som sagt som jag kört med bara lite fin portning av B204 toppen med 34.0mm ventil (nedsvarvad B234) så va arian väldigt liten bara ca motsvarande en rund kanal på 36mm mätt ca 20mm in från packningen det är bara 1017 kvadrat mm. sätesringen är bara 34mm sen tar det i blocket så man får fila liiiite längst upp.
nu är toppen upptagen till ca ett 38.5 till 39mm runt hål= 1193mm i aria (1.85" aria)
så som erland säger "2 st 30mm hål i aria" det blir 1413mm i aria. (2.2" aria)
så stort blir det nog svårt att få i B204 toppen utan att äventyra hålbarheten men det skulle va intresant att se skilnaden

jag säger inte det är för stort då många framgångsrika motorer som tex honda K20A har väldigt stora kanaler redan standard och de ger upp imot 220hk i R modell med alla ljudämpare och avgasrening! de topparna flödar 300cfm med 36mm ventil och då behövs en stor kanal speciellt med relativt milda kamaxlar. jag skulle tro min kam är lik en sån V-tech hög rpm standard kam? såg i en gammal biltidning att de ökade effekten tror det va 18whp med bara lite friare avgasystem och lyftburk.
Tyvär är inte ventilplaserigen optimal heller i B204 toppen då den har C-C mellan ventilerna likadan som B234 men ett smalare förbräningsrum och mindre kanal då borret bara är 88.9mm.
jag kör ett vanligt 1.5mm mirra stål med 30-45-60 grader och en 30 graders back cut på ventilen.
toppen flödar nu 256cfm vid 16mm och 243 vid 10mm om jag mins rätt?
kanske skulle jag svetsat igen lite i en B234 topp sen och porta lite i B19SN blocket på nästa motor?
min topp ökade bara ca 5-9cfm över 10mm lyft då jag ökade arian men det kanske inte man ska deppa så mycket över under dessa omständigheter? cfm demand va ju uppfylda redan till ca 235 sug hk sen tidigare. nu ska den i teorin va got till 240hk men det kommer den alldrig att ge med dessa kolvar och friktion och kompa som denna motor har men närmare 600hk vid 1.5 bar vore super nice!
frågan är bara vad är riktigt bra sug liter effekt i en turbo motor i en ärlig snålställd motordyno på en 8500rpm motor?
554hk på 1.49 bar är ju inte skit dåligt under 2 liter (111hk/litern utan laddtryck) men i comp kan man inte bara ladda mer än sin motståndare för de laddar redan MAX

kamaxlarna tror jag inte är en begränsningen på en under 2 liters 4v motor som endel tror de är på 252 grader vid 0.05" och nära 12mm lyft och de är ungefär max som man kan spola en stor turbo med med en automatlåda med alla trix inräknat.