrar o retainers från nån BMW/hydraultryckare.
Det är orättvist att en "traktormotor" som Volvo ska ha vevaxel och oljepump som är långt bättre än många finare motorer när det gäller höga varvtal

Den bilen varvade 10 000 men varvstoppet sänktes till 9200 efter några månader eftersom att ägaren inte kunde låta bli att dra till 10000 på varje växel och svänghjulet var gjutjärn (lite risky då.....) Funkade fint med hydraultryckare på 201/402m men inte om man ville köra bana eller gata med längre stunder på höga varv, gällde också att låta oljan kallna för när den var för varm så blev det mer bubblor o skum men detta är ju inget konstigt om man åker på strippen.
Litereffekt är inte så stor utmaning om man har en riktigt bra turbo men nuförtiden verkar folk hellre "fuska" och ta en random turbo på en storvolymsmotor (för att enkelt få lite körbarhet) Det som är den riktiga utmaningen är att få ett brett/körbart register men ändå inte gå upp i slagvolym och det är här som turbon måste stämma hundra. På motorn ovan började ladd byggas vid 2500 Rpm och steg successivt tills fullt ladd uppnåddes vid 4000
Håller verkligen med dig om att det är ett starkt o bra block men toppen har ventilerna för långt isärflyttade för att stämma på "småborr", har faktiskt sett vissa som svarvar styrningar från andra motorer (med större ytterdiameter på styrningen) med offset, så att hålet flyttas i sidled och kan därifrån Mira in större ventiler utan att komma närmre cylinderväggarna (ingen Volvo har jag sett sån dock)